معضلی به نام بروزرسانی | عدم عرضه اندروید ۷ برای سری گوشی های Galaxy A - تکفارس 
معضلی به نام بروزرسانی | عدم عرضه اندروید ۷ برای سری گوشی های Galaxy A - تکفارس 

معضلی به نام بروزرسانی | عدم عرضه اندروید ۷ برای سری گوشی های Galaxy A

حمزه سروری
۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - 12:00
معضلی به نام بروزرسانی | عدم عرضه اندروید ۷ برای سری گوشی های Galaxy A - تکفارس 

یک معما وجود دارد: پردازنده هشت هسته ای، قدرت باتری بسیار بالا، بدنه ای ترکیب شده از شیشه و فلز، مجهز به مقاومت IP68 که در مقابل خاک و آب مصون است، عرضه شده در سال ۲۰۱۷. حال سوال این جاست، کدام یک از گوشی های هوشمند سامسونگ به ذهن تان می آید؟ اگر گلکسی اس ۸ یا اس ۸+ به ذهن تان آمد به هیچ وجه نمی‌ توان شما را سرزنش کرد. به عنوان دو پرچم دار ویژگی های فوق المذکور دقیقاً قابلیت هایی هستند که ما از تلفن هوشمندمان انتظار داریم.

با این حال صبر کنید… این قابلیت ها علاوه بر پرچم داران، در سری جدید گوشی های سامسونگ هم یافت می شوند، گوشی هایی که از هفت ماه پیش تا به امروز معرفی و عرضه شده اند. به طور دقیق، ما در مورد لاین آپ جدید این کمپانی سامسونگ در سال ۲۰۱۷ صحبت می کنیم، لاین آپی که سه نماینده دارد؛ «ای ۳» (A 3)، «ای ۵» (A5) و «ای ۷» (A7).

در حالی که این سه گوشی از خصوصیات متفاوتی در صفحه نمایش و اندازه بهره می برند. همچنین شرایط سخت افزاری متفاوتی دارند، اما دو شباهت بسیار بزرگ به عنوان اعضای گروه سری A 2017 به یک دیگر دارند؛ اولاً که هر سه آن ها از لحاظ طراحی ساختاری بسیار شبیه به یکدیگر هستند و این طراحی بسیار زیبا و قابل ستایش است، ثانیاً – و مشکل! – هر سه آن ها هنوز که هنوز است از سیستم عامل اندروید ۶ مارشمالوو برای پردازش استفاده می کنند. و این مورد کاملاً و مطلقاً نا امید کننده و یک معظل اساسی است.

چرا نبود اندروید ۷ مهم است؟

بگذارید نگاهی بیندازیم، حرف A در ابتدای این سلسله گوشی ها نماینده کلمه ی «آلفا» (Alpha) است که شاهدی دیگر مبتنی بر اهمیت آن ها در میان گوشی های هوشمند سامسونگ است. امّا چنین رده ی پر اهمیتی چرا باید از سیستم عاملی که دو سال قبل تر از عرضه گوشی ها به بازار آمده استفاده کند، در حالی که نسخه جدیدتر آن در دسترس است؟ در این جا منطق سامسونگ را نمی توان به خوبی زیر سلطه ی علامت سوال در آورد، شاهد دیگری که اثبات می کند منطق سامسونگ در عملکردِ استفاده از سیستم عامل در سری A 2017 می لنگد هم وجود دارد؛ برای این که کاملاً متوجه بشیم که این عملکرد مصداق همان ضرب المثل نور علی نور است، باید بدانیم که سامسونگ در سری ۲۰۱۶ این گوشی های هوشمند از اندروید ۷ استفاده کرده است!

اندروید ۷.۰ نوگت در تاریخ ۲۲ آگوست سال ۲۰۱۶ رسماً عرضه شد؛ چیزی حدود ۱۱ ماه پیش! اگر سری A 2017 از آن دست گوشی های ۱۵۰ دلاری سال ۲۰۱۶ و پایین رده بود، آن وقت یک دلیل نصفه و نیمه برای استدلال تراشیدن می توانستیم بیاوریم. امّا مسئله این جاست که این گوشی ها دقیقاً پس از سری «اس» و «نوت» بالا رده ترین موبایل های موجودِ سامسونگ هستند، علاوه بر قیمت متنوعی که میان ۳۸۰ دلار تا ۵۳۰ دلار برای سه گوشی هوشمند سری A در نوسان است کیفیت ساخت، ابزارها و قابلیت های موجود نیز گواهی بر این مدعا هستند؛ پس بسیار ساده می توان گفت که لیاقت بیشتری دارند.

تلاش برای جواب دادن سوالات بی پایان

خیلی خوب، چه دلیلی برای این معضل وجود دارد؟ در واقع هیچ کسی خارج از سازمان و کمپانی سامسونگ جواب قطعی این سوال را نمی داند، پس بگذارید کمی به حدس و گمان ها بپردازیم.

مدل های A5 و A7 از معدود گوشی های موجود در بازار – به احتمال زیاد تنها گوشی ها! – هستند که از پردازنده ی «اکسینوس ۷۸۸۰» (Exynos 7880) استفاده می کنند. استفاده از چنین پردازنده ی بسیار خاصی به احتمال زیاد ارتباط مستقیمی با عرضه نشدن بروز رسانی نرم افزاری دارد و شک در مورد عقب گرد در استفاده از سیستم عامل را افزایش می دهد، همچنین به تاخیر انداختن بروز رسانی نرم افزاری را. مدل A3 از این سری بر خلاف دو مدل رده بالاتر خود از پردازنده ی «اکسینوس ۷۸۷۰» (Exynos 7870) بهره می برد، پردازنده ای که علاوه بر این مدل در سری ۲۰۱۷ مدل های J5 و J7 هم یافت می شود؛ دو مدلی که از سیستم عامل اندروید ۷ نوگت بهره می برند! البته کاملاً واضح است که اگر سامسونگ از اندروید ۷ در ارزان قیمت ترین نسخه سری A 2017 استفاده می کرد یا بسیار زودتر از آن که با مشکلات پردازنده جدید کنار بیاید، برای این مدل بروز رسانی عرضه می کرد، با چه واکنش هایی رو به رو می شد! پس از آنجایی که هر سه مدل این سری سوار بر یک قایق هستند، تصمیم عاقلانه این است که هر سه آن ها را مجهز به یک سیستم عامل کنیم و یک تاریخ مشخص برای بروز رسانی نرم افزاری مشخص کنیم.

اگر شما می خواهید کاملاً از داستان و تئوری ها مطلع شوید باید این نکته را هم در نظر بگیرید که سامسونگ هنوز لاین آپ سری A 2017 خود را در بزرگترین بازار جهانی اش یعنی آمریکا منتشر نکرده است. انتشار نیافتن این سری در آمریکا می تواند ناشی از این باشد که مشتری فرض را بر این می گیرد که با خرید A5 و A7 صاحب یک پرچم داری میش ود آن هم خیلی راحت تر و با قیمت بسیار کمتر. برنامه های سامسونگ به نظر طبق برنامه می آید فروش سری A آن هم در حال که هنوز سری S در حال فروختن است و در جدول ها همیشه بین اولی ها دیده می شود کار عاقلانه ای نیست و به فروش منطقه ای ضربه می زند. با این حال سری A در کانادا و آمریکای لاتین در دسترس است و هر مشتری ای برای خرید می تواند به سایت هایی نظیر آمازون یا هر خرده فروشی اینترنتی دیگری رفته و یک نسخه آنلاک شده را سفارش دهد. امکان دارد که سامسونگ به عمد انتشار بروز رسانی را به تاخیر می اندازد تا سری A برای خریدارانِ آمریکایی تا زمانی که در کشورشان به طور رسمی منتشر نشده کمتر جذاب به نظر برسد. البته امکان دارد این حدس و گمان ها کاملاً بی اسا باشند، ولی چیزی که مشاهده می شود چنین است.

مشخص است که زمان بروز رسانی به زودی خواهد رسید

بله درست خواندید، مطمئناً چنین اتفاقی خواهد افتاد. پیش از این هم مشاهده شده بود، مدل های A3 و A3 به وسیله ی وای-فای اندروید ۷ را اجرا کرده اند و بر پایه آن به کار گرفته شده اند و این کاملاً ما را مطمئن می کند که بروز رسانی در روزها و هفته های آتی را می توان برای الاین آپ A 2017 وعده داد.

سامسونگ هم تایید کرده است که چنین اتفاقی خواهد افتاد، امّا هیچ تاریخ را مشخص نکرده بود. حتی اگر فرض بگیریم فردا هم این بروز رسانی منتشر می شود آیا در بطن موضوع تغییری ایجاد خواهد شد؟ آیا افرادی که در روزهای اولیه این گوشی های هوشمند را خریداری کرده اند باید چنین زمان طولانی ای را صبر می کردند؟ علاوه بر نسخه اندروید این سری، اوضاع در «بسته ی امنیت» نیز چندان خوب نیست. برای مثال A3 در اواخر ماه ژوئن یک آپدیت بسیار ابتدایی دریافت کرد، در حالی که قرار بود در ماه می این بسته منتشر شود.

در این اوضاع و احوال نباید فراموش کنیم که «اندروید اُ» (Andriod O) هم در همین نزدیکی است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا مشتریان یک سال دیگر نیز باید برای استفاده از آن صبر کنند؟

سری لاین آپ A 2017 گوشی های خوش ساختی هستند، هیچ کس منکر آن نیست. امّا خریداران به مثابه عملکرد سخت افزاری گوشی شان نیاز به حمایت نرم افزار خوبی هم دارند. حتی اگر وجود نداشتن اندروید ۷ در این گوشی ها را بتوان چشم پوشی کرد، نمی توان از زمانی که سامسونگ برای انتشار بروز رسانی برای ارتقا دادن به این نسخه مد نظر گرفته چشم پوشی کرد!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.