مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 
مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus

علیرضا دهقان
۷ مرداد ۱۳۹۶ - 17:00
مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

همانند گوشی های گذشته ی وان پلاس، OnePlus 5 نیز گوشی ای با سخت افزار فوق العاده و قیمت بسیار پایین می باشد و بدون اینکه آنچنان کم و کاستی ای در کیفیت ساخت و سخت افزار آن وجود داشته باشد یک جایگزین اقتصادی برای گلکسی ها و آیفون ها به شمار می رود،

وان پلاس ۵ یک تکامل است و نمی توان آن را یک انقلاب دانست، گوشی ای که بر پایه‌ی یک فرمول از پیش تعیین شده ساخته شده است و نمی توان ازآن به عنوان یک گوشی بسیار جدید و یک طرح مفهومی تازه یاد کرد، البته همه چیز این گوشی قدیمی نیست و هنوز چند چیز مختلف را نیز به طور انحصاری با خود به همراه دارد و همچنین قیمت آن نیز در مقایسه با OnePlus 3T گران تر است.

اما برچسب قیمت به نسبت گران این گوشی در نسخه ی ۱۲۸ گیگابایتی به همراه ۸ گیگابایت رم هنوز ۳۰۰ دلار از Galaxy S8+ ارزان تر است! همانطور که معلوم است این گوشی بسیار دوست‌دار جیب مصرف کنندگان است، اما به نظرتان آنچنان که روی کاغذ دلربا است می تواند حریفانش را نیز مغلوب کند؟ با تکفارس همراه باشید تا پیروز نبرد OnePlus 5 در مقابل بهترین گوشی حال حاضر سامسونگ یعنی Galaxy S8+ را مشخص کنیم!

طراحی

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

            وقتی صحبت از طراجی گلکسی اس ۸ یا ۸ پلاس می شود نمی توان بدون اشاره به صفحه نمایش “Infinity” این گوشی بحث را شروع کرد! تقریبا کل طراحی این گوشی وابسته به این صفحه نمایش دلربا است، البته کلمه ی دلربا صرفا برای برخی کاربران صدق می کند، بخاطر نسبت صفحه نمایش ۱۸.۵ به ۹، جلوی این گوشی تقریبا هیچ چیزی جز صفحه نمایش نیست و در بالا و پایین لبه های بسیار نازکی وجود دارند که همه ی این فاکتور ها به زیبا شدن هر چه بیشتر اس ۸ کمک می کنند، البته نبود لبه های پایینی یعنی تغییرات اساسی در طراحی، عدم وجود دکمه ی فیزیک هوم مهندسان سامسونگ را مجبور کرده تا مکان این سنسور را تغییر و به پشت گوشی انتقال دهند. با اینکه از نظر دسترسی مشکلی وجود ندارد ولی ممکن است افرادی با دستان کوچک کمی با محل قرار گیری این حسگر با مشکل مواجه شوند، حتی اگر دستانتان کاملا نرمال است مشکل دیگر این است که به سختی می توان هنگام استفاده از این حسگر لنز دوربین را لمس نکرد و همین باعث کثیف شدن لنز خواهد شد.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

در طرف دیگر وان پلاس ۵ طراحی سنتی تری دارد و دارای لبه های بزرگتری به نسبت رقیبش است، در پایین نیز یک دکمه ی هوم که اسکنر اثر انگشت نیز در آن تعبیه شده به همراه کلید های استاندارد اندروید در دو طرفش، وجود دارد. بر خلاف بدنه ی تقریبا تمام شیشه ای گلکسی اس ۸، وان پلاس ۵ بدنه ای کاملا فلزی با پرداخت مات دارد، که نه تنها این گوشی را زیباتر می کند بلکه باعث می شود اثر انگشت ها به طرز دیوانه واری روی آن به جای نماند، البته اگر مایل به خرید این گوشی هستید باید بگوییم که وان پلاس ۵ به راحتی از دستتان سر می خورد و بهتر است برای این مشکل پس از خرید این گوشی به دنبال راه چاره باشید.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

در حالی که وقتی از روی کاغذ به قضیه نگاه می کنیم برتری کاملا با وان پلاس است، باید گفت گلکسی اس۸ دارای گواهینامه IP68 است که یعنی ضد آب و گرد و غبار است و همچنین این گوشی از شارژ بی سیم و کارت حافظه پشتیبانی می کند که هیچ کدام در وان پلاس ۵ وجود ندارد.

صفحه نمایش

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

            نبردی ظالمانه! صفحه نمایش “Infinity” گلکسی اس ۸ پلاس کاملا برتر از صفحه نمایش ۱۰۸۰P وان پلاس ۵ است، هم از نظر سایز و هم رزولوشن و هم روشنایی. ولی برای اینکه عادل باشیم باید گفت که بخاطر نسبت صفحه ی ۱۸.۵ به ۹ در گلکسی اس ۸ در مقابل نسبت صفحه ی ۱۶ به ۹ وان پلاس ۵، صفحه نمایش گلکسی کمی بلند تر است ولی از طرف دیگر لاغر تر نیز می باشد پس نباید فکر کنید صفحه ی اس ۸ بسیار بزرگ و زمخت است.

وقتی این دو گوشی کنار هم قرار می گیرند به سرعت متوجه وضوح تصویر اس ۸ می شوید، با اینکه صفحه نمایش Optic AMOLED وان پلاس ۵ آنچنان بد نیست، وقتی نوبت به کار زیر نور آفتاب می شود این گوشی یارای مقابله با گلکسی اس ۸ را ندارد، صفحه نمایش سامسونگ از روشن ترین هایی است که می توانید در بازار پیدا کنید.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

رابط کاربری و کاراییمقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

            با آمدن نسل جدید گلکسی اس ها، سامسونگ اندروید را برای این گوشی ها تغییر داده تا تجربه ای جدید را به کاربران بدهد، البته این دفعه با ویژگی های جدیدی روبرو نیستیم، صرفا رابط کاربری TouchWiz سامسونگ مورد بازنگری از نظر بصری قرار گرفته است و حال نام Samsung Exprience را به خود گرفته است، این رابط کاربری بسیار زیباست ولی بی نقص نیست و هنوز کمبود هایی دارد، مخصوصا وقتی که به اجرا و کارآیی اهمیت بدهید.

سیستم عامل کار شده ی سامسونگ همانند گذشته ویژگی های زیادی دارد ولی شیک تر از قبل شده است و بسیار پخته تر است، البته به دلیل وجو نداشتن دکمه هوم مکانیکی در این گوشی تفاوتی که میان تاچ ویز و Samsung Exprience به سرعت نظر شما را جلب می کند وجود دکمه های لمسی هدایت در اس ۸ خواهد بود، خوشبختانه در صورتی که با قرار گیری دکمه های back و  recent مشکل دارید می توانید جاهایشان را عوض کنید، همچنین می توانید انتخب کنید که نوار پشت دکمه ها بی رنگ یا مشکی باشد که باید از سامسونگ برای چنین آزادی های هر چند ساده، تشکر کرد. همچنین اس ۸ و ۸ پلاس از برنامه ی پوشه ی امن ناکس بهره می برند که اجازه می دهد به داده هایتان را ایمن نگه دارید و یا حتی نسخه های کپی از اپلیکیشن های خود را برای استفاده با اکانت های دیگر داشته باشید. و در آخر هم سامسونگ به شما اجازه می دهد تا از جدیدترین دستیار هوشمندش، بیکسبی، استفاده کنید.

S8+ UI

زمانی که بحث در مورد نرم افزار می شود، وان پلاس ۵ یک هیولای کاملا متفاوت است، OxygenOS یک نسخه ی خیلی ساده از اندروید است و ظاهرش بسیار نزدیک به اندروید خام است، البته سیستم عامل وان پلاس هر چیزی غیر از یک سیستم عامل ساده است! این سیستم عامل به کاربران آزادی زیادی در شخصی سازی می دهد ولی آنچنان تغییر خاصی نسبت به زمان وان پلاس ۳T از نظر کارآیی در آن به وجود نیامده. البته آخرین نسخه ی اکسیژن او اس دارای قابلیت Reading Mode، ویژگی رمز نگاری فایل ها به نام Secure Box و حالت شب اتوماتیک و بسیاری ویژگی های اضافه ی دیگر.

oxygen os, Oneplus 5

دوربین

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

            یکی از مهم ترین تغییرات وان پلاس ۵ نسبت به پیشینیانش، وجود دوربین دوگانه در پشت آن است که یک دوربین معمولی را با لنز تله فوتو ترکیب کرده است، این کار وان پلاس کاملا مشابه کاری است که اپل با آیفون ۷ پلاس انجام داده است، همچنین این گوشی دارای زوم اپتیکال است و می تواند عمق میدان را بسیار بهتر شبیه سازی کند و کارایی اش بسیار شبیه حالت پرتره ی آیفون ۷ پلاس است. همه چی روی کاغذ بسیار خوب به نظر می رسد ولی در عمل همه چیز متفاوت است، در حالی که زوم اپتیکال کمی بهتر از آیفون سال پیش است، نمی توان در مورد دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی چنین اظهار نظری کرد، این دوربین در مقابل اکثر پرچم داران و حتی وان پلاس ۳T بسیار ضعیف عمل می کند، مخصوصا در ضبط ویدیو که تثبیت کننده ی اپتیکال (OIS) در وان پلاس ۵ وجود ندارد در حالیکه حتی وان پلاس ۳T از آن بهره می برده است.

در طرف دیگر، گلکسی اس ۸ پلاس یکی از بهترین دوربین های بازار را دارد و در شرایط عادی با نور معمولی عملکردی مثال زدنی دارد و در شب نیز عکس هایی بدون نویز و فوق العاده می گیرد در حالیکه عکس برداری در شب نقطه ضعف بسیاری از گوشی ها است. البته هیچ چیزی بی نقص نیست و دوربین این گوشی عکس های فرا سیر شده و گرم تری به شما می دهد که البته در مقابل ویژگی ها و کیفیت عالی اش بهای کوچکی است که باید بپردازید.

Galaxy S8+

Galaxy S8+

Oneplus 5

Oneplus 5

Galaxy S8+

Galaxy S8+

Oneplus 5

Oneplus 5

پردازنده و حافظه

            هر دوی این گوشی ها توسط جدیدترین ساخته ی کوالکام یعنی Snapdragon 835 قدرت می گیرند پس قطعا می توان مطمئن بود که هیچ یک از این دو گوشی از نظر پردازشی هیچ مشکلی ندارند، در حالی که گلکسی اس ۸ پلاس با ۴ گیگابایت رم به فروش می رسد، وان پلاس ۵ با مقدار رم خیره کننده ی ۶ یا ۸ گیگابایت بسته به نسخه ای که می خرید رم دارد!

در مورد خرید گلکسی اس ۸ پلاس باید نکته ای را در ذهن خود داشته باشید، در برخی مناطق مثل آسیا و اروپا، این گوشی سامسونگ با چیپ ست اگزینوس ۸۸۹۵ به فروش می رسد که در بنچمارک ها امتیازات بهتری نسبت به همتای کوالکامی خود بدست می آورند ولی این تفاوت اصلا در هنگام کار با گوشی مشخص نیست. یکی دیگر از چیز هایی که بهتر است به آن توجه کنید، نوع حافظه ی داخلی آن است، برخی از اس ۸ و ۸ پلاس ها با حافظه های سریع UFS 2.1 فروخته می شوند و برخی دارای حافظه ی کند تر UFS 2.0 اند. البته اینکه کدام نسخه به دست شما می رسد یک بخت آزمایی بزرگ است زیرا بدون باز کردن جعبه و چک کردن توسط خودتان نمی توانید از نوع حافظه مطمئن شوید.

در هر حال باز هم هر نسخه ای را بگیرید، در دست شما یک گوشی فوق العاده سریع قرار خواهد داشت، البته پس از کمی استفاده از هر دو گوشی متوجه شدیم که وان پلاس ۵ کمی بهتر و سریعتر از گلکسی عمل می کند و البته دلیل آن محدودیت های سخت افزاری گلکسی نیست و همه ی اینها به نرم افزار باز می گردد، البته وان پلاس ۵ از چند گیگابایت رم اضافی برای باز نگه داشتن برنامه ها بدون کم شدن سرعتش بهره می برد.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

برداشت اشتباه نکنید، نمی گوییم که اس ۸ پلاس کند است، سامسونگ امسال تاککید بسیار زیادی روی انیمیشن در رابط کاربری اش داشته است تا ظاهری بسیار زیبا را برای کاربران به وجود بیاورد، متاسفانه این گوشی گاهی زمان اجرای این انیمیشن ها دچار افت فریم می شود، این افت فریم حتی در زمان انجام کاری ساده مثل بستن اپلیکیشن های باز نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

در مقابل وان پلاس ۵ بسیار سریع است و نمی خواهد همانند گوشی سامسونگ شمارا با انیمیشن های جذابش انگشت به دهان بگذارد، این کار وان پلاس خوبی و بدی های خاص خود را دارد، مثلا دکمه های Back و Recent فوق العاده سریع عمل می کنند ولی عملکرد سریع این گوشی گاهی اوقات آنقدر سریع است که آزار دهنده می شود! البته ما این اجرای سریع را حتما به یک رابط کاربری پر از لگ ترجیح می دهیم، ولی پیشنهادمان برای وان پلاس این است که کمی اکسیژن او اس را دستخوش تغییر قرار دهد تا این مشکلات ساده برطرف شوند.

مشکل ژله ای!

            در صورتی که اخبار وان پلاس ۵ را از زمان عرضه تا الان دنبال کرده ایند حتما با پدیده ی افکت پیمایش ژله ای آشنا اید. این افکت باعث می شوند که زمانی که در حال اسکرول کردن هستید، آیتم های صفحه کمی کشیده می شوند که البته می توان گفت آنچنان مشکل بزرگی نیست ولی احتمالا کمی شما را اذیت کند، این مشکل بخاطر بر عکس بودن پنل صفحه نمایش وان پلاس ۵ است، طبق گذارشات به دلیل عدم وجود فضای کافی برای سیستم دوربین جدید، مهندسان وان پلاس مجبور به قرار دادن این پنل به طور وارونه شدند. متاسفانه این افکت بر روی تمامی این گوشی ها وجود دارد.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

چندرسانه ای

            گلکسی اس ۸ پلاس با صفحه نمایش HDR با کیفیتش دست بالا را دارد. البته زمانی که پای تماشای ویدیو در یوتیوب می شود، بخاطر اینکه اکثر حتوا ها دارای نسبت ۱۶ به ۹ هستند، یا باید تحمل کمی کادر سیاه را داشته باشید یا اینکه ویدیو خود را کمی زوم شده ببینید، البته نمی توان این را آنچنان چیز مهم تلقی کرد ولی اگر اهل تماشای ویدیو با گوشی خود هستید بهتر است این نکته را در نظر بگیرید.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

در مورد اسپیکر ها هم، وان پلاس ۵ با یک اسپیکر بسیار قوی مجهز شده است که بسیار پر سر و صداست، البته در طرف مقابل پرچم دار سامسونگ با یک جفت هدفون فوق العاده قوی AKG عرضه می شود که کارشان را بسیار خوب انجام می دهند، البته باید گفت که آنچنان در گوش راحت نیستند.

کیفیت تماس

            در مورد تجربه ی تماس با گلکسی اس ۸ پلاس نمی توان چیز خاصی گفت، شاید باید کمی به آن عادت کنید چون اسپیکر آن در فضای بسیار کوچکی قرار گرفته است ولی هیچ مشکلی نیست. صدا ها تقریبا خوب و رسا هستند.

کیفیت تماس در وان پلاس ۵ بسیار عالی است، ما هیچ مشکلی از هیچ نظر در آن ندیدیم، صدا ها بسیار واضح و بلند شنیده می شدند و تن صدا را کاملا طبیعی منتقل می کند. میکروفون نیز بسیار عالی عمل می کند و طرف دیگر مکالمه نباید هیچ مشکلی را بخاطر گوشی شما تحمل کند.

باتری

            منبع انرژی وان پلاس ۵ یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری است که حتی نسبت به وان پلاس ۳T پسرفت نیز داشته است. البته بخاطر اینکه این گوشی از چیپ کم مصرف تر Snapdragon 835 به جای ۸۲۱ استفاده می کند، طول عمر باتری بسیار فوق العاده ای دارد. همچنین در این گوشی از رزولوشن QHD نیز خبری نیست پس هیچ انرژی اضافه ای تلف نمی شود.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

در کل وان پلاس ۵ یکی از بهترین باتری ها را در میان پرچم داران حال حاضر دارد، ۹ ساعت و ۱۸ دقیقه طول عمر باتری این گوشی با صفحه ی روشن است که دستگاه هایی مثل آیفون ۷ پلاس، گوگل پیکسل اکس ال، ال جی جی ۶ و صد البته گلکسی اس ۸ پلاس را پشت سر خود می گذارد.

اس ۸ پلاس با یک باتری بزرگتر ۳۵۰۰ میلی آمپری همراه است ولی از طرفی صفحه نمایشی بزرگتر و تشنه ی انرژی دارد که به همین علت آنچنان در تست ها خوب عمل نمی کند.

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

قضاوت نهایی!

مقایسه‌ی OnePlus 5 با Galaxy S8 Plus - تکفارس 

            در صورتی که نمی خواهید پول اضافه برای زرق و برق گوشی سامسونگ بدهید، پس تصمیم گیری برایتان باید بسیار ساده باشد! وان پلاس۵ برای شما ساخته شده است! و حتی اگر پول برایتان مساله نیست ولی طرفدار صفحه های خمیده یا نسبت صفحه ی جدید و جا نیفتاده ی اس ۸ پلاس نیز نیستید، وان پلاس ۵ یکی از برترین کاندیدا های شما برای انتخاب گوشی بعدیتان می تواند باشد.

با برچسب قیمت ۵۳۹ دلاری برای نسخه ی ۱۲۸ گیگابایتی به همراه ۸ گیگابایت رم، وان پلاس ۵ برای خیلی ها بسیار دلپذیر است، البته کمبود هایش نیز باید در نظر گرفته شوند. با اینکه این گوشی از سخت افزار فوق العاده قوی برخوردار است و گیگابایت گیگابایت رم همراه خود دارد (واقعا چه کسی به ۸ گیگابایت رم در جیبش نیاز دارد؟) ولی از طرفی دوربینش آنچنان تعریفی ندارد و تصمیم عجیب وان پلاس برای برعکس قرار دادن پنل باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است.

در طرف دیگر گلکسی اس ۸ پلاس یک دستگاه جاه طلب با قیمتی بالا است که از بهترین های نسل خود است، البته چند مشکل کوچک مثل افت فریم های گه گاهی نیز در رابط کاربری اش وجود دارد ولی در کل یک پکیج فوق العاده قدرتمند و لوکس است. البته با نگاه کردن به قیمتش چیزی کمتر از این هم از گلکسی انتظار نداریم!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.