نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول)

دانیال دهقانی
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - 00:41
نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 

معرفی

از لحاظ نامگذاری، وان پلاس عجیب و غریب عمل کرده انگار که قواعد بازی را نمی داند. البته، این مسئله حقیقت دارد که خیلی از محصولات دیگر از پسوند ۴ برای خود استفاده نمی کنند، پس برای وان پلاس خیلی هم جای تعجبی نداشت که شاهد آن باشیم یک راست به سراغ وان پلاس ۵ می رود؛ هرچه که باشد با یک شرکت چینی طرفیم و چینی ها با عدد ۴ مشکل دارند و آن را بدشگون می دانند. ولی به هر حال، می توان وان پلاس ۳ تی را یک وان پلاس ۴ دانست.

ولی اگر بگوییم که وان پلاس ۵ هم بیش از هرچیز به آیفون ۷ شبیه است و یک تقلید از آن است، در حق آن کم لطفی کرده ایم. حالا از این حاشیه ها که بگذریم، بهتر است بحث جدی در مورد وان پلاس ۵ را شروع کنیم.

این گوشی دوربین پشتی دو لنزی دارد، همین باعث شده تا طراحان این گوشی یک تحول بزرگ را در ساختار این گوشی ایجاد کنند. البته منبع این الهام گیری بسیار واضح است: آخرین آیفون پلاس اپل که با اضافه کردن یک سنسور دیگر به دوربین خود، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. شاید این سوال هم برایتان پیش آید که این الهام گیری ها از آیفون باعث نشده تا وکلای زیرک و همیشه در صحنه حاضر اپل به سراغ شکایت از وان پلاس بروند؟ ولی باید گفت، همه و همه هم نظرند که این گوشی خیلی دلربا است و همین باعث می شود تا نتوان آن را یک تقلید صرف دانست.

از طرف دیگر در زیر پوست وان پلاس ۵ یک عدد اسنپ دراگون ۸۳۵ وجود دارد و هسته های Kryo این تراشه باعث شده اند تا با یک چیپست طراز اول رو به رو باشیم. از طرف دیگر با دو مدل وان پلاس ۵ طرف هستیم، یکی ممتازتر است و سخاوتمند؛ هم به شما ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی می دهد و هم ۸ گیگابایت حافظه رم که فوق العاده است. از طرف دیگر مدل ارزان تری هم وجود دارد که به شما ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت حافظه رم می دهد. اگر بدانید که حافظه داخلی این گوشی قابل ارتقا به وسیله کارت های حافظه نیست، احتمالاً متوجه خواهید شد که نباید راحت به سراغ انتخاب مدل ارزان تر بروید و باید بیشتر روی انتخاب مدل مورد نظر خود فکر کنید.

هر سه ماژول دوربین ساخته شده برای این گوشی (دو دوربین پشتی و دوربین جلویی) از طرف سونی هستند، صفحه نمایش فول اچ دی آمولد (AMOLED) از زمان وان پلاس ۳ و ۳ تی بدون تغییر باقی مانده،  ظرفیت باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر است، از فناوری شارژ سریع هم در توسعه گوشی استفاده شده تا سریع تر بتوان با پرچمداران بازار رقابت کرد، از سوی دیگر با اندروید ۷.۱.۱ طرف هستیم که خب دیگر مسئله خیلی غریبی نیست، ولی لااقل از بقیه گوشی ها هم عقب تر نیست.

نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 

البته این گوشی خیلی هم خارق العاده نیست؛ مسئله اول عدم پشتیبانی از کارت های حافظه است، دومی ضد آب نبودن گوشی و سومی هم آن که  نسبت به پاشیده شدن آب هم مقاومت خاصی ندارد. حتی با وجود قیمت گذاری متعادل و ۵۰۰ دلاری که از خیلی از پرچمداران دیگر کمتر است، ولی باز هم این نقاط ضعف گوشی آزار دهنده به نظر می رسد.

از طرف دیگر اگر از طرفداران بلندگوهای استریو باشید هم باز برای شما خبر خوشی نداریم. این گوشی از بلندگوهای استریو هم استفاده نکرده است. حتی مخالفان سرسخت استریو هم موافق اند که استفاده از این بلندگوها در یک گوشی، در نهایت به نفع آن گوشی است.

یکی از مهم ترین ارکان یک گوشی بسته بندی آن است و در این نقد و بررسی کامل، نگاهی هم خواهیم داشت به بسته بندی و محتویات جعبه وان پلاس ۵ که بسیار شبیه به جعبه وان پلاس ۳ تی است، خود آن هم شبیه به جعبه وان پلاس ۳ بود! البته اینجا عدد ۵ روی جعبه حک شده و دوربین دو سنسوری گوشی هم به خوبی نمایان است، دوربینی که جایگزین آن دوربین قدیمی شده است.

محافظ پلاستیکی که گوشی در آن پیچیده شده اینجا هم به چشم می خورد و به جز آن، با یک کابل و یک شارژر روبرو هستیم… و همین! دیگر خبری از چیز دیگری نیست. البته همین ها هم خیلی جالب هستند. مثلاً آن شارژر و کابل به قدری سریع هستند که با سرعت ۲۰ وات گوشی شما را شارژ می کنند. خود شارژر گوشی ۵ ولتی / ۴ آمپری است. در اصل دو سر باتری گوشی را به صورت ۵ ولت / ۲ آمپر شارژ می کند و کیفیت آن هم بالاست، به گونه ای که سرعت شارژ شدن را فدای گرم شدن نمی کند و زیاد داغ نمی شود. این به خاطر تکنولوژی به کار رفته در ساخت این شارژر است ولی جز استفاده از تمامی قطعات اصلی کارخانه وان پلاس، گوشی وان پلاس ۵ با این سرعت شارژ نخواهد شد. پس در واقع شارژر و گوشی و هرچه میان آن هاست، یک زنجیر هستند و پاره شدن یکی، کار بقیه را تمام می کند.

یک نگاه ۳۶۰ درجه ای

پرچمدار جدید وان پلاس یعنی وان پلاس ۵ ابعادش ۱۵۴.۲ در ۷۴.۱ میلی متر است و ضخامتی ۷.۲۵ میلی متری دارد. وان پلاس این نکته را که این گوشی نازک ترین گوشی تاریخش است به شدت در بوق و کرنا کرد ولی این گوشی تنها ۰.۱ میلی متر از پرچمدار قبلی این شرکت نازک تر است؛ کمتر از یک تار مو! البته این را هم بدانید که باتری این گوشی ۱۰۰ میلی آمپر از وان پلاس ۳ تی ضعیف تر است پس آیا این دلیل ضخامت کمتر آن است؟ این گوشی ۱۵۳ گرم وزن دارد و وان پلاس ۳ تی وزنش ۱۵۸ گرم بود.

وقتی این گوشی را در کنار آیفون ۷ پلاس که هم قواره اند قرار می دهید تازه متوجه برخی تفاوت های ظاهری می شوید. عرض این گوشی ۳.۸ میلی متر کمتر است و آن را برای گرفتن در یک دست بهتر می کند، طول آن هم ۴ میلی متر کمتر است که نکته خاصی نیست و ضخامت آن هم ۰.۰۵ میلی متر کمتر از پرچمدار اپل است و این هم آن قدر به چشم نمی آید. شاید مهم ترین نکته آن باشد که این گوشی ۳۵ گرم از آیفون ۷ پلاس سبک تر است. با یک وزن تقریباً مشابه (۱۵۵ گرم البته، دقیق ترش را بخواهید) سامسونگ پرچمدار خود یعنی گلکسی اس ۸ را با ابعاد ۱۴۸.۹ در ۶۸.۱ میلی متر و ۸ میلی متر ضخامت به بازار عرضه کرده که چند میلی متر از لحاظ عرض و طول کوتاه تر ولی اندکی ضخیم تر است ولی نکته جالب در مورد این گوشی، ۵.۸ اینچی بودن آن است. از طرف دیگر گلکسی اس ۸ پلاس ۶.۲ اینچ است و ۵ میلی متر طول بیشتری دارد ولی حسابی نسبت به وان پلاس ۵ صفحه نمایش بزرگ تری به مخاطب هدیه می دهد. ۲۰ گرم هم البته وزن آن بیشتر است.

نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 

نگاه کلی به سخت افزار

آیا کسی مخالف این ماجرا است که وان پلاس ۵ یک کلون از آیفون ۷ پلاس است؟ به این بعد از ماجرا قشنگ دقت کنید. مثلاً ساختن یک جسم مستطیلی سیاه رنگ از هر کسی بر می آید ولی وقتی می خواهیم بگوییم فلان گوشی شبیه یکی دیگر است باید به یک سری شباهت برسیم. مثلاً هیچ مشکلی با نویزگیر بلندگو نداریم ولی جای آن ها دقیقاً باید در دو گوشی یکسان باشد؟  البته فلاش ال ای دی وان پلاس ۵ دوتایی است و مال آیفون ۷ پلاس ۴ تایی و این وجه تمایزی محسوب می شود!

البته وقتی به ظاهر دقت می کنیم و این دو گوشی را با هم مقایسه می کنیم می بینیم که گوشی وان پلاس به خاطر داشتن لوگوی وان پلاس و به طور کلی پنل پشتی اش، زیباتر از مال اپل به نظر می رسد به خصوص به این خاطر که برای اپل روی پنل پشتی نوشته زیاد دارد و به هر حال خیلی ها طرفدار این گونه نوشته ها نیستند.

از سوی دیگر بدنه کلی آن از جنس آلومینیوم است و مات گونه به نظر می رسد، البته وقتی به آن نگاه کنید ممکن است کمی انعکاس نور را ببینید و تصویر صورتتان در آن نمایان شود ولی به هر حال با یک گوشی که بدنه پشتی آن شیشه ایست طرف نیستیم پس نباید انتظار آن که به مانند یک آینه عمل کند را هم داشته باشیم. البته خود وان پلاس قاب ها و محافظ های زیادی را برای وان پلاس ۵ به بازار عرضه کرده و شاید بد نباشد که یکی از آن ها را تهیه کنید.

به خاطر دوربین دوتایی در پشت این گوشی، شاهد یک برآمدگی در آن هستیم و حتی فریم مربوط به آن هم اندکی بزرگ تر شده است، پس شاید بدنه شیشه ای به درد این گوشی نمی خورد. دو گوشی وان پلاس ۳ و وان پلاس ۳ تی دوربین هایشان محافظ یاقوتی داشت ولی وان پلاس ۵ چنین نیست. به لطف برآمدگی دوربین این گوشی، وقتی که آن را روی جسمی بکشید به راحتی سر نخواهد خورد! خطوط آنتن مانند روی بدنه پشتی گوشی هم تقریباً نامرئی هستند، حداقل روی مدل مشکی رنگ این گوشی که مورد بررسی قرار گرفته است. انتظار می رود که رنگ خاکستری این گوشی هم وضعیتی مشابه داشته باشد. خط بالایی تقریباً نزدیک به دوربین گوشی است و بسیار هم باریک به شمار می رود. البته باز هم می توان آن را دید.

از طرف دیگر در جلوی این گوشی هم یک تغییر نسبت به آیفون ۷ پلاس وجود دارد و آن هم مربوط به کلید خانه (Home) است و بر خلاف اپل و آن کلید تاچ آی دی (Touch ID) معروف، در وان پلاس ۵ این کلید (که اصولاً دکمه هم نیست) دایره ای نیست و یک کلید لمسی از جنس سرامیک است. مشابه این را در وان پلاس ۳ تی، وان پلاس ۳ و حتی وان پلاس ۲ شاهد بودیم پس نیازی به از روی دست اپل نوشتن نبوده چرا که چند نسل قبل خود وان پلاس این ابتکار را به خرج داده است.

دو کلید خازنی هم در دو سمت کلید خانه این گوشی وجود دارد. این دو کلید هم در پس زمینه خود نور دارند و به طور کامل قابل شخصی سازی هستند مثلاً کلید سمت چپ را می توان به بازگشت و کلید سمت راست را به اپلیکیشن های اخیر اختصاص داد (همان ترتیب پیش فرض اندروید) یا آن که کلید سمت چپ مربوط به اپلیکیشن های اخیر باشد و کلید سمت راست، مربوط به بازگشت (همان ترتیب پیش فرض گوشی های سامسونگ). البته شخصی سازی به همین جا ختم نشده و می توان یک نوار مربوط به جستجو را هم به جای آن قرار داد. بالای صفحه نمایش هم همان چیزهای همیشگی مثل بلندگو و سنسورهای روشنی قرار دارند. دوربین جلویی و صفحه ال ای دی مربوط به اعلان ها هم قرار دارند.

نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 

در دور تا دور قاب این گوشی یک نوار وجود دارد که پشت و جلوی گوشی را از هم جدا می کند.  وان پلاس این نوار را خط افق (Horizon Line) نامیده است. طراحی چنین چیزی جالب است، و باعث می شود گوشی نازک تر به نظر برسد به خصوص در مقایسه با آیفون که کلفت تر است. دکمه مربوط به خاموش و روشن کردن گوشی هم در سمت راست آن قرار گرفته و چه با انگشت شست دست راست و چه با انگشت اشاره دست چپ می توان از آن استفاده کرد. بالاتر از آن هم درگاه مربوط به سیم کارت است. در آن می توان دو سیم کارت نانو قرار داد و البته این گوشی از کارت های حافظه اس دی (SD) پشتیبانی نمی کند پس فکر ارتقای حافظه داخلی آن را از سر بیرون کنید. در سمت مقابل شما دکمه مربوط به کم و زیاد کردن صدا را پیدا خواهید کرد و به غیر از آن یک دکمه دیگر هم وجود دارد که می توان با آن گوشی را در حالت با صدا، لرزان یا بدون صدا قرار داد. تقریباً شبیه به همان چیزی که در گوشی های اپل هم وجود دارد.

در بخش پایینی وان پلاس ۵ چیزهای زیادی وجود دارد. پورت تیپ سی یو اس بی در زیر این گوشی قرار گرفته و تقریباً در مرکز آن است، در واقع وان پلاس اندکی جای آن را تغییر داده تا هرچه بیشتر به آیفون شبیه شود! البته برخلاف آیفون ۷ پلاس، وان پلاس ۵ جک ۳.۵ میلی متری هدفون را دارد و از این بابت می توانید خوشحال باشید. میکروفون اصلی گوشی و تنها بلندگوی آن هم نزدیک به همان قرار دارند و به این ترتیب، بخش بالایی این گوشی تقریباً دست نخورده و تر و تمیز باقی مانده است. وقتی وان پلاس ۵ را در دست می گیرید، ناخودآگاه متوجه لغزنده بودن آن می شوید. به مانند هر گوشی ۵.۵ اینچی دیگری، شاید بتوان این گوشی را هم با یک دست نگه داشت ولی واقعاً برای استفاده مناسب از آن لازم است از هر دو دست خود استفاده کنید.

باز هم ۵.۵ اینچی، باز هم فول اچ دی

تقریباً تمام گوشی های ساخته شده در کمپانی وان پلاس از همان روز اول، صفحه نمایشی ۵.۵ اینچی با کیفیت فول اچ دی داشته اند. در ابتدا از پنل های آی پی اس ال سی دی در ساخت صفحه نمایش گوشی های این شرکت استفاده می شد و سپس با وان پلاس اکس (One Plus X) نوبت به صفحه نمایش های آمولد (AMOLED) رسید. این رویه تا وان پلاس ۳ ادامه داشت و سپس این گوشی به نوع اپتیک (Optic) پنل های آمولد مجهز شد و این سنت تاکنون ادامه داشته و خود وان پلاس ۵ هم از همان پنل مشابه استفاده می کند.

به هر حال در سال ۲۰۱۷ هستیم و وان پلاس ۵ هم با ادعای یک پرچمدار همه کاره بودن پا به میدان نهاده پس یک صفحه نمایش با رزولوشن کواد اچ دی (Quad HD) قطعاً خیلی می توانست وان پلاس ۵ را قدرتمندتر از چیزی که الآن هست، نشان دهد. از لحاظ بالاترین درجه وضوح صفحه به نظر وان پلاس ۵ با دو پرچمدار قبلی وان پلاس یعنی وان پلاس ۳ و وان پلاس ۳ تی یکی است، هرچند شاید حتی وان پلاس ۳ تی وضوح بیشتری داشت! از لحاظ وضوح صفحه در حالت تنظیمات دستی وان پلاس ۵ با گلکسی اس ۸ برابری می کند، ولی در حالت خودکار گلکسی اس ۸ به راحتی وان پلاس ۵ را کنار می زند. کنتراست صفحه نمایش این گوشی البته بی نهایت است پس در سیاهی مطلق، شاهد روشنی نخواهیم بود و این هم از موهبات صفحه نمایش آمولد به شمار می رود. وضوح صفحه هم به قدری هست که در شب های تاریک، به خوبی شما را یاری دهد.

از نظر کنتراست در زیر نور آفتاب، این گوشی عملکردی ضعیف تر نسبت به وان پلاس ۳ و وان پلاس ۳ تی دارد. دو گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی ای ۷ مدل ۲۰۱۷ که میان رده ای هم محسوب می شوند از این لحاظ عملکرد بهتری نسبت به پرچمدار وان پلاس دارند. ولی به هر حال کیفیت رنگ ها زیر نور آفتاب هم بسیار مناسب است. جالب است بدانید که نه گوشی آیفون ۷ پلاس و نه گوشی ال جی جی ۶ از این نظر توانایی رقابت با وان پلاس ۵ را دارند و هر دوی آن ها، نسبت به این گوشی ضعیف تر هستند زیر نور آفتاب. سه حالت کلی هم برای تنظیم رنگ در وان پلاس ۵ وجود دارد و مشخصاً یک حالت هم برای تنظیمات دستی در آن تعبیه شده است. از آن جایی که حالت پیش فرض خیلی هم دقیق نیست، به ناچار مجبور هستید به سراغ تنظیم دستی آن بروید چون رنگ سفید در حالت پیش فرض به آبی می زند و از طرف دیگر قرمز پررنگ هم در آن تقریباً غیر فعال است. میزان متوسط DeltaE در این حالت پیش فرض برابر با ۶ است.

نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 

حالت sRGB بسیار دقیق تر است (ولی در عین حال کم رمق تر، که البته ویژگی کلی این حالت اینچنین است و تا حد زیادی به خود صفحه نمایش گوشی و کیفیت آن هم برمی گردد که چقدر این حالت می تواند موثر باشد). میانگین DeltaE در این حالت برابر ۱.۴ است و رنگ سفید هم DeltaE برابر ۱ دارد و همین تقریباً آن را نامرئی ساخته است.  در حالت DCI-P3 هم رنگ ها دقیق به نظر می رسد و باز هم در این حالت DeltaE برابر ۱.۴ است. همچنین در حد نهایی میزان وضوح صفحه نمایش هم در این حالات تفاوت خاصی وجود ندارد، پس رنگ ها به خاطر تغییر وضوح، تغییر خاصی نمی کنند.

چند قابلیت جالب دیگر هم در بخش مربوط به تنظیمات صفحه نمایش وان پلاس ۵ به چشم می خورد. مثلاً یک حالت شب (Night Mode) در آن وجود دارد که رنگ ها را برای نور کم و به طور کلی حال و هوای شب تنظیم می کند تا چشم شما کمتر اذیت شود. این قابلیت را می توان به طور دستی فعال کرد، یا آن که کاری کرد بین غروب و طلوع خورشید فعال شود یا حتی برای روشن شدن این حالت برنامه ریزی کرد تا در یک ساعت خاص روشن شود. شدت این حالت هم حتی قابل تنظیم است. حالت مطالعه (Reading Mode) هم در این گوشی وجود دارد که صفحه نمایش آمولد و جالب این گوشی را با بک گراندی خاکستری و نوشته هایی جوهر مانند تنظیم می کند تا در خواندن متون طولانی، به مشکل برنخورید. این قابلیت را هم می توان به صورت دستی روشن کرد و می توان تنظیم کرد که با اجرای برخی اپلیکیشن های خاص، آن نیز اجرا شود.

اتصالات

وان پلاس ۵ یک گوشی دو سیم کارت تمام عیار است؛ این گوشی دو اسلات برای سیم کارت نانو دارد و هیچ اهمیتی هم ندارد که شما آن سیم کارت را از کجا تهیه کرده ای و هیچ محدودیتی ندارد. این گوشی از ۳۴ اپراتور فناوری های ۲G تا ۴G پشتیبانی می کند و سرعت دانلود این گوشی تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. این به آن معناست که سرعت LTE در این گوشی به گیگابیت بر ثانیه نمی رسد که این با تبلیغاتی که چیپست این گوشی به راه انداخته بود همخوانی ندارد ولی به هر حال، خیلی هم مشکل حادی به نظر نمی آید.

از لحاظ وای فای این گوشی در حالت b/g/n بیش از ۲.۴ گیگاهرتز و در حالت a/n/ac بیش از ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی می کند. آخرین نسخه از بلوتوث یعنی بلوتوث ۵ هم در این گوشی تعبیه شده و برد آن هم ازتقا یافته و سرعت آن هم بیشتر شده و در کنار آن پشتیبانی از aptX و aptX HD هم برای کسانی که به دنبال کیفیت صدای بالا به صورت بی سیم هستند، قرار گرفته است. وجود NFC در این گوشی نیز یک نکته دیگر آن است و از سوی دیگر جی پی اس هم در این گوشی وجود دارد و از ماهواره های GLONASS و BeiDou پشتیبانی می شود. متاسفانه امکان دریافت موج FM رادیو با این گوشی وجود ندارد. از لحاظ اتصالات سیمی هم این گوشی از یو اس بی تیپ سی پشتیبانی می کند و جک ۳.۵ میلی متری هم خوشبختانه در این گوشی وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی OnePlus 5 (بخش اول) - تکفارس 

عمر باتری

وان پلاس ۵ از یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری استفاده می کند که نسبت به وان پلاس ۳ تی که یک باتری ۳۴۰۰ میلی آمپری داشت ضعیف تر محسوب می شود. تا کنون به این سوال که چرا این گوشی کمی از آیفون ۷ پلاس باریک تر است تقریباً پاسخ داده ایم و فهمیدیم که به چیپست جدیدتر و بهینه تر این گوشی مربوط است و این را هم در نظر بگیرید که همیشه ظرفیت کمتر، به معنی دوام کمتر نیست. در نهایت، این گوشی به اندازه همان وان پلاس ۳ تی باتری نگه می دارد. البته این تقصیر وان پلاس نیست و بیشتر به چیپست اسنپ دراگون ۸۳۵ مربوط است. به طور کلی هم اینکه گوشی در حالت ۳G می تواند ۲۰ ساعت مکالمه به شما بدهد، چندان زمان کمی محسوب نمی شود.

از لحاظ پخش ویدیو این گوشی عملکرد خیره کننده ای داشت و ۱۸ ساعت و ۴۲ دقیقه دوام آورد که پنجمین رکورد خوب سالیان اخیر است! از لحاظ وب گردی در حالت وای فای هم این گوشی ۱۱ ساعت دوام آورد که شگفت آور نیست ولی ۲ ساعت از وان پلاس ۳ تی بیشتر است. وقتی هم که شارژ گوشی تمام شد، به لطف قابلیت Dash Charging سریع می توانید گوشی خود را شارژ کنید و در عرض نیم ساعت از حالت خالی، این گوشی ۵۶ درصد شارژ شد که خیلی خوب است. البته برای استفاده از این قابلیت باید از خود شارژر و کابل وان پلاس بهره ببرید وگرنه با شارژرهای متفرقه این نتیجه به دست نمی آید.

ادامه خواهد داشت…

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.