آیفون ۸ صفحه نمایش شارپ‌ تری خواهد داشت - تکفارس 
آیفون ۸ صفحه نمایش شارپ‌ تری خواهد داشت - تکفارس 

آیفون ۸ صفحه نمایش شارپ‌ تری خواهد داشت

علیرضا دهقان
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - 16:42
آیفون ۸ صفحه نمایش شارپ‌ تری خواهد داشت - تکفارس 

در فوریه، اولین نشت اطلاعات بزرگ در مورد آیفون ۸ شکل گرفت، محقق تحلیلگر KGI، آقای Ming Chi-Kuo که بخاطر روابطش با زنجیره تامین آسیا شناخته شده است، گزارشی را منتشر کرد که از قیمت احتمالی بالای ۱۰۰۰ دلار آیفون ۸ خبر می داد و اولین طراحی های این دستگاه جدید را به دنیا نشان داد.

جدیدا اما اپل به طور اتفاقی فریموری از نسخه مخصوص iOS هوم پاد (Home Pod) را منتشر کرد که در آن جزئیات زیادی در مورد آیفون ۸ وجود داشت، اول اینکه نام رمزی این گوشی D22 خواهد بود و نام های D21 و D20 به ترتیب برای ادامه دهندگان راه آیفون ۷ پلاس و ۷ اند. اما به تازگی چیزی جدید در مورد صفحه نمایش آیفون ۸ مشاهده شده که رزولوشن احتمالی آن را فاش می کند، سیستم عامل جدید آیفون سخت افزاری با رزولوشن حداکثری ۱۱۲۵×۲۴۳۶ پیکسل را پشتیبانی می کند در حالی که قبلا Ming Chi-kuo گفته بود رزولوشنی که آیفون ۸ خواهد داشت ۱۲۴۲×۲۲۰۸ می باشد، به نظر شما کدام درست است؟

یک تحلیلگر تمام داده های موجود را درباره صفحه نمایش آیفون ۸ در جدول زیر قرار داده است:

آیفون ۸ صفحه نمایش شارپ‌ تری خواهد داشت - تکفارس 

همانطور که دیده می شود، اپل هیچ اشاره ای به رزولوشن گفته شده توسط مینگ نکرده است و صرفا رزولوشن ۱۱۲۵×۲۴۳۶ در مدارک ذکر شده است، البته هنوز باور های دیگری نیز هست ولی بهتر است ابتدا نگاهی به طرز رفتار اپل با رزولوشن های مختلف بپردازیم.

آیفون ۸ صفحه نمایش شارپ‌ تری خواهد داشت - تکفارس 

اپل نه تنها با پیکسل ها، بلکه با نقاط نیز در زمان کد نویسی برای صفحه نمایش کار می کند، این یعنی عناصری مثل نویگیشن بار و یا سایز آیکون ها و دیگر چیز ها از نظر سایزشان همیشه یکسان بوده اند، چه در آیفون ۲جی و یا آیفون ۷! البته این ها برای آیفون ها است و قضیه برای پلاس ها فرق می کند، زیرا در این گوشی ها همه چیز کمی بزرگترند، تمامی این سایز ها توسط نقطه تعیین می شود و پیکسل ها نقش خاصی ندارند.

برای درک کردن تفاوت میان نقطه و پیکسل، بیایید به گذشته نگاه کنیم،آیفون ۲جی و ۳جی و ۳ جی اس همگی چگالی پیکسلی ۱۶۳ ppi داشتند ولی پس از معرفی آیفون ۴ و صفحه نمایش رتینای آن، این عدد به ۳۲۶ ppi رسید و رزولوشن آیفون ها از ۳۲۰×۴۸۰ به ۶۴۰×۹۶۰ رسید، اما سایز تمامی عناصر سیستم عامل دقیقا یکسان ماند، اپل این کار را با معرفی نقطه ها کرد، دقت کنید که رزولوشن آیفون ۴ دقیقا دو برابر شده بود و برای همین برای انکه همه چیز یک اندازه باشند باید دو برابر می شدند،برای همین می گوییم همه چیز در آیفون دو برابر آپ اسکیل شده اند که یعنی از نظر فیزیکی همه چیز یک اندازه مانده اند و تعداد نقاط بر اینچ یکسان است.

آیفون های سری پلاس کمی بعد تر معرفی شدند و کمی تغییر داشتند، دیگر همه چیز سایز یکسانی نداشت و اپل از صفحه بزرگ این گوشی نه تنها برای جا کردن عناصر بیشتر، بلکه برای بزرگ کردن آیکون ها نیز استفاده کرد تا راحت تر بتوان آن ها را لمس کرد و نوشته ها خوانا تر باشند، پلاس ها چگالی نقطه بر اینچ ۱۵۴ داشتند که کمی کمتر از مدل های معمولی بود و همه چیز در آن بزرگتر بود، البته لازم به ذکر است که در آیفون های پلاس، همه چیز ۳ برابر آپ اسکیل شده و تصاویر با جزئیات بیشتری نمایش داده می شوند.

یک نکته جالب این است که آیفون های پلاس حال حاضر از رزولوشن مجازی ۱۲۴۲×۲۲۰۸ پیکسل استفاده می کنند که برای راحتی کار توسعه دهندگان دقیقا سه برابر آپ اسکیل شده اند، البته این رزولوشن از رزولوشن فیزیکی ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل خود گوشی ها کمی بیشتر است که اپل را کمی مجبور به دان اسکیل کرده است. همه اطلاعات را می توانید در زیر ببینید :

آیفون ۸ صفحه نمایش شارپ‌ تری خواهد داشت - تکفارس 

منطقی است که اپل کار مشابهی را برای آیفون ۸ نیز انجام دهد، برای اپل دو راه مختلف وجود دارد، استفاده از ۱۶۳ نقطه بر اینچ مثل آیفون های ساده و یا ۱۵۴ نقطه بر اینچ آیفون های پلاس، البته تمامی این اطلاعات درز کرده خبر از استفاده شدن ۱۵۴ نقطه می دهند، که یعنی اپل با آپ اسکیل سه برابری چگالی پیکسلی این گوشی را به ۴۶۲ PPI می رساند.

البته درستی یا ندرستی تمامی این اطلاعات فقط با گذر زمان معلوم می شود، در صورتی که از علاقه مندان به آیفون ۸ هستید با تکفارس در روز های آتی همراه باشید تا شایعات جدید را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.