بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان کار خود را آغاز کرد - تکفارس 
بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان کار خود را آغاز کرد - تکفارس 

بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان کار خود را آغاز کرد

سعید مزارعی
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 18:37
بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان کار خود را آغاز کرد - تکفارس 

نیروگاه‌های خورشیدی بسیاری در کشورهای مختلف تاسیس شده‌ اند. کشور چین به تازگی موفق به راه اندازی یکی از بزرگ ترین‌ نیروگاه‌ های خورشیدی شناور بر روی آب شده است.


بزرگ‌ ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در کشور چین به بهره‌ برداری رسید. این نیروگاه ۴۰ مگاواتی که توسط شرکت Sungrow، تأمین‌ کننده‌ سامانه‌ های PV inverter، ساخته‌ شده است، در آبی به عمق متغیر ۴ تا ۱۰ متر شناور است و با موفقیت به شبکه‌ برق چین متصل شده است. نکته‌ قابل‌ توجه در مورد این نیروگاه‌ های خورشیدی، محل نصب آن‌ هاست. متخصصان چینی این نیروگاه در دریاچه‌ مصنوعی در نزدیکی یکی از معادن قدیمی زغال‌ سنگ دایر کرده‌ اند. این دریاچه که مملو از مواد معدنی سمی است، آبی غیر قابل استفاده دارد.

استفاده از نیروگاه‌ های خورشیدی شناور مزیت‌ هایی را به همراه دارد. از مزایای آن می‌ توان به استفاده از زمین و آب غیرقابل استفاده برای مصارف مفید و کاربردی، امکان خنک کاری طبیعی سیستم به‌ وسیله‌ آب، کاهش دمای محیط عملکردی در اثر رطوبت موجود در هوا، افزایش توان تولیدی و همچنین کاهش خرابی‌های ناشی از حرارت در دراز مدت را نام برد. همچنین استفاده از این نیروگاه‌ ها در محیط‌ های غیر مسکونی و بلا استفاده سبب شده است که فضای شهری کافی در مناطق پرجمعیت مانند کشور چین برای استفاده‌ های دیگر در اختیار قرار گیرد. کشور چین بیش از ۱۰۰ شهر با حداقل جمعیت ۱ میلیون نفر دارد. این صفحات خورشیدی که برای عملکرد باراندمان بالا محیط‌ های با رطوبت بالا طراح شده‌ اند، باعث جلوگیری از تبخیر آب‌ های تازه می‌ شوند.

چین پیشتاز مسیر

با وجود اینکه چین یکی از آلاینده‌ ترین کشورهای جهان است و سهم بسزایی در تولید گازهای گلخانه‌ ای و تغییرات آب و هوایی دارد، اما به‌ صورت جدی در حال فعالیت در حوزه‌  انرژی‌ های تجدید پذیر است. این کشور در مسیر تبدیل‌ شدن به رهبر جهانی استفاده از انرژی‌ های تجدید پذیر در قلمرو خود است و در تلاش است تا آینده‌ ای پاک‌ تر و قابل‌ تحمل‌ تر را برای خود رقم بزند، اما این قبیل اقدامات و تعهدات نیازمند مشارکت همگانی کشور های نیز هست. با پیشرفت تغییرات آب و هوایی، روند منفی تغییرات همچنان ادامه دارد، به‌طور مثال ۳ سال گذشته را می‌ توان رکورد دار بالاترین دمای کره‌ زمین نام برد. آینده‌ بشریت در گرو آینده‌ انرژی‌ های تجدید پذیر است. خوشبختانه، نوآوری‌ هایی مانند نیروگاه‌ های خورشیدی شناور ثابت کرده‌ اند که در حال فائق آمدن به مشکلات کاربردی این فنّاوری‌ ها و استفاده‌ بهینه از آن‌ ها هستیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.