بیت کوین زیر ذره بین؛ نقاب ساتوشی ناکاموتو متعلق به چه کسی است؟ - تکفارس 
بیت کوین زیر ذره بین؛ نقاب ساتوشی ناکاموتو متعلق به چه کسی است؟ - تکفارس 

بیت کوین زیر ذره بین؛ نقاب ساتوشی ناکاموتو متعلق به چه کسی است؟

سعید مزارعی
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 15:08
بیت کوین زیر ذره بین؛ نقاب ساتوشی ناکاموتو متعلق به چه کسی است؟ - تکفارس 

هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین را باید بزرگ‌ ترین گره باز نشده‌ی بیت کوین خواند دانست.


ساتوشی ناکاموتو کیست؟

تنها چیزی که از خالق بیت کوین در دست داریم، تنها نام ساتوشی ناکاموتو است.مشخص نیست که آیا ساتوشی ناکاموتو یک شخص، گروهی از افراد یا سازمانی است که بیت کوین را ایجاد کرده‌اند. همانطور که اشاره کردیم نام ناکاموتو در پس مقاله‌‌ی مربوط به بیت‌کوین قرار گرفته و وی هسته‌ی نرم‌افزار بیت‌کوین با نام Bitcoin Core را توسعه داده است.

ناکاموتو تا اواسط سال ۲۰۱۰ میلادی همچنان با سایر اعضای تیم توسعه دهنده‌ی بیت ‌کوین ارتباط داشت. پس از این زمان، ناکاموتو کنترل کد منبع بیت کوین را در اختیار گوین اندرسون قرار داد. همچنین کتنرل شماری از دامین‌های مربوط به بیت‌کوین نیز به سایر اعضای تراز اول تیم توسعه دهنده واگذار شد و ساتوشی دیگر ارتباط خود را با دنیای خارج قطع کرد. به گفته‌ی گوین اندرسون، ساتوشی پس از آن که از گفتگوی وی با سازمان سیا آگاه شد، ارتباطش را با اعضای تیم قطع کرد. گوین اندرسون اعلام کرده که برای ادای توضیحاتی در خصوص بیت کوین به سازمان سیا و گفتگو با مسئولین این نهاد امنیتی دعوت شده بود و ساتوشی با اطلاع از این موضوع، دیگر به سراغ بیت کوین نیامده است.

هیچ یک از اعضای تیم بیت کوین که با وی ارتباط داشته‌اند، اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی ساتوشی ندارند، چراکه وی هیچ گاه اطلاعاتی را در این رابطه در اختیار سایرین قرار نداده است. آخرین حضور ساتوشی در بهار ۲۰۱۱ بوده و وی با اعلام اینکه به سراغ پروژه‌های دیگری رفته، ارتباطش را با دیگران بصورت کامل قطع کرد.

شاید نام ساتوشی ناکاموتو بسیاری را به این نتیجه برساند که این فرد یک شهروند ژاپنی است، اما نمی‌توان به قطعیت در مورد این موضوع سخن گفت، حتی شماری از متخصصان، تسلط بالای ناکاموتو به زبان انگلیسی را دلیل عنوان می‌کنند برای اینکه وی ژاپنی نیست و این نام که توسط وی برگزیده شده، تنها یک لقب است و نمی‌توان در مورد اینکه ناکاموتو تمثیلی از یک گروه یا فرد خاص است، به قطعیت سخن گفت.

 تحقیقات در مورد ساتوشی ناکاموتو چه می‌گویند؟

ناشناخته بودن ماهیت وجود ساتوشی ناکاموتو، حس کنجکاوی بسیاری را که با مفهوم بیت‌کوین آشنا هستند، برانگیخته است. تاکنون گمانه‌های مختلفی در خصوص شخصیت وی مطرح شده که حتی در یک مورد خود ناکوموتو سکوت خود را شکسته و اعلام کرده که شخصیتی که همگان به دنبال وی هستند، ناکوموتو نیست. تقریبا اغلب کارشناسان معتقدند که ساتوشی ناکاموتو یک نام ساختگی است. همچنین در مورد فرد یا گروه بودن ناکوموتو نیز ابهاماتی مطرح است. برخی حتی به این موضوع اشاره کرده‌اند که حجم گسترده و پیچیدگی بیت‌کوین، احتمال این را که ناکوموتو یک شخص باشد، کمرنگ کرده است. با این حال خبرنگاران کنجکاو در پی آنند تا ناکوموتو را پیدا کنند و در مواردی نیز نام و تصویر برخی اشخاص را مطرح کرده‌اند که تاکنون هیچ یک به اثبات نرسیده است.

برای مثال می‌توان به جاشوا دیویس، خبرنگار نیویورکر اشاره کرد. وی پس از تحقیقات فراوان با انتشار گزارشی اعلام کرد که ساتوشی ناکاموتو کسی نیست جز مایکل کلیر، فارغ التحصیل رشته‌ی رمزنگاری از دانشگاه ترینیتی دوبلین. دیویس با بررسی بیش از ۸۰٫۰۰۰ کلمه‌ای که برگرفته از نوشته‌های آنلاین ناکاموتو است، فاکتورهایی نظیر مشخصات زبانی مورد استفاده توسط وی را استخراج کرده است. وی همچنین گمانه‌های دیگری را نیز در این رابطه مطرح کرده که برای مثال می‌توان به جامعه شناس اقتصادی و توسعه دهنده‌ی اسبق بازی فنلاندی، ویلی لادونویتا اشاره کرد. البته هر دو این شخصیت‌ها انتساب خودشان به ساتوشی ناکاموتو را انکار کرده‌اند.

ادعاهای دیگری نیز در رابطه با پیدا کردن ناکوموتوی واقعی ارائه شده است. برای مثال می‌توان به گزارش منتشر شده توسط آدام پننبرگ اشاره کرد. وی مدعی شده که ناکوموتو یک تن نیست، بلکه نیل کینگ، ولادیمیر اکسمانو چارلز برای شخصیت مجازی ساتوشی ناکاموتو را شکل داده‌اند. پننبرگ با جستجوی عبارات به کار برده شده در مقاله ناکوموتو، در پی این بوده تا سایر مواردی را که چنین عباراتی در آن‌ها به کار رفته، پیدا کند. گزارش منتشر شده توسط پننبرگ نشان از این دارد که این سه تن در مقاله‌ای با عنوان Computationally Impractical to Reveerse تعدادی از عبارات مشابه آنچه که ناکوموتو در مقاله‌اش استفاده کرده را به کار برده‌اند. وب‌سایت Bitcoin.org که توسط ساتوشی ناکاموتو به ثبت رسیده، دقیقا سه روز پس از قبول شدن این مقاله کار خود را آغاز کرده است. البته پس از مطرح شدن این موضوع، هر سه تن این موضوع را تکذیب کردند.

دامین Bitcoin.org در ۱۸ آگوست ۲۰۰۸ به ثبت رسیده است. برای ثبت این وب‌سایت از یک سرویس ثبت دامنه‌ی ژاپنی استفاده شده است. همچنین هاست این وب‌سایت نیز از یک ISP ژاپنی گرفته شده است. البته اطلاعات ثبت نام دامین مورد نظر در ۱۸ می ۲۰۱۱ به فنلاند انتقال پیدا کرده است که به نوعی نظریه‌ی مربوط به سه متخصص فنلاندی را نقض می‌کند.

از جمله‌ی سایر نام‌هایی که به ساتوشی ناکاموتو نسبت داده شده‌اند، باید به مارتی مالمی، دونال اُ. ماهونی و مایکل پیرس اشاره کرد. جد مک‌کالب، شخصیت شناخته شده‌ی دنیای بیت‌کوین نیز از این موضوع بی نصیب نمانده است. وی بنیانگذار Mt. Gox، Ripple و Stellar است که فعالیت‌های خود را در کشور ژاپن انجام می‌دهد. وی در برهه‌ای از زمان با مشکلات عدیده‌ای در زمان اداره‌ی Mt. Gox روبرو شد.

جد مک‌کالب، بنیان‌گذار Mt. Gox

شماری از کارشناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که وب‌سایت غیرقانونی Silk Road که در سال ۲۰۱۳ مسدود شد و ساتوشی ناکوموتو ارتباط وجود دارد. وب‌سایت Silk Road یا جاده‌ی ابریشم، سرویسی بود که برای مبادلات مالی‌اش که اغلب در حوزه‌ی کارهای غیرقانونی نظیر فروش مواد مخدر، کارت‌های اعتباری سرقت شده یا اوراق شناسایی بود، فعالیت می‌کرد.

در فوریه ۲۰۱۴، لی مک‌گراث، خبرنگار نیوزویک، مدعی شد که ناکوموتو را پیدا کرده است. وی مردی سالخورده با نام دوریان ساتوشی ناکوموتو را معرفی کرد. اما همچون موارد قبل، این پیرمرد ژاپنی الاصل نیز ادعای مطرح شده را رد کرد.

هال فینی، مایکل وبر، وی دا و نیک زابو از جمله‌ی سایر افرادی هستند که گمانه‌هایی در خصوص اینکه یکی از این افراد همان ساتوشی ناکوموتو است، مطرح شده است. نکته‌ی جالب توجهی که در این بین باید به آن اشاره کرد، مربوط به مایکل وبر است. تقریبا تمامی افرادی که در مذان اتهام قرار داشتند، این موضوع را تکذیب کرده‌اند که هیچ یک، ساتوشی ناکوموتو نیستند، حال آنکه مایکل وبر تاکنون واکنشی به مقاله منتشر شده در بیزینس اینسایدر نشان نداده است.

بسیاری از افراد فرضیه‌ی دیگری را در مورد شخصیت ساتوشی ناکاموتو مطرح کرده‌اند. براساس اعتقاد این افراد، ساتوشی ناکاموتو یک فرد نیست، بلکه یک سازمان جاسوسی و مخفی بیت‌کوین را در قالب نام وی توسعه داده و معرفی کرده است.

 ساتوشی ناکاموتو چه اندازه ثروتمند است؟

براساس گمانه‌زنی‌های انجام شده، ساتوشی بخش بزرگی از بیت‌کوین‌هایی را که در ابتدا استخراج شده، در اختیار دارد. در واقع وی خود معدن کاوی کرده و این بیت‌کوین‌ها را به دست آورده است. برآوردهای انجام شده حکایت از این دارند که ساتوشی ناکاموتو اسرار آمیز بیش از یک میلیون بیت کوین در اختیار دارد که ارزش کل آن برابر ۲۶۴ میلیون دلار است.

ساتوشی ناکاموتو از ۲۳ آوریل ۲۰۱۱ ناپدید شده و خبری از وی در دست نیست. وی با ارسال ایمیلی اعلام کرده که در حال کار روی پروژه‌های دیگری است و همه چیز را به دست گوین سپرده است

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید