مرورگرها، آینده‌ی دنیای موبایل خواهند بود - تکفارس 
مرورگرها، آینده‌ی دنیای موبایل خواهند بود - تکفارس 

مرورگرها، آینده‌ی دنیای موبایل خواهند بود

سعید مزارعی
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 16:15
مرورگرها، آینده‌ی دنیای موبایل خواهند بود - تکفارس 

مرورگرها با پیشی گرفتن از اپلیکیشن های بومی، آینده دنیا موبایل خواهند بود


همواره از بحث در مورد این که تمامی برنامه های موبایلی در آینده یا iOS هستند و یا اندروید ممانعت می‌شود.

افرادی که به دنبال حفظ این برنامه‌ ها هستند در اصل تنها به فکر منافع شخصی خود هستند. بیانیه بومی گرایی دنیای موبایل  وجود مرورگرها و وب را به عنوان سیستم عامل‌های سریع و از بین رفتن اپلیکیشن‌ های بومی در آینده نزدیک، به طور کل رد می‌ کند.

اپلیکیشن‌ های بومی در همه‌ موارد خوب نیستند

البته اپلیکیشن‌ های بومی در موارد خاص خوب عمل می‌ کنند. آن‌ ها برای فعالیت‌ های مداوم و سنگین مانند کارهای روزانه مثل ارتباط با دوستان، خانواده و همکلاسی‌ ها بسیار مناسبند. برنامه‌ های مثل اسنپ‌ چت، واستاپ، و پیام‌ رسان‌ها احتیاج به دسترسی به دوربین، میکروفون و سیستم عامل به صورت مستقیم دارند. پس برای کار با این برنامه‌ ها نیاز است تا از اپلیکیشن‌ های بومی استفاده شود.

اما آیا واقعا احتیاجی به برنامه دیگر برای نصب شدن به صورت بومی است؟ برنامه‌های موبایل و مرورگرهای امروزی به سادگی هر عملی را که بخواهیم انجام می‌ دهند. فراموش نکنیم که اپلیکیشن‌ های بومی فقط به صورت موضعی و کوتاه‌ مدت مشکلات را حل می‌ کنند. در ۴G، سیستم سراسری وای‌ فای، با این که این مشکلات پنهان هستند اما به وفور یافت می‌ شوند.

برای مثال شرکت‌ های مثل پاتاگونیا تماما اپلیکیشن‌ های بومی را به خاطر وجود پیشرفت در تکنولوژی در سازگاری و استانداردهای وب موبایل، کنار گذاشته اند.

مرورگرها، آینده‌ی دنیای موبایل خواهند بود - تکفارس 

ما از آنچه تصور می‌ کنیم زمان بیشتری در مرورگرهای موبایل می‌ گذرانیم

این فقط شرکت‌ نیستند که دیگر از برنامه‌ های بومی استفاده نمی‌ کنند. آمار نشان می‌ دهد که بسیاری از مردم امریکا به طور متوسط در روز هیچ برنامه‌ای از اپ استور دریافت نمی‌ کنند. دلیل این امر به این خاطر است که مقدار زیادی از وقتمان را صرف گشت و گذار در مرورگرها و وب می‌ کنیم. کافی است زمانی را که در مرورگرها می‌ گذرانیم با میزان استفاده از برنامه‌ های مذکور مقاسیه کنیم.

اکثر کاربران با مرورگرهای فایرفاکس، کروم، سافاری و اینترنت اکسپلورر با آدرس بار، جستجو و دکمه های Back و Forward آشنایی دارند اما این‌ ها تنها مرورگرهایی نیستند که به صورت روزانه از آن استفاده می‌ کنیم.

ما زمان بسیار زیادی را درون برنامه‌ های پیام‌ رسان و شبکه‌ های اجتماعی می‌ گذرانیم، این برنامه‌ ها فضای وب را در برگرفتند و در واقع خود یک نوع مرورگر محسوب می‌ شوند. همچنین اساسا شبکه اجتماعی هستند و ارتباطاتی را که دوست داریم برایمان فراهم می‌ آورند، کاری که مرورگرهای ستنی نمی‌ توانند انجام دهند.

برای مثال فیسبوک مرورگر ما برای محتوای اجتماعی است. این برنامه گشت و گذار در وب را برای جست‌ و جوی دوستان، کسب و کار و محتوایی که دوست داریم به آسانی فراهم می‌ آورد. به جای داشتن محتوای Pull در مرورگرهای قدیمی، فیسبوک محتوا را برای ما به صورت Push بر اساس علایق و ارتباط دوستان ما ارسال می‌ کند. اپلیکیشن فیسبوک تحت سیستم عامل iOS تغییرات ظاهری زیادی را به همراه قابلیت‌ های جدید برای این که شبیه به یک مرورگر واقعی باشد دریافت کرده است.

اپلیکیشن Slack برنامه‌ی کمکی برای مرور کارهایمان است، این برنامه جست‌ و جوی داده‌ ها، مقالات و اسناد را آسان می‌ سازد. در گذشته مجبور بودیم که برای یافتن اطلاعاتی که لازم داشتیم از همکارانمان کمک بگیریم و در این راستا چه بسا اطلاعات لازم را نیز از دست می‌ دادیم. امروزه همکارانمان اطلاعات را برایمان از طریق برنامه Slack پوش می‌ کنند و این عمل، کار را برایمان ساده‌ تر و روان‌ تر می‌ کند.

واتساپ اپلیکیشن پیام‌ رسان برای ارتباط بهتر با دوستان نزدیک است. چه به صورت یک به یک و چه به صورت گروهی، اطلاعات به صورت شخصی سازی شده از طریق نزدیک‌ ترین ارتباطاتمان به ما ارسال می‌ شود. این ارتباطات شکل گرفته توسط دوستان ما، محتوا را برای استفاده و مرور پوش می‌ کنند ما نیز با اعتماد کامل آن را دریافت می‌ کنیم. این عمل، شخصی‌ ترین نوع مرور محتوای وب است.

برنامه‌ های مذکور، همگی جزو اپلیکیشن‌ های بومی محسوب می‌ شوند. اما آن‌ ها شامل عملیات جدیدی هستند که جایگزین فعالیت های قبلی در سایر اپلیکیشن‌ های بومی شده است. با ارائه یک سری قابلیت‌ های زیاد به خاطر وجود ادغام هوشمندی که توسط توسعه دهندگان آزاد نرم‌ افزار شکل گرفته است، دیگر نیازی نیست که از این اپلیکیشن‌ ها خارج شوید و از مرورگرها استفاده کنید.

در حقیقت برنامه‌ های پیام‌ رسان و شبکه‌ های اجتماعی بسیار موفق بوده‌اند. ما نیز تمایل به کشف، بازیابی و مصرف تمام محتوای مورد علاقه‌ مان داریم. هیچ تعجبی نیست که فیسبوک، گوگل و بسیاری دیگر در این زمینه سرمایه‌ گذاری‌ های کلان انجام دهند. اگر مرورگر را در اختیار داشته باشید، کاربران را در اختیار خواهید داشت.

مرورگرها، آینده‌ی دنیای موبایل خواهند بود - تکفارس 

بات‌ ها، مرورگرهای جدید

این مرورگرهای جدید همواره با تغییرات زیادی همراه هستند. بوک‌ مارک‌ ها بخش اصلی سیستم عامل‌ ها از دهه ۱۹۹۰ هستند که به شکل آیکن‌ های دسکتاپ و منو‌های استارت نمایش داده می‌ شوند. هرچقدر که زمان بیشتری را صرف مرور در دسکتاپ می‌ کنیم به بوک‌ مارک های جدیدتر و متفاوت‌ تری احتیاج پیدا خواهیم کرد. ما صفحات وب و دامنه‌ ها را بوک‌ مارک می‌ کنیم، نوار ابزار را برای دسترسی به سرویس‌ هایی همچون خبر‌های MSN، جست‌ و‌ جوهای گوگل و ایمیل یاهو نصب می‌ کنیم و به صورت دستی محتوای خود را شکل می‌ دهیم.

به جای این که خودمان هر دفعه برای مرور در وب به صورت دستی آدرس وارد کنیم و به محتوا دسترسی پیدا کنیم، بات‌ ها نقش بوک‌ مارک کننده‌ های داینامیک را برای پوش کردن محتوا به سمت ما ایفا می‌ کنند. آن‌ ها یاد می‌ گیرند که محتوایی اختصاصی و مورد علاقه را در اختیار ما بگذارند و در طول زمان داده‌ های شخصی و اختصاصی مربوط به هر فرد را فراهم آورند.

برای مثال روی تلگرام از طریق بات @music با استفاده از کیبورد می‌ توانید بدون ارسال پیام به آهنگ‌ های مورد علاقه خود گوش کنید. زمانی که شما در حال جست‌ و‌ جو در صفحات برای یافتن نتایج هستید این بات پیام‌ هایش را به سرعت به روز رسانی می‌ کند.

بنابراین به جای داشتن اپلیکیشن بومی مجزا و همچنین جست‌ و‌ جو در مرورگرهایی همچون کروم و فایرفاکس، بات‌ ها قابلیت انجام کارهای روزانه کاربران را مثل رزرو مکان در رستوران و یا خریدهای مختلف فراهم می‌آورند.

علاوه بر این، بات‌ ها ابزاری برای بوک‌ مارک کردن علایق و رفتارهایمان هستند، در نتیجه محتوایی که توسط این ابزارها به دست می‌ آیند بسیار مفید و کاربردی می‌ب اشند. می‌ توانیم رزرو و یا خرید کنیم و یا مطالعه کنیم. این که کدام یک از کارها انجام شود توسط هوش مصنوعی تعیین می‌ گردد.

آیا این ها استارتاپ‌ های آینده هستند؟

وب، مشهورترین سیستم‌عامل موبایل بوده، هست و خواهد بود. اندروید و iOS نمی توانند به سطح وب برسند. این که شرکت‌ های نرم‌ افزاری نسل آینده تمرکز خود را تنها روی تولید نرم‌ افزار‌های تحت iOS  و اندروید قرار ندهند، بسیار مهم و حیاتی است.

مطمئن شوید که اپلیکیشن‌ های تحت وب در موج جدید اپلیکیشن‌ های محبوب به خوبی کار می‌ کنند. تنها دید خود را محدود به موقعیت‌ های آی او اس یا اندروید نکنید. موقعیت‌ ها جایی قرار دارند که کاربران بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنند و در حال حاضر این زمان در اپلیکیشن‌ های موبایلی که در حال پر کردن جای مرورگرها هستند، صرف می‌ شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید