بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 
بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟

علی فلاح
۱ شهریور ۱۳۹۶ - 12:00
بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

با بررسی اندروید ۸.۰ اریو (Oreo)  که مطمئنا طرفدارش خواهید شد همراه تک فارس باشید!.

بالاخره اندروید ۸.۰ به صورت رسمی منتشر شد و نکته جالب این که نام این اندروید اوریو می باشد.بر خلاف آن چه انتظار می رفت ، گوگل این بار نتوانست ما را گول بزند و خوشبختانه توانستیم به ریشه صحیح این اسم پی ببریم.اوریو ( به انگلیسی Oreo ) برگرفته از نام یک اسنک معروف می باشد و اصلا ربطی به اسامی مشابه مانند اختاپوس و یا اوتمیل ( نام نوعی کلوچه ) ندارد.

اکثر تغییراتی که شما در این نسخه از اندروید مشاهده خواهید کرد ، بیشتر جنبه تکاملی دارند تا انقلابی و این خود یک نقطه قوت برای این نسخه جدید محسوب می شود چرا که بسیاری از نقد های کوبنده مبنی بر نامناسب بودن این سیستم عامل را از سر راه خود بر می دارد.

به صورت کلی ، تغییرات کلی در این نسخه از اندروید وجود ندارد که باعث تغییر و دگرگونی نحوه استفاده کردن شما از دستگاه ها و اسمارت فون های خود شود. در اصل این تغییرات ، تغییراتی جزئی و مخفی از رابط کاربری هستند و بیشتر جنبه بهبود عملکرد سیستم را دارند.

در این مقاله از تکفارس به بررسی تغییرات ایجاد شده در اندروید ۸.۰ می پردازیم. با ما همراه باشید.

بهبود وضعیت سیستم و تغییرات جزئی در باتری

اندروید اوریو ، در واقع آرام آرام در حال محیا کردن محیط و شرایطی جهت ایجاد ویژگی هایی در تمامی زمینه هایی که فکرش را کنید می باشد. ولی بهترین و با اهمیت ترینِ این تغییرات ، دگرگونی های پنهانِ مربوط به سیستم مخصوصا ذخیره سازی باتری است و لازم به ذکر است که گوگل این ویژگی را به اندروید O اضافه کرده است. خالی از لطف نیست که بگوییم در حال حاضر ، این نسخه از اندروید ، بیشترین شباهت را به سیستم ای او اس دارد زیرا از سیستم ذخیره باتری در حالت Stand by بودن سیستم استفاده می کند.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

این فناوری بر پایه سیستم Doze  می باشد و سیستم Doze  نیز بر پایه سیستم Go و این به این معنی است که این سیستم عامل جدید ، هنگامی که نرم افزار به حالت کش ( Cache) میرسد ، به صورت خود کار حافظه و مموری اشغال شده توسط برنامه را آزاد می کند که این آزادسازی کمک بزرگی به ذخیره سازی باتری محسوب می شود.

علاوه بر این ، برنامه هایی که در بکگراند در حال فعالیت هستند ، از سرویس های خاصی استفاده می کنند و این سیستم ، از فعالیت تمامی سیستم هایی که باعث از دست رفتن انرژی می شوند ، جلوگیری می کند.

علاوه بر این ، اپلیکیشن ها در این نسخه از اندروید از بروزرسانی های مکانی کمتری استفاده می کنند. به گفته گوگل ، این قابلیت مربوط به تمامی اپلیکیشن ها می شود از جمله برنامه ها و سرویس های گوگل پلی که از معروف ترین اشغال کننده های سرویس های لوکیشن هستند.

هر دوی این بروزرسانی ها در این نسخه از اندروید ، ممکن است کوچک و بی اهمیت به نظر برسند اما دیگر ویژگی های این نسخه از اندروید این اطمینان را به شما می دهند که این ها تنها مهم ترین ویژگی های اندروید O  هستند.

دسترسی سریع به تنظیمات و منوی وضعیت

یکی دیگر از تغییرات که مورد پسند خیلی ها واقع شده است ، دسترسی آسان و سریع به بخش تنظیمات و منوی وضعیت در اندروید ۸.۰ است. اکنون ، هر وقت که منوی نوتیفیکیشن ها را پایین بکشید ، تعدادی از تنظیمات که زیاد مورد استفاده قرار میگیرند مانند Wi-Fi  ، بلوتوث و همچنین درصد و وضعیت باتری دستگاه خود را مشاهده خواهید کرد.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

علاوه بر این ، منوی تنظیمات سریع ( Quick Notofication ) را که گسترش می دهید ، جزئیات بیشتری در مورد هر کدام از سرویس ها مشاهده خواهید کرد.به عنوان مثال مشاهده خواهید کرد که به کدام شبکه Wi-Fi متصل هستید. همانند تصویر پایین.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

آیکونوگرافی پیشرفته تر

متاسفانه یکی از ویژگی هایی که همه انتظار داشتیم نوع جدید آن را مشاهده کنیم ، آیکون ها بودند که در این نسخه از اندروید ، به صورت کلی متحول شده اند و تمامی انتظارات ما را بر هم زد.دیگر با آیکون های قدیمی که به آن ها عادت داشتیم باید خداحافظی کنیم و به آیکون هایی با ویژگی های جالبی از جمله انعطاف پذیری بالا عادت کنیم. در ضمن ، شما میتوانید از آیکون های مختلفی بر روی دستگاه های مختلف استفاده کنید. در حقیقت میتوانید آیکون ها را شخصی سازی کنید. به عنوان مثال ، یک آیکون می تواند به شکل مربع با گوشه های تیز بر روی یک دستگاه ظاهر شود و بر روی دستگاه دیگر به شکل مربع ولی با گوشه های خمیده باشد.این را هم اضافه کنیم که این ویژگی ، آیکون های مربعی و دایره ای با تمامی دستگاه ها سازگاری کامل دارد.

مضاف بر صفحه نمایش زیبا در این نسخه از اندروید ، یکی از اولین چیز هایی که هنگام استفاده از این اندروید توجه شما را جلب خواهد کرد ، میانبر های جدید و ارتقا یافته ی اندروید ۸.۰ می باشد که از ظاهری زیبا و کارآمد برخوردارند. این ویژگی به صورت رسمی با اندروید نوقا معرفی شده است که شباهت بالایی به اپل هنگامی که آیکونی را برای مدت طولانی لمس کنید دارد.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

نوتیفیکیشن های فوق پیشرفته

مدت زیادی است که گوگل در حال کار بر روی هماهنگی با سیستم نوتیفیکیشن های اندروید است. به عنوان مثال ، سال گذشته شاهد نوع جدیدی از نوتیفیکیشن ها به نام bundled notifications  بودیم که کمک بسیاری به کاربران کرد تا کنترل بسیار بیشتری بر روی نوار نوتیفیکیشن های دستگاه خود داشته باشند. با ظهور اندروید O  باز هم شاهد پیشرفت ها و امکانات بیشتر جهت کنترل بهتر نوتیفیکیشن ها هستیم.

در اندروید ۹.۰ اریو، این ویژگی باز هم پیشرفت کرده است که به آن Notofication Channel  یا کانال های اعلان می گویند که میتوانید به راحتی به توجه به سلیقه خود آن را فعال و یا غیر فعال کنید. طرز کار آن به این شرح است :

فرض کنید شما پیامی از تلفن همراه خود دریافت کرده اید مبتنی بر این که فضای حافظه کمی دارید.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

وقتی که شما به صورت طولانی بر روی این نوتیفیکیشن انگشتتان را نگه می دارید ، سریعا به صفحه ی برنامه ای منتقل می شوید که این پیام را برای شما ارسال کرده است و برای مثل ما ، System UI  است و می تواند نوتیفیکیشن ها را در ۵ دسته بندی  به صورت لیست زیر نشان دهد :

  1. اخطار ها
  2. پیام های عمومی
  3. متفرقه
  4. اسکرین شات ها
  5. حافظه ذخیره سازی (Storage )

دسته بندی های دیگری نیز وجود دارند اما اگر اصلا نمی خواهید که پیامی در رابطه با Storage  دستگاه خود دریافت کنید ، به راحتی میتوانید پیام های مربوط به آن را غیر فعال کنید.این روند ، در رابطه با اسکرین شات ها و بقیه نوتیفیکیشن ها نیز به همین شکل است.نکته جالب در در این مورد این است که اگر اصلا تمایلی به دریافت نوتیفیکیشن های گروه خاصی ندارید ، میتوانید نمایش آن را غیر فعال کنید و در صورتی که نوتیفیکیشنی برای شما اهمیت فراوانی دارد ، می توانید صدای زنگ آن را نیز فعال کنید تا هنگام نمایش ، با صدا یا حتی لرزش (Vibration) شما را آگاه کند.

این بروزرسانی نوتیفیکیشن ها ، خود یکی از مهم ترین و کار آمد ترین قابلیت های این نسخه جدید از اندروید محسوب می شوند. طبیعتا ، تنها گوگل است که از این قابلیت (Notofication Channel ) استفاده می کند و بقیه اپلیکیشن ها از دسته بندی متفرقه استفاده می کنند.

شما همچنین میتوانید از حالت خواب (Snooze) برای نوتیفیکیشن ها استفاده کنید و آن ها را برای مدتی خاموش کنید.(گزینه ای دقیقا مانند زنگ هشدار گوشی).

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

این کار را می توانید با کشاندن نوتیفیکیشن به سمت چپ یا راست انجام دهید.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

بخش های بروز شده دیگر

یکی دیگر از جالب ترین ولی کوچک ترین پیشرفت های اندروید O  قفل کردن بخشی از سرویس ها و عملکرد های دستگاه شما با توجه به سلیقه شخصی شماست.شما می توانید صفحه نمایش خود را قفل کنید یا به عنوان مثال استفاده از دوربین را نیز هنگامی که صفحه نمایش قفل شده است از درسترس خارج کنید.این قابلیت به نوبه خود از بهترین ها محسوب می شود زیرا  افراد بسیار زیادی هستند که به میانبر های گوگل و دوربین در صفحه نمایش توجهی نمی کنند.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

در اندروید ۸.۰ این قابلیت برای شما وجود دارد که منو های خود را شخصی سازی کنید و با توجه به نیاز خود از آن ها استفاده کنید.این قابلیت نیز مربوط به system UI  میشود. شما میتوانید با استفاده از این قابلیت منو های خود را کوچک تر ، بزرگتر و یا حتی چپ چین و راست چین کنید. یکی دیگر از قابلیت هایی هنوز به طور کامل قابل استفاده نیست ، ایجاد دکمه های جدید است که نیاز به یک keyCode خاص دارد. احتمال می رود این ویژگی در نسخه های بعدی فعال تر و بصورت جدی تری مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی اندروید ۸.۰ | چه چیزی در این سیستم‌عامل جدید است؟ - تکفارس 

در پایان نیز تعدادی عکس از اندروید ۸.۰ را مشاهده خواهید کرد :


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.