استفاده از پهپادها برای حفظ امنیت ساحل‌های استرالیا - تکفارس 
استفاده از پهپادها برای حفظ امنیت ساحل‌های استرالیا - تکفارس 

استفاده از پهپادها برای حفظ امنیت ساحل‌های استرالیا

دانیال دهقانی
۶ شهریور ۱۳۹۶ - 15:09
استفاده از پهپادها برای حفظ امنیت ساحل‌های استرالیا - تکفارس 

استرالیا برای حفظ امنیت ساحل ها از پهپادها استفاده می کند! برای اطلاع از جزئیات بیشتر با تک فارس همراه باشید.

انسان ها در زمینه تشخیص حضور کوسه ها در آب خیلی دقیق نیستند. تحقیقات نشان می دهد که تنها در ۳۰ درصد مواقع یک انسان می تواند متوجه حضور کوسه ها در آب شود و این عدد اصلاً برای شناگرانی که به دنبال شنا در آب هستند و در عین حال دوست ندارند جانشان به خطر بیفتد اصلاً رقم بالایی نیست. ولی به نظر دولت استرالیا راه بسیار خوبی را برای اطلاع از حضور یا عدم حضور کوسه ها در نزدیکی سواحل پیدا کرده است. از ابتدای ماه سپتامبر یعنی چندروز دیگر، از پهپادهای سری لیتل ریپر (Little Ripper) برای بررسی سواحل استرالیا به منظور اطلاع از حضور کوسه ها در آن نواحی استفاده خواهد شد. این پهپادها از یک هوش مصنوعی بسیار قوی بهره می برند که دقت تشخیص حضور کوسه ها در سواحل را تا ۹۰ درصد بالا می برد. البته هنوز باید از حضور نیروی انسانی برای تائید اطلاعات دریافت شده از این پهپاد استفاده کرد ولی دقتی که این پهپاد در شناسایی کوسه ها دارد به قدری بالاست که دیگر نگران حضور کوسه ها در سواحل نباشیم.

جوهره اصلی کار این سیستم بر مبنای یادگیری است. در واقع هوش مصنوعی این پهپاد آموزش می بیند تا از تصاویر هوایی تهیه شده، کوسه ها را پیدا کند و از سوی دیگر آن ها را از دیگر موجوداتی که در نزدیکی سواحل هستند تمییز دهد. البته این سیستم یک فایده دیگر هم دارد و آن تشخیص دادن موجودات دیگر مثل وال و دلفین و … است که شاید برای امنیت مردم در سواحل اهمیت خاصی نداشته باشند، ولی به محققان کمک می کنند تا جمعیت دریا را بهتر بسنجند و برای تحقیقاتشان بهتر عمل کنند. این پهپادها در کنار حفظ کردن وقت و انرژی صرف شده توسط هلی کوپترها، می توانند به سرعت برج های دیده بانی و قایق های نجات را برای کمک کردن به افراد خبر کنند. سازندگان این پهپاد در حال کار روی یک پالس الکترونیکی هم هستند که کوسه ها را از نزدیک شدن بیشتر به ساحل باز می دارد و باعث می شود که کوسه ها بیشتر از آن چیزی که قبلاً نزدیک شده اند، به ساحل نزدیک نشوند.

استرالیا برای حفظ امنیت ساحل های خود فقط از پهپادها استفاده نمی کند. در سواحل شمال شرقی این کشور تورهایی تعبیه شده که باعث می شود کوسه ها به ساحل نزدیک نشوند. ولی به هر حال پهپادها هم می توانند به این روش ها اضافه شوند و هم امنیت را بالا ببرند و هم اینکه زیاد در کار اکوسیستم طبیعی منطقه دخالت نکنند. به جای مرزبندی دریا و جلوگیری از موجودات دریایی از حرکت در دریا، استفاده از این پهپادهای کوچک بدون شک روش بهتری به نظر می آید.

نظر شما در رابطه با این اقدام دولت استرالیا چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.