۲۰ روش کارآمد برای کاهش سریع استرس - تکفارس 
۲۰ روش کارآمد برای کاهش سریع استرس - تکفارس 

۲۰ روش کارآمد برای کاهش سریع استرس

سعید مزارعی
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - 17:25
۲۰ روش کارآمد برای کاهش سریع استرس - تکفارس 

استرس، خب بله همه‌ی ما داریم؛ اما با شما با انجام این روش‌ ها می‌ توانید به‌ راحتی آن را کنترل کنید.


میزان استرس شما چقدر است؟ خب هر چقدر هم باشد، استرس یک‌ چیز طبیعی در وجود ما است.

اما خبر مثبت این است که ما می‌ توانیم میزان استرس را با تغییراتی کاهش دهیم. البته این کار بستگی به تصمیماتی در زندگی ما دارد.

کار آفرین و نویسنده تاد اسمیت در کتاب و وبلاگ خود ما را به این چالش دعوت می‌ کند که عوامل استرس‌ زای خود را شناسایی کنیم تا بتوانیم روز به‌ روز زندگی خودمان را بهبود ببخشیم.

در اینجا ۲۰ نکته از درس‌ های او ذکرشده است که امیدواریم برای شما مثمر ثمر باشد.

۱. بیش‌ از حد درگیر نشوید. چه در زندگی شخصی یا شغلی، حد و حدود خود را بشناسید و مرزی مشخص کنید. «نه» گفتن را بلد باشید. بیش از توانایی خودتان مسئولیتی را قبول نکنید.

۲. از افراد استرس‌ زا دوری‌ کنید. اگر کسی منبع دائمی استرس برای شما است و نمی‌ توانید اصلاحش کنید، پس تا حد ممکن وقت کمتری با او بگذرانید یا به‌ کل رابطه خودتان را با او قطع کنید.

۳. از موضوعات عصبی دوری‌ کنید. موضوعاتی که باعث افزایش فشار خونتان می‌ شود را بشناسید تا بتوانید تا حد ممکن از آن‌ ها دوری‌ کنید.

۴. دیدگاهتان را تغییر دهید. تمرین کنید که موقعیت‌ های استرس‌ زا را از دیدگاه مثبتی نگاه کنید. مثلاً به‌ جای آن‌ که از بودن در ترافیک عصبانی شوید، از شنیدن به موسیقی محبوب خودتان لذت ببرید.

۵. تفکر مثبت را تمرین کنید. چگونگی تفکر شما می‌ تواند تأثیر عمیقی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد. افراد مثبت نگر در کل استرس کمتری نسبت به افراد بدبین دارند.

۶. مشکلات را پیش‌ بینی کنید. وقتی مسئله‌ ای ظاهر می‌ شود، قبل از این‌ که تشدید شود با آن برخورد کنید. بهترین راه برای حل مشکلات بزرگ این است که در هنگامی‌ که هنوز بزرگ نشده‌ اند آن‌ ها را حل کنید.

۷. احساسات خود را ابراز کنید. وقتی کسی یا چیزی باعث ناراحتی شما می‌ شود یاد بگیرید در یک فضای محترمانه آن را ابراز کنید. حتی اگر این ابراز بیان آن مسئله به یک دوست باشد در نهایت باعث می‌ شود احساس بهتری پیدا کنید.

۸. کارتان را به تأخیر نیندازید. انجام دادن کارها در دقیقه ۹۰ باعث می‌ شود استرس زیادی را تجربه کنید. در موعد مشخص کارتان را انجام دهید.

۹. کمال‌ گرا نباشید. ما باید تلاش کنیم در همه حال به نحو احسنت کارمان را انجام دهیم و خودمان را بهبود بخشیم؛ اما زمانی که کارمان به‌اندازه کافی خوب است، باید بیش‌ از حد در پی بهتر شدنش نباشیم. در مقیاس ۱ تا ۱۰ دنبال ۸ و ۹ باشید.

۱۰. وقتی برای استراحت اختصاص دهید. در هر روز زمانی را برای استراحت کردن و شارژ کردن باتری‌ های خود اختصاص دهید. برنامه هر روزه خود را نگاه کنید تا بتوانید ساعتی برای این کار را پیدا کنید. کاری کنید که هر روزه از این ساعات خود نهایت لذت را ببرید.

۲۰ روش کارآمد برای کاهش سریع استرس - تکفارس 

۱۱. مرتب ورزش کنید. اثبات‌ شده است که ورزش باعث می‌ شود تأثیرات استرس بر بدن کاهش یابد. برای ۳۰ دقیقه ورزش در هر روز و حداقل ۳ روز در هفته زمانی را اختصاص دهید. یک پیاده‌ روی برای کاهش استرس معجزه می‌ کند.

۱۲. خواب به‌ اندازه کافی داشته باشید. خواب کافی باعث می‌ شود تا ذهن و بدن استراحت کند. وقتی‌ که خسته و خواب‌ آلود هستید معمولاً استرس بیشتری را تجربه می‌ کنید.

۱۳. رابطه‌ های ارزشمندی داشته باشید. با چنین کاری نه‌ تنها لذت بیشتری از زندگی خواهید برد، بلکه درگیری و بحث‌ و جدل کمتری هم تجربه خواهید کرد. وقت گذراندن با افراد مثبت باعث می‌ شود شما احساس بهتری داشته باشید و استرس کمتری تجربه کنید.

۱۴. به خاطر مسائل کوچک به خودتان استرس وارد نکنید. بسیاری از استرس‌ ها به خاطر مسائل بی‌ اهمیت است. مثل راننده‌ ای که در جلوی شما با سرعت کم رانندگی می‌ کند یا فردی که عقایدی بر عکس شما دارد. سعی کنید در چنین موقعیت‌ هایی بی‌ مورد به خودتان استرس وارد نکنید.

۱۵. سعی کنید جواب بدهید، واکنش نشان ندهید. اگر چیزی شما را ناراحت می‌ کند، به‌صورت عجولانه واکنش نشان ندهید. به‌ جای آن اندکی صبر کنید تا بهترین جواب در آن موقعیت را پیدا کنید.

۱۶. دعوا درست نکنید. مواردی که باعث دعوا می‌ شود را می‌ دانید. پس اگر آن‌ چنان مهم و ضروری نیست، آن را رها کنید.

۱۷. انتظار نداشته باشید اطرافیان با قوانین شما زندگی کنند. انتظارات بی‌ جا از اطرافیان خود نداشته باشید. اگر از آن‌ ها انتظاری دارید، مطمئن شوید که آن‌ ها این موارد را درک کنند. این خواسته که اطرافیان به انتظارات نامرئی شما پایبند باشند فقط باعث استرس و عصبی شدن شما می‌ شود.

۱۸. با نظم باشید. وقتی‌ که محل کار یا اتاق شلوغ و نا مرتب باشد و چیزی که می‌ خواهید پیدا نکنید چه احساسی دارید؟ وقت بگذارید تا هر چیزی سر جای خودش باشد. سپس کارهای کوچکی را هر روزه انجام دهید تا این نظم حفظ شود.

۱۹. سعی نکنید چیزی را که در کنترل شما نیست، کنترل کنید. خیلی چیز ها در زندگی از کنترل ما خارج است، مانند رفتار مردم. به‌ جای استرس بر این موارد سعی کنید بر چیزهایی که می‌ توانید کنترل کنید تمرکز داشته باشید و آن‌ ها را بهبود ببخشید.

۲۰. بخشش را یاد بگیرید. قبول کنید که در دنیای کاملی زندگی نمی‌ کنیم و همگی اشتباهاتی را انجام می‌ دهیم. خشم، نفرت و انرژی منفی را با بخشش افرادی که شما را اذیت می‌ کنند، رها کنید.

حرکت رو به‌ جلو

یک نصیحت کوچک: به چیزهایی فکر کنید که می‌ توانید کنترل کنید و باعث می‌ شوند استرس به زندگی شما وارد شود. چه محرکی دارند؟ در پشت این محرک‌ ها چه چیزی نهفته است (منشأ اصلی استرس چیست)؟

حالا از خود بپرسید برای بهبود کاری می‌ توانید انجام دهید؟ اگر جوابتان برای موقعیت‌ های مختلف «بله» است پس وقتش رسیده که تغییر و تحولاتی را آغاز کنید.

همان‌ طور که اسمیت در این موارد نشان داد که کنترل استرس بیش از هر چیزی با کنترل افکار، احساسات، زمان، ارتباطات و چگونگی پاسخ به مشکلات صورت می‌ گیرد.

شما چه نظری درباره روش‌ های کاهش استرس دارید؟ در کامنت‌ های زیر حتما نظر خودتان را بنویسید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.