مدیاتک دو تراشه‌ جدید هیلیو پی ۲۳ و پی ۳۰ را با پشتیبانی از VoLTE دوگانه معرفی کرد - تکفارس 
مدیاتک دو تراشه‌ جدید هیلیو پی ۲۳ و پی ۳۰ را با پشتیبانی از VoLTE دوگانه معرفی کرد - تکفارس 

مدیاتک دو تراشه‌ جدید هیلیو پی ۲۳ و پی ۳۰ را با پشتیبانی از VoLTE دوگانه معرفی کرد

سعید مزارعی
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - 18:02
مدیاتک دو تراشه‌ جدید هیلیو پی ۲۳ و پی ۳۰ را با پشتیبانی از VoLTE دوگانه معرفی کرد - تکفارس 

شرکت مدیاتک از دو پردازنده‌ی هشت هسته‌ ای و میان‌رده‌ی جدید به‌نام‌های هیلیو پی ۲۳ و هیلیو پی ۳۰ رونمایی کرد.


همان طور که انتظار می‌ رود کمپانی مدیاتک نسل جدید چیپ‌ ست‌ های پردازشی خود موسوم به هیلیو پی ۲۳ (Helio P23) و هیلیو پی ۳۰ (Helio P30) رسما معرفی کرد. این تراشه‌ ها از سه‌ ماهه‌ چهارم ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهند شد. اگرچه این دو پردازنده‌، برای استفاده در سراسر جهان تایید شده‌ اند اما چیپ هیلیو پی ۳۰ در ابتدا فقط در بازار چین عرضه خواهد شد.

هر دو پردازنده‌ی مورد اشاره از هشت هسته‌ی کورتکس A53 بهره می‌ برند که با توجه به همین مورد، می‌ توان این چیپ را یک پردازنده‌ میان‌ رده به حساب آورد. اگرچه این دو چیپ‌ ست جدید در واقع مدل‌ های به‌ روزرسانی شده‌ هیلیو پی ۲۰ و هیلیو پی ۲۵ هستند، اما در عین حال امکانات جدیدتر و آی‌پی‌ بلاک بهتری ارائه می‌ دهد. به‌ عنوان مثال فرکانس کاری هر هشت هسته‌ تعبیه شده در دو پردازده‌ هیلیو پی ۲۳ و هیلیو پی ۳۰، روی فرکانس کاری ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده و این در حالیست که فرکانس کاری این هسته‌ها در حالت مصرف بهینه به ۱.۶۵ گیگاهرتز محدود خواهد شد. چیپ‌ست‌های جدید مدیاتک به پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر Mali-G71 مجهز شده‌اند. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم که مدل قبلی این تراشه‌ها یعنی هیلیو پی ۲۰ و پی ۲۵ از چیپ پردازشی Mali-T880 بهره می‌برند.

علاوه بر بهبودها و قابلیت‌ها که به این پردازنده‌های جدید اضافه شده، چیپ پی ۳۰ همچنین از قابلیت رمزنگاری HEVC نیز بهره می‌برد. این چیپ‌ست از دو دوربین ۱۶ مگاپیکسلی یا یک دوربین ۲۵ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. چیپ‌ست هیلیو پی ۲۳ نیز از  دو دوربین ۱۳ مگاپیکسلی یا یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است تراشه‌ی هیلیون پی ۲۵ نیز همانند چیپ‌ست جدید پی ۲۳، از دو دوربین ۱۳ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

مدیاتک دو تراشه‌ جدید هیلیو پی ۲۳ و پی ۳۰ را با پشتیبانی از VoLTE دوگانه معرفی کرد - تکفارس 

مدیاتک در هر دو چیپ‌ست نامبرده از فناوری تصویربرداری اختصاصی خود موسوم به Imagiq 2.0 بهره گرفته است. این فناوری جدید از قبل در پردازنده‌های پرچمدار این کمپانی از جمله هیلیو ایکس ۳۰ به‌کار گرفته شده و قابلیت‌هایی مثل تنظیم خودکار اکسپوژر، تکنولوژی‌های حذف نویز تصویر و ثتبیت‌گر دیجیتال تصویر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بهبود یافته‌ی چیپ‌ست‌های پردازشی جدید مدیاتک، پشتیبانی از شبکه‌های پرسرعت VoLTE است. این یعنی می‌توان به طور همزمان با استفاده از دو سیم‌کارت موجود روی یک گوشی هوشمند به شبکه‌ی ال‌تی‌ای متصل شد و علاوه بر این از صدای با کیفیت بالا بهره برد.

در نهایت باید اشاره کنیم که هر دو پردازنده‌ی هیلیو پی ۲۳ و هیلیو پی ۳۰ با فرآیند ۱۶ نانومتری کمپانی TSMC تولید شده‌اند و بنابراین این چیپ‌ست‌ها از این نظر نسبت به نسل قبلی خود هیچ تغییری نداشته‌اند.

نظر شما در این مورد چیست؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید