باتری های امن تر با الکترولیت های مبتنی بر آب - تکفارس 
باتری های امن تر با الکترولیت های مبتنی بر آب - تکفارس 

باتری های امن تر با الکترولیت های مبتنی بر آب

امیر مدوی
۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - 14:40
باتری های امن تر با الکترولیت های مبتنی بر آب - تکفارس 

انفجار های متوالی اخیر گوشی های نوت ۷ محققان را مجبور به تحقیق دوباره روی راه هایی برای رسیدن به باتری هایی امن تر کرد.

در حالی که انفجار گوشی های هوشمند پدیده جدیدی نیست، انفجار های سال قبل سامسونگ گلکسی نوت ۷ توجه همگان را به خطرات استفاده از باتری های لیتیوم-یون جذب کرد. مفروض بر این موضوع که اکنون این باتری ها به صورت مرسوم استفاده می شوند، اما هنوز خطرات استفاده از آن ها در وسایل الکترونیکی  کاهش نیافته است.

باتری های امن تر با الکترولیت های مبتنی بر آب - تکفارس با این حال، خبر خوب این است که دانشمندان اخیرا توانسته اند که الکترولیت هایی بر پایه آب بسازند. این باتری ها پتانسیل تبدیل شدن به باتری های ایمن تر را دارند. محققان از محلول آب نمک با غلظت بالا برای ساخت الکترولیت این باتری استفاده کرده اند. به این ترتیب  همان لایه محافظتی  که بوسیله الکترولیت های مرسوم روی الکترود ها تولید می‌شود نیز بوسیله الکترولیت های جدید بر پایه آب روی الکترود ها تشکیل شد. با تشکیل لایه محافظتی رو الکترود انرژی بیشتری در باتری ذخیره می‌شود.

حال قبل از این که بیش از حد درباره  باتری های جدید هیجان زده شوید، توجه کنید که توسعه این باتری ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد؛ و یکی از اصلی ترین مشکل های تولید این باتری ها این است که الکترولیت ها برای مدت زمان زیادی باقی نمی مانند؛ به این معنی که تعداد چرخه های این باتری(یک فول شارژ)، زیاد نیست و در حدود هفتاد بار تخمین زده می‌شود. از این نظر اگر شما باتری دستگاه خود را مانند قبل  روزانه از صفر کاملا شارژ کنید، باتری تنها کمی بیشتر از دو ماه کارایی دارد؛ و باتوجه به اینکه تعداد چرخه شارژ کامل باتری های بر پایه آب بسیار کمتر است و  باتری های لیتیوم-یونی صد ها بار فول شارژ می‌شوند، هنوز باتری های برپایه آب جایگزین مناسبی برای باتری های لیتیوم -یون نیستند.

این اولین باری نیست که پژوهشگران دنبال راهی برای ساخت باتری هایی با طول عمر بیشتر و همچنین ایمن تر، می‌گردند. به نظر می‌رسد که باتری های لیتیوم – یون تا زمان پیدایش باتری های کم خطر تر در صنایع الکترونیکی  باقی خواهند ماند.

منبع : ubergizmo

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید