هوش مصنوعی در حال توسعه فیس بوک، به حالت های مختلف چهره انسان واکنش نشان می دهد - تکفارس 
هوش مصنوعی در حال توسعه فیس بوک، به حالت های مختلف چهره انسان واکنش نشان می دهد - تکفارس 

هوش مصنوعی در حال توسعه فیس بوک، به حالت های مختلف چهره انسان واکنش نشان می دهد

امیر مدوی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - 19:25
هوش مصنوعی در حال توسعه فیس بوک، به حالت های مختلف چهره انسان واکنش نشان می دهد - تکفارس 

آزمایشگاه هوش مصنوعی فیس بوک، ربات انیمیشنی را توسعه داده که به آن آموخته شده که به حرکات چهره انسان در حین مکالمات پاسخ دهد. این ربات به اندازه ای خوب عمل می کند که داوطلبان استفاده از آن، طبیعی بودن واکنش های آن را در حد واکنش های انسان می دانند.

اکثر ما توانایی تشخیص حالت های چهره انسان ها را به صورت مستقیم داریم؛ در مکالمات، حرکات میلیون ها عضله های کوچک وضعیت چشمان، دهان، سرمان و دیگر اعضا را تغییر می دهند تا افکارمان را به انسان های دیگر منتقل کنند. این حرکات غیر ارادی چیز هایی هستند که ما را به یک انسان تبدیل می کنند، اما این موضوع همچنین تقلید از ما را برای ربات ها بسیار سخت می کند و باعث می شود آن دسته که برای تقلید تلاش می کنند، عجیب به نظر برسند (که این حالت را به اصطلاح uncanny valley می گویند).

پژوهشگران در آزمایشگاه هوش مصنوعی فیس بوک، ما را یک قدم به فائق آمدن بر این مانع نزدیک تر کرده اند. آن ها ربات انیمیشنی ای را توسعه داده اند که توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی کنترل می شود و برای نظارت بر ۶۸ نقطه صورت انسان در حین مکالمه های اسکایپ طراحی شده است. در طول زمان، هوش مصنوعی می آموزد که واکنش مناسب را به موقعیتی که می بیند نشان دهد؛ مانند تکان دادن سر به نشانه تایید، چشمک زدن به نشانه سورپزایز، یا خنده زمانی که مصاحبه کننده چیزی خنده دار می بیند. داوطلبانی که بعدا واکنش های ربات نسبت به مکالمه های انسان ها را تماشا کردند، نظرشان این بود که میزان طبیعی بودن آن ها به اندازه واکنش های انسان است.

هوش مصنوعی در حال توسعه فیس بوک، به حالت های مختلف چهره انسان واکنش نشان می دهد - تکفارس 

در تصویر بالا که متعلق به پژوهش های هوش مصنوعی فیس بوک می باشد، نحوه تشخیص الگوریتم طراحی شده توسط فیس بوک بین سطح های -۴ تا ۴ نشان داده شده است. محققان ذکر کرده اند که هر سطح نشان دهنده جنبه ای متفاوت از صورت می باشد؛ مانند گرایش آن یا موقعیت و محل دهان.

تحقیق آزمایشگاه روی این ربات در کنفرانس جهانی درباره ربات و سیستم های های هوشمند در پایان سپتامبر ارائه خواهد شد.

قدم های بعدی هوش مصنوعی

این ربات فیس بوک، هنوز واکنش های خود را روی انیمیشنی ساده نمایش می دهد، پس ممکن است این الگوریتم هنوز توانایی جهش مستقیم را در جهت استفاده در ربات های واقع گرایانه شبیه انسان نداشته باشد. Gorden Gordon، پژوهشگر هوش مصنوعی از دانشگاه Tel Aviv، به دانشمندان تازه کار گفته که این موضوع مهم است که هوش مصنوعی عملا ارتباط چهره ای را درک کند، و نه فقط به تقلید آن بپردازد. گوردون می گوید: «حرکات چهره در حقیقت بر اساس افکار و احساسات شما می باشند.»

با این حال، به نظر می رسد که ما به طور فزاینده ای در حال مواجهه با دورانی هستیم که تکنولوژی ای مانند هوش مصنوعی، ربات ها را بیشتر و بیشتر شبیه ما و توانایی تشخیص آن ها از خودمان را سخت تر و سخت تر کرده است. آزمایشگاه هوش مصنوعی فیس بوک تا کنون ربات های چتی را دیده که زبان های مخصوص به خود را ساخته اند، در حالی که محققان در هر دو دانشگاه کمبریج و موسسه تکنولوژی ماساچوست سیستم هایی را توسعه داده اند که می توانند سطح درد انسان ها را از روی حالت های چهره شان تشخیص دهند.

با وجود این پیشرفت ها، طرفداری کردن از دیدگاه Elon Musk کاری ساده می باشد. دیدگاهی که می گوید هوش مصنوعی تهدیدی بزرگ برای زندگی انسان ها محسوب می شود، یا حداقل اینکه ما نمی توانیم با هوش مصنوعی درست کنار بیاییم. ولی با وجود ربات های دیگر هوش مصنوعی فیس بوک که هم اکنون در حال کار برای بهبود سلامت روانی کاربران هستند، امکان ساخت ربات هایی بیشتر شبیه به ما برای کمک به خودمان وجود دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید