تسلط ابر کمپانی ها بر جهان - تکفارس 
تسلط ابر کمپانی ها بر جهان - تکفارس 

تسلط ابر کمپانی ها بر جهان

محراب کرامتی
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - 19:38
تسلط ابر کمپانی ها بر جهان - تکفارس 

کمپانی هایی مانند Google و Amazon همواره در حال بزرگ تر شدن هستند و برخی معتقدند که دیگر نمی توان آن ها را کنترل کرد. ولی Maureen Ohlhaussen، رییس کمیته FTC، فکر می کند که آن ها در حال حاضر عملکرد مناسبی دارند و همیشه ثروت زیاد تسلط را به دنبال خود نمی آورد.

چه کسی جهان را کنترل می کند؟

نگرانی های رو به افزایشی درباره زیادتر شدن قدرت کمپانی هایی مانند گوگل و آمازون وجود دارد که قابل درک است. این کمپانی ها به زودی تمام جهات زندگی ما را کنترل می کنند. آمازون یکی از بزرگ ترین سایت های فروشنده در جهان است و گوگل نیز اساسی ترین موتور جست و جو و صاحب یوتیوب ( محبوب ترین سرویس ویدیو در جهان) است. این دو کمپانی نقشی مهم در خرید های مردم(آمازون و گوگل اکسپرس)، جست و جوی اطلاعات(گوگل)، سرگرمی(یوتیوب و Amazon Instant Video) و برقراری ارتباط با سرویس های خود(Alexa، Amazon Echo، Google assistant) دارند. نگرانی بزرگ مردم این است که اگر بصورت مداوم چک نشوند آنقدری بزرگ شوند که نتوان جلویشان را گرفت، زیرا قوانین و مقررات کنونی کافی نیستند.

بنا بر USA Today آمازون بیش از ۵۰% کتاب های آمریکا را می فروشد، ۴۵% سهم cloud computing و ۴۰% سهم بازار مواد خوراکی نیز از آن آمازون است. گوگل نیز ۸۰% سهم بازار موتور های جست و جو را دارد و اعلام شده که بر مطالبی که منتشر شده و توسط موتور جست و جوی خود دیده شده می تواند کنترل داشته باشد.

تسلط ابر کمپانی ها بر جهان - تکفارس 

رییس کمیسیون بازرگانی فدرال (FTC)، Maureen Ohlhausen، در سخنرانی سمپوزیوم نیروهای Antitrust(ضد انحصار) جهانی ۲۰۱۷ واشینگتون در ۱۲ سپتامبر گفت که : “ما در حال حرکت به سمت آینده ای شوم هستیم که در آن تعداد اندکی ابر کمپانی های تکنولوژی کنترل زندگی ما را بدست می گیرند.”

گرچه به نظر نمی رسد که او به این حرف باور داشته باشد.با نگاهی به ادغام AOL و Time Warner در سال ۲۰۰۰ و وضعیت کنونی AOL، معلوم می شود که تسلط بر بازار به سهم بیشتری از آن نیاز دارد. “تا وقتی که کمپانی هایی مانند این دو با تصمیم گیری های درست و زیرکانه به پیشرفت خود ادامه دهند کار هایشان قابل قبول است و نیازی به نظارتشان نیست.”

تسلط ابر کمپانی ها بر جهان - تکفارس 

نظارت بر کمپانی های تکنولوژی

البته همه مثل او فکر نمی کنند.گروه هایی مانند New  America Foundation به طور مداوم از عملکرد آمازون انتقاد می کنند. آن ها به اینکه آمازون با جلب توجه دیگران به آسانی و با کمترین هزینه مقررات را دور می زند اشاره می کنند.

Lina Khan، از اعضای  سازمان Open Markets، می گوید:  “ما از صدماتی که رقابت آمازون بر سر برتری در بازار ممکن است  وارد کند مطلع نیستیم.” او در USA Today اعلام کرد که انگار CEO سازمان، Jeff Bezos، نقشه ای از قوانین Antitrust  برای آن ها ساخته تا بتوانند آن ها را دور بزنند.

اصلا معلوم نیست که کمپانی های ابرقدرتی مانند آمازون، گوگل و فیسبوک اگر رقیبی در مقابل خود نداشتند و یا قوانین برایشان مطرح نبود چه کار می کردند ولی قطعا آن ها مرز های کنترل خود را بزرگ تر می کنند.

Ohlhausen در انتهای سخنراهی خود گفت که او و FTC با قدرت به حمایت از سازمان های دولتی مربوط که گاهی مورد علاقه و گاهی مورد تنفر هستند حمایت می کنند.” شاید اکنون زمان آن رسیده که گفت و گویی در مورد نکات مثبت و منفی گسترش بی حد و مرز کمپانی های تکنولوژی انجام شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.