میزان امنیت سایبری آیفون جدید - تکفارس 
میزان امنیت سایبری آیفون جدید - تکفارس 

میزان امنیت سایبری آیفون جدید

امین داسنورد
۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 18:19
میزان امنیت سایبری آیفون جدید - تکفارس 

وقتی که مشتریان مشتاق آیفون جدید را می‌بینند، به دنبال جدیدترین نوآوری اپل برای ظریف‌تر و زیباتر کردن گوشی‌ها می‌روند اما به نظر می‌رسد این نوآوری‌های انقلابی نیازمند دستکاری‌هایی هستند.

آیفون‌های اولیه به معنای واقعی کلمه، کلمه‌ی «هوشمند» را به گوشی‌های هوشمند اضافه می‌کردند و این کار را با کنار هم قرار دادن قابلیت پیام‌رسانی، اتصال به اینترنت و سایر کابردهای تلفن در یک دستگاه لمسی انجام می‌دادند. اما بیش‌تر تصمیمات اپل درباره‌ی آیفون‌ها حول محور طراحی بود، که در تمایل به خاص بودن و ساده‌تر کردن طراحی به جای محصولات کاربردی‌تر خلاصه می‌شد.

بسیاری از این نوآوری‌ها، که مواردی  از آنها در اولین آیفون دیده شد، تبدیل به استانداردهایی برای سایر سازنده‌های موبایل شدند تا در نهایت همان‌ موارد را دنبال کنند. و در حالی که اپل شدیدا مخفی‌سازی اطلاعات گوشی‌هایش را تقویت کرده است، سایر نوآوری‌هایش احساس امنیت کم‌تری به مردم می‌دهند.

حذف چراغ نوتفیکشن

در میان اولین تصمیمات طراحی اپل، حذف چراغ نوتفیکیشن ایمیل‌‌ها قرار داشت که همان چراغ چشمک‌زنی است که در میان تلفن‌های هوشمند سال ۲۰۰۷ رایج بود. چراغ‌ چمشک‌زن کوچکی که می‌توانست با نوری متفاوت تنظیم شود و حتی از رنگ‌های مختلف برای نشان دادن فرستنده‌ی ایمیل استفاده کند. این قابلیت به مردم این امکان را داد تا دورادور متوجه‌ی پیام جدید شوند و تصمیم به جواب دادن یا ندادن بگیرند.

فقدان این چراغ به این معنی بود تنها راه کابران آیفون برای آگاهی از پیام خوانده نشده، لمس صفحه‌نمایش است که امروزه مردم برای دیدن ایمیل یا نوتفیکشن دریافتی تازه این کار را انجام می‌دهند. در روان‌شناسی به این کار مکانیسم کمک‌های ناپایدار یا variable reinforcement mechanism می‌گویند که به معنی دریافت هدایا در زمانی غیرمنتظره است و همان اساس نحوه‌ی کار دستگاه‌های سکه‌ای در لاس‌وگاس برای مشغول نگه داشتن مردم به بازی است.

این حواس‌پرتی جدید، ارتباطات اجتماعی را پیچیده نموده است و مردم را در امنیت جسمانی کم‌تری هنگام رانندگی و یا حتی پیاده‌روی قرار می‌دهد.

از بین رفتن سرتیتر ایمیل‌ها

یکی دیگر از مشکلات برنامه‌ی iOS Mail، عیب بزرگی در طراحی‌اش است که سرتیتر ایمیل‌ها را کامل نشان نمی‌دهد و این همان قسمتی از پیام است که به کاربر هویت فرستنده را نشان می‌دهد. سرتیتر ایمیل در تمام کامپیوترها و نرم‌افزار‌های ایمیل و حتی در ورژن‌های کوچکشان در برنامه‌های اندرویدی قابل مشاهده است.

مدرسان آگاهی از امنیت سایبری مرتب به کاربران می‌‌گویند که همیشه اطلاعات سرتیتر را برای اگاهی از صحت و درستی ایمیل بخوانند. اما این اطلاعات کاملاً در برنامه‌ی  iOS Mail ناموجود شده، که در این صورت اگر که به فرستنده ایمیل شک کنید، در واقع راهی برای فهمیدن میزان امنیت ایمیل دریافتی ندارید و به همین دلیل میزان هک شدن مردم بوسیله گوشی بسیار بیشتر از کامپیوتر هاست.

خطرناک شدن سافاری( safari)

مرورگر اینترنت iOS  یکی از دیگر از قربانیان ساده‌سازی اپل است، زیرا طراحی جدید اپل افزونه‌های مهم امنیتی را حذف کرده است. برای نمونه، تمامی وب‌سایت‌های کدنویسی شده که URL آن‌ها آیکون قفل کوچکی را کنار اسم وبسایت نشان می‌دهد، دارای شناسه‌ای رمزدار هستند. این شناسه کمک به تأیید اصالت آن صفحه‌ی اینترنتی می‌کند و در تمامی کامپیوترهای رومیزی تنها با کلیک کردن روی آیکون قفل قابل مشاهده است. هم‌چنین این قابلیت در نسخه‌ی iOS مرورگر گوگل کروم با تنها لمس آیکون قفل مشاهده است.

اما راهی برای مشاهده‌ی این شناسه از طریق Safari نیست، و اگر صفحه‌ای در اینترنت مشکوک بود، راهی برای تأیید اعتبار آن وجود ندارد.

آگاهی مردم از مکان شما

یکی از نوآوری‌های بزرگ آیفون، قرار دادن دوربین‌های جلو و پشت با کیفیت بالا و قابلیت‌ به اشتراک‌گذاری عکس‌ها است که کاملاً نحوه‌ی ثبت و نمایش خاطرات مردم را عوض کرد و به آن‌ها کمک کرد تا در شبکه‌های اجتماعی بدرخشند. اما دوربین جلوی آیفون کاری بیش تر از  گرفتن عکس‌های سلفی انجام می‌دهد.

آیفون حالا کاری را می‌کند که بسیاری از گوشی‌های هوشمند پیش از این می‌توانستند انجام دهند؛ هر فایل عکس شامل فراداده‌(metadata) در کنار داده، زمان و جزییات مکان مثل طول و عرض جغرافیایی و مکان ثبت تصویر است و این امکان را به همه می‌دهد تا از مکان دقیق عکسی که فرد به اشتراک گذاشته، آگاه شوند. یک مجرم به راحتی می‌تواند از آن اطلاعات برای آگاهی از خالی بودن خانه‌ی آن‌ شخص استفاده کند و از آنجا دزدی کند؛ مثل همان‌کاری که مجرمان در فیلم بدنام هالیوود، Bling Ring، انجام دادند.

در ده‌سالی که از زمان آمدن اولین آیفون می گذرد، حمله‌های سایبری گسترش یافته‌اند و امنیت سایبری حالا برای اشخاص مهم‌تر است. قبلاً، نگرانی اصلی ویروس‌هایی بود که اینترنت شرکتی را هدف قرار می‌دادند؛ حالا مشکل اصلی مهاجمانی است که مستقیماً کابران را با ایمیل‌ها و سایت‌های جعلی هدف می‌گیرند.

امروزه، گرفتن تصمیمات خطرناک  بوسیله  موبایل ها بسیار آسان‌تر از کامپیوتر ها است. و حالا بسیاری از مردم از گوشی‌هایشان برای انجام کارهای بیش‌تری استفاده می‌کنند. ساختن موبایل‌های باریک و براق و زیبا عالی بنظر می‌رسد. اما اطمینان  از این که هر کابر تصمیماتی را مطابق با امنیت سایبری اتخاذ کند؛ هنوز «توسط اپل» طراحی نشده است. امیدواریم که در آیفون بعدی شاهد چنین مواردی باشیم.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید