پایان تولید سوخت های فسیلی در فرانسه تا سال ۲۰۴۰ - تکفارس 
پایان تولید سوخت های فسیلی در فرانسه تا سال ۲۰۴۰ - تکفارس 

پایان تولید سوخت های فسیلی در فرانسه تا سال ۲۰۴۰

رضا دشتی نژاد
۲ مهر ۱۳۹۶ - 20:33
پایان تولید سوخت های فسیلی در فرانسه تا سال ۲۰۴۰ - تکفارس 

دولت فرانسه به تازگی پیش نویس قانونی را تصویب کرده است که طی آن تولید سوخت های فسیلی تا سال ۲۰۴۰ میلادی متوقف خواهد شد. گفتنی است این قانون بخشی از تلاش های کشور فرانسه به منظور مبارزه با تغییرات زیست محیطی به شمار می رود.

البته اقدام اخیر فرانسه به عنوان کشوری که تعهدنامه تاریخی پاریس در خصوص مبارزه با تغییرات زیست محیطی در آن منعقد شده است، چندان نیز غافل گیر کننده نیست. با این حال امید است تصویب این پیش نویس توسط دولت فرانسه توسط سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گیرد و در آینده شاهد پیروی آن ها از این کشور باشیم.

بر اساس گزارش های مختلفی که تاکنون منتشر شده است، پیش نویس تصویب شده ضمن توقف تمام طرح های توسعه میدان های نفتی و گازی، بهره برداری از تأسیسات کنونی را تا انتهای سال ۲۰۴۰ میلادی متوقف خواهد کرد.

نیکلاس هالوت، که در زمینه مبارزه با تغییرات زیست محیطی تلاش می کند، در خصوص تصویب این پیش نویس عنوان کرد: « ما نخستین کشوری هستیم که چنین قدم مهمی را در این خصوص بر می داریم. من تصور می کنم سایر کشورها نیز از ما الگو بگیرند ». لازم به ذکر است در ماه می گذشته، نیکلاس هالوت توسط امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، به عنوان وزیر انتقال زیست محیطی انتخاب شده بود.

البته تصویب این پیش نویس نخستین و تنها فعالیت کشور فرانسه در زمینه مبارزه با تغییرات زیست محیطی نیست و اقدام اخیر این کشور تنها بخشی از فعالیت ها به منظور کاهش آلودگی های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی به شمار می رود.

در نوامبر سال ۲۰۱۶ نیز این کشور عنوان کرد، تمام نیروگاه های خود که از سوخت ذغال سنگ استفاده می کنند را تا پایان سال ۲۰۲۳ از مدار خارج خواهد کرد. علاوه بر آن تردد وسایل نقلیه ای که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند تا پایان سال ۲۰۴۰ میلادی ممنوع خواهد شد. با این حال اقدامات اخیر کشور فرانسه تنها به سوخت های فسیلی محدود نمی شود چرا که این کشور قصد دارد در سال های آینده میزان استفاده از انرژی هسته را نیز از ۷۵ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهد.

با این حال مهم ترین نگرانی در خصوص مبارزه جامعه جهانی با تغییرات زیست محیطی، اقدامات اخیر دولت جدید آمریکا به منظور خارج شدن از تعهدنامه پاریس است. آقای هالوت در خصوص تصمیم آمریکا عنوان کرد: « در روزهای گذشته دولت آمریکا عنوان کرد خسارت طوفان هاروی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است، با این حال از تصمیم دولت این کشور به منظور خارج شدن از تعهدنامه پاریس متأسف خواهم بود ».

وی ادامه داد: « هنگامی که با چنین بلایای طبیعی بسیار بزرگی روبرو می شویم باید برای مقابله با تغییرات زیست محیطی از خود تعهد بیشتری را نشان دهیم ».

در نهایت باید گفت علاوه بر فرانسه، برخی کشورها و همچنین تعدادی از ایالت های آمریکا در کنار جمعی از شرکت های بین المللی از برنامه های مشابهی به منظور دست یابی به هدف نهایی تعهدنامه پاریس سخن گفته اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید