موانع پیش روی Face ID - تکفارس 
موانع پیش روی Face ID - تکفارس 

موانع پیش روی Face ID

رضا دشتی نژاد
۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - 16:51
موانع پیش روی Face ID - تکفارس 

هنگامی که شرکت اپل از تلفن همراه iPhone X رونمایی کرد، بیشتر توجه ها به سوی حذف حسگر اثر انگشت و به کارگیری اسکن چهره موسوم به Face ID جلب شد. این گوشی هوشمند که با قیمت پایه ۹۹۹ دلار ارائه می شود، چهره افراد را جایگزین اثر انگشت آن ها کرده است.

پرچم دار جدید این شرکت که به مناسبت دهمین سالگرد ارائه گوشی های iPhone به بازار عرضه می شود، نخستین محصولی است که به Face ID مجهز شده است و این فناوری از طریق چندین دوربین و حسگر مختلف چهره کاربران را اسکن خواهد کرد. گفتنی است این نخستین اقدام امنیتی مهم شرکت اپل پس از معرفی حسگر اثر انگشت در سال ۲۰۱۳ میلادی و همزمان با معرفی تلفن همراه iPhone 5s به شمار می رود.

البته شرکت گوگل در سال ۲۰۱۱ میلادی از این فناوری در چهارمین نسخه از سیستم عامل اندروید تحت عنوان Face Unlock رونمایی کرده بود، اما فناوری گوگل هیچ گاه مورد توجه کاربران و همچنین شرکت های سازنده تلفن همراه قرار نگرفت.

فیل اسکیلر، نایب رئیس ارشد اپل در مراسم معرفی Face ID از این فناوری به عنوان ایمن ترین روش برای باز کردن تلفن های همراه نام برد. البته این فناوری در زمان معرفی نتوانست آنچنان که باید تأثیرگذار باشد چرا که نتوانست کارایی لازم را از خود نشان دهد و آقای کریگ فدریقی، نایب رئیس ارشد بخش توسعه نرم افزاری شرکت اپل برای بازکردن قفل دستگاه خود از طریق Face ID دچار مشکل شد. البته شرکت اپل عنوان کرد مشکل پدید آمده به دلیل آن بود که فرد دیگری پیش از این چهره خود را بر روی iPhone X مدنظر اسکن کرده بود.

بدون توجه به دلایل مشکل ایجاد شده در هنگام معرفی این فناوری، به نظر می رسد شرکت اپل راه طولانی را به منظور افزایش محبوبیت آن پیش رو دارد.

گوشی iPhone X به منظور تشخیص چهره افراد از دوربین TrueDepth بهره می برد. لازم به ذکر است این دوربین از ۳۰ هزار نقطه مختلف صورت فرد به منظور اسکن چهره مخاطب خود تصویربرداری می کند. علاوه بر دوربین TrueDepth، حسگر مادون قرمز نیز الگوی کلی چهره فرد را ترسیم می کند و ضمن تطبیق با نقاطی که از دوربین TrueDepth بدست آمده اند، چهره واقعی مخاطب را شناسایی خواهد کرد.

وین لام، تحلیلگر ارشد مؤسسه IHS Markit در خصوص این فناوری اذعان کرده است: « iPhone X قصد دارد عادت کاربران تلفن همراه را به صورت کلی تغییر دهد و همه می دانیم تغییر عادت فرد فرآیندی بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود. این امر درحالی است که سایر شرکت های بزرگ دنیای فناوری هیچ گاه با این هدف محصول خود را به بازار عرضه نکرده اند. چنان که می بینیم شرکتی همچون سامسونگ پرچم دارهای جدید خود را با حسگرهای اثر انگشت و همچنین حسگر چشمی iris scanner به بازار عرضه کرده است ».

وی در ادامه افزود: « استفاده از حسگرهای بیومتریک ریسک بسیار زیادی به همراه دارد و همانطور که می دانید شرکت سامسونگ استفاده از حسگرهای مختلف را به خود کاربران سپرده است. هرچند استفاده از این استراتژی نیز ممکن است مشکلاتی همچون اولویت بندی حسگرهای مختلف و یا عدم عملکرد صحیح آن ها را به دنبال خواهد داشت ».

از سوی دیگر شرکت اپل استراتژی کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته است و با حذف کلی حسگر اثر انگشت و به کارگیری Face ID حق انتخاب را از کاربران خود صلب کرده است.

آقای لام در خصوص مقایسه فناوری های Face ID و iris scanner اذعان کرد: « شرکت اپل در مراسم معرفی این فناوری با مشکلات متعددی روبرو بود و من فناوری iris scanner شرکت سامسونگ را ترجیح می دهم. هر چند استفاده از فناوری سامسونگ مستلزم قرار دادن دوربین گوشی روبروی چشم کاربران است، اما استفاده از آن همانند نگاه کردن به آینه خواهد بود. از سوی دیگر فناوری به کار رفته در تلفن همراه iPhone X از این حرکت بی نیاز خواهد بود ».

فناوری Face ID به مراتب پیچیده تر از iris scanner است چرا که علاوه بر چشمان مخاطب باید سایر اجزای صورت وی را تشخیص دهد.

ایان فوگ، مدیر ارشد مؤسسه IHS Markit عنوان کرد: « شرکت اپل برای استفاده از Face ID تعداد زیادی فناوری های مختلف را در تلفن همراه iPhone X به کار برده است. هر چند مهم ترین بخش ساخت Face ID را شرکت Prime Sense بر عهده داشته است. گفتنی است این شرکت که در سال ۲۰۱۳ به شرکت های زیر مجموعه اپل پیوست در زمینه اسکن سه بعدی فعالیت می کند. در خصوص Prime Sense بد نیست بدانید، این شرکت در راستای طراحی حسگر حرکتی Kinect کنسول Xbox با شرکت مایکروسافت همکاری بسیار نزدیکی داشته است ».

روجر انتنر، تحلیلگر ارشد مؤسسه تحقیقاتی Recon Analytics در خصوص فناوری Face ID عنوان کرد: « این فناوری از جمله پدیده هایی است که چنانچه عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد، می توان آینده بسیار روشنی را برای آن متصور بود. اما عملکرد ناموفق می تواند به شکستی بسیار بزرگ تبدیل شود. اگر فناوری Face ID بتواند به خوبی چهره افراد مختلف را تشخیص دهد، کاربران برای استفاده از آن مشتاق خواهند بود، اما عدم موفقیت در تشخیص چهره ناامیدی زیادی را ایجاد خواهد کرد ».

یکی از مهم ترین نگرانی کاربران در خصوص فناوری Face ID امکان دور زدن آن توسط عکس های مختلف است، بنابراین ممکن است امنیت زیادی نداشته باشد. اگرچه شرکت اپل اطمینان داده است این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد و استفاده از عکس یا حتی مدل سه بعدی چهره کاربر برای باز کردن قفل گوشی کافی نخواهد بود.

آقای فوگ در این خصوص افزود: « فناوری به کار رفته در تلفن همراه iPhone X به منظور ایجاد یک مدل سه بعدی از چهره فرد به کار رفته است و توسط نرم افزارهای مختلفی پشتیبانی می شود که از میان آن ها می توان به نرم افزاری که به منظور تشخیص فاصله میان چشم ها و بینی فرد طراحی شده است، اشاره کرد.

علاوه بر آن به لطف استفاده از فناوری eye-tracking باز کردن گوشی مستلزم نگاه مستقیم کاربر به تلفن همراه خواهد بود، بنابراین حتی با نگاه اتفاقی نیز قفل گوشی باز نخواهد شد ».

البته چهره افراد مختلف در طول زمان تغییر خواهد کرد. برای مثال، یک فرد در طول روز می تواند مدل مو و یا حتی نحوه آرایش صورت خود را تغییر دهد و شرکت اپل در خصوص این مشکل اطلاعات زیادی ارائه نکرده است.

علاوه بر آن ممکن است افراد مختلف با قرار دادن گوشی مقابل چهره فرد، قفل آن را باز کنند، بنابراین استفاده از PIN یا رمزهای عبور روش هایی به مراتب ایمن تر در قبال افراد سودجو خواهد بود.

در نهایت باید گفت فناوری Face ID هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد، البته حضور شرکت موفقی همچون Prime Sense در کنار این پروژه امیدواری به موفقیت های آن را افزایش خواهد داد. البته سؤالی که از هم اکنون ذهن پژوهشگران را به خود جلب کرده است، قدم بعدی شرکت اپل در خصوص این فناوری است، چرا که این شرکت محصولات زیادی دارد که می تواند به لطف این فناوری ایمن تر از قبل در دسترس کاربران باشد. البته برای درک بهتر از کارایی Face ID باید تا پاییز امسال صبر نمائیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.