راهنمای انتخاب تبلت مناسب - تکفارس 
راهنمای انتخاب تبلت مناسب - تکفارس 

راهنمای انتخاب تبلت مناسب

محراب کرامتی
۸ مهر ۱۳۹۶ - 00:12
راهنمای انتخاب تبلت مناسب - تکفارس 

تبلت دستگاهی است که قدرت سخت افزاری اسمارت فون ها را دارد ولی صفحه نمایش آن بزرگ تر است. به همین دلیل کاربرانی که علاقه زیادی به فیلم دیدن یا خواندن مطالب یا پی دی اف دارند تبلت ها را بر می گزینند. حتی می توان با وصل کردن یک کیبورد و ماوس وایرلس به آن لپ تابی برای خود بسازید. بسیاری از افراد هنگام خرید تبلت سردرگم می شوند و نمی توانند بین سیل عظیمی از مدل ها و برند های سازنده یکی را انتخاب کنند. خوشبختانه اکنون با خواندن این متن ما به شما مطالبی را که برای خرید آن نیاز دارید می گوییم.

خصوصیات کلیدی را مشخص کنید

گام نخست آن است که تصمیم بگیرید اندازه تبلت تان چقدر باشد. شما باید میان اندازه و قابل حمل بودن مظابق با شرایط خود تعادلی برقرار کنید. یا به عبارت دیگر دوست دارید که ویدئو هایتان بزرگ تر و با جزئیات بیشتر باشند یا دستگاهی سبک تر داشته باشید که حمل آسان تری داشته باشد؟ سایز صفحه نمایش معمولا بین ۸ تا ۱۳ اینچ است. همچنین به رزولوشن صفحه نیز دقت کنید و در نظر داشته باشید که دستگاهی که تعداد بیشتری پیکسل را در سایز صفحه یکسان در آن جا بدهد قطعا بهتر است و به شما تصاویر شارپ تری را می دهد.

طول عمر باتری نیز از فاکتور های مهم برای در نظرگیری است (مگر اینکه بخواهید تبلت همواره در خانه باشد). پس همانطور که جزییات تبلت ها را چک می کنید به سایز باتری آن نیز توجه کنید. البته فاکتور های دیگری نیز وجود دارند که بر عملکرد باتری و طول عمر آن تاثیر می گذارند مانند: نور صفحه نمایش، بازده دستگاه و نوع استفاده ای که از آن می کنید و … .پس به عددی که نوشته شده بسنده نکنید و مقاله های راجع به تبلت را بخوانید.

سپس به وسایلی که می خواهید به تبلت خود وصل کنید فکر کنید. اگر می خواهید که تبلت تان مشابه لپ تاپ باشد لیست وسایلی که آن ها را ساپورت می کند را نگاه کنید. بیشتر سازندگان تبلت برای دستگاه های خود تعدادی وسایل همراه با آن طراحی می کنند پس به احتمال زیاد در این زمینه مشکلی نخواهید داشت.

علاوه بر سایز صفحه و رزولوشن تصویر شما نیاز به دانستن قدرت پردازنده آن(CPU) دارید که به این معنا است که دستگاه شما در پردازش دستور هایی که شما به آن می دهید چقدر سریع است. همچنین باید میزان RAM آن را بدانید که به این معناست که چه مقدار داده را در آن واحد می تواند کنترل کند. این دو فاکتور در تعیین قدرت سخت افزاری دستگاه شما نقش حیاتی را ایفا می کنند. شما وقتی انتخاب های خود را به ۲ تا ۳ تبلت محدود کردید می توانید با یک جست و جوی ساده از قدرت واقعی پردازنده و RAM های آن ها مطلع شوید. گرچه کیفیت ساخت تبلت هم بر سرعت آن می افزاید. این را هم بدانید که هرچه قدرت این دو فاکتور بیشتر باشد قیمت تبلت شما بالاتر خواهد بود پس پیشنهاد ما این است که بر اساس میزان بودجه خود آن ها را انتخاب کنید.

 

راهنمای انتخاب تبلت مناسب - تکفارس 

 

سیستم عامل خود را انتخاب کنید

همانند لپ تاپ ها و اسمارت فون ها، تبلت ها نیز در ۳ سیستم عامل  هستند. انتخاب یکی از آن ها سخت ترین انتخاب شما خواهد بود. ما وارد مقایسه دقیق بین این ۳ سیستم عامل نمی شویم ولی برخی نکات کلیدی مربوط به آن ها را اشاره می کنیم.

اپل در تبلت های iPad خود هم از سیستم عامل اصلی خود یعنی iOS استفاده می کند. iOS 11 که جدید ترین ورژن آن است هم با قابلیت های جدید بسیاری به میدان آمده که از آن ها می توان به Drag & Drop فایل ها بین برنامه های مختلف اشاره کرد. کاربران آیفون می دانند که iOS سریع و مناسب است ولی بهترین کارایی آن هنگامی است که با نزم افزار ها و تجهیزات اپل همراه شود، پس اگر کامپیوتر، گوشی و دیگر وسایلتان بر پایه اندروید یا ویندوز است iOS انتخاب مناسبی نخواهد بود.

راهنمای انتخاب تبلت مناسب - تکفارس 

گوگل خود نیز اعتراف کرده که اندروید بر روی اسمارت فون ها نسبت به تبلت ها بهتر عمل می کند ولی این وضع در حال بهتر شدن است. در مقایسه با iOS، اندروید برنامه های مخصوص برای تبلت کم تری دارد ولی بسیاری از برنامه ها مانند Microsoft Office و Google suits در دستگاه های بزرگ تر هم به خوبی کار می کنند. اندروید در کل انتخاب مناسبی برای شما است اگر که نمی خواهید در دام iOS گرفتار شوید.

راهنمای انتخاب تبلت مناسب - تکفارس 

 

و در آخر ویندوز را داریم. مایکروسافت Windows 10 را بر روی کامپیوتر های خانگی و لپ تاپ ها و تبلت ها بهینه سازی کرده است. برخلاف اندروید و iOS شما با ویندوز یک سیستم عامل full desktop را خواهید داشت. ممکن است که ماکروسافت جنگ بین اسمارت فون ها را باخته باشد ولی سیستم عامل آن همچنان یکه تاز تبلت ها است و اگر شما به دنبال کارهای محاسباتی سنگین هستید پیشنهاد ما تبلتی بر پایه سیستم عامل ویندوز است.

 

راهنمای انتخاب تبلت مناسب - تکفارس 

تبلت خود را انتخاب کنید

وقتی که سیستم عامل خود را انتخاب کردید می توانید وارد جزئیات سخت افزار آن شوید. برای اپل انتخاب بین iPad و iPad Pro است که iPad در همه سایز های استاندارد و کوچک و iPad Pro گران تر و در سایز های ۱۲٫۹ و ۱۰٫۵ اینچی است. این دو در اندازه و شکل ظاهری و جنس اجزای داخلی تفاوت هایی دارند ولی بزرگ ترین تفاوت در صفحه نمایش های آن هاست. صفحه نمایش Pro قابلیت های بیشتری دارد که از آن ها تنظیم خودکار نور صفحه و Refresh rate در شرایط مختلف روشنایی را نام برد. دیگر قابلیت کلیدی آن پشتیبانی از Apple Pencil و Smart keyboard ها است ( هرچند که شرکت های خصوصی برای iPad های عادی هم کیبورد هایی ساخته اند). سر آخر هم تفاوت قیمت زیادی با هم دارند، چرا که iPad Pro در محدوده قیمت های ۶۴۹$ تا ۱۲۷۹$ است ولی iPad های عادی بین ۳۲۹$ تا ۵۵۹$ هستند.

اگر انتخابتان اندروید بود شما محدوده وسیعی از انتخاب ها را پیش روی خود دارید. از قوی ترین تبلت ها می توان به Google Pixel C با قیمت ۶۸۵$ و یا Galaxy tab s3 با قیمت ۵۹۸$ اشاره کرد. قیمت تبلت ها با توجه به حافظه داخلی و خصوصیات سخت افزاری آن تغییر می کند. اگر قیمت دستگاه برایتان اهمیت دارد می توانید نگاهی به Lenovo Tab 10 با قیمت ۱۱۹$، Asus ZenPad 8 با قیمت ۱۲۸$ و Fire HD 8 با قیمت ۸۰$ در آمازون بیاندازید. گرچه در تبلت های Amazon Fire کاربر قادر به در اختیار داشتن کامل Google Play Store نخواهد بود.

طرفداران Windows 10 هم تعداد زیادی انتخاب های متفاوت پیش روی خود خواهند داشت که از بهترین های آن می توان به Microsoft Surface Pro (با قیمت ۷۱۸$)، Acer Switch 5(با قیمت ۷۹۹$) و Huawei MateBook Signature Edition(با قیمت ۴۲۲٫۹۰$) را نام برد. کمپانی های Samsung، Dell و HP تبلت های مخصوص خود را نیز بر پایه ویندوز ۱۰ می سازنند. در هنگام مقایسه قیمت این دستگاه ها به قیمت وسایل جانبی نیز توجه داشته باشید. بسیاری از دستگاه های Windows 10 همراه با یک کیبورد داخل جعبه خود می آیند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید