انتشار زبان برنامه‌نویسی جاوا ۹ - تکفارس 
انتشار زبان برنامه‌نویسی جاوا ۹ - تکفارس 

انتشار زبان برنامه‌نویسی جاوا ۹

امین داسنورد
۷ مهر ۱۳۹۶ - 23:40
انتشار زبان برنامه‌نویسی جاوا ۹ - تکفارس 

بالأخره زبان برنامه‌نویسی جاوا ۹ منتشر شد. از آن‌جایی که قبلاً نسخه‌ی استاندارد جاوا ۹ به علت جدال ماژولار به تأخیر افتاده بود، مشتاقان برنامه‌نویسی خیالشان از شنیدن این خبر راحت می‌شود.

نسخه‌ی JDK 9 اولین بروزرسانی بزرگ در نسخه‌ی استاندارد جاوا از مارس ۲۰۱۴ بوده است. این نسخه با قابلیت‌های زیادی عرضه می‌شود که انتشارش را برای توسعه‌دهندگان هیجان‌انگیزتر می‌کند.

بیایید نگاهی کوتاه به ویژگی‌های جاوا ۹ بیندازیم:

Project Jigsaw — سیستم ماژولی

تغییر بزرگ در جاوا ۹ در جلد پروژه‌ی Jigsaw نمایش داده شده است، که سیستم ماژولی کاملاً جدیدی محسوب می‌شود. این سیستم مهم‌ترین قابلیت جاوا است که هزاران نفر آن را تحسین کرده اند، این قابلیت امکان ماژولار بودن برای JDK را در کنار تصاویر پردازشی و سورس کد های جاوا در کنار ویژگی‌های دیگر را به ارمغان می‌آورد. هم‌چنین توسعه‌دهندگان می‌توانند ماژول‌های خود را بسازند و کدها را ساده‌تر کنند.

قابلیت JShell

به لطف JDK 9، حالا می‌توانید JShell را در صفحه‌ی دستورات اجرا کنید و با کد جاوای خود کارهای جالبی انجام دهید. ویژگی JShell به شما این امکان را می‌دهد تا سازه‌های مختلف جاوا را بدون هیچ زحمتی مورد بررسی و آزمایش قرار دهید.

ارتقاء Stream API

با ارتقاء Stream API، جاوا ۹ با روش‌های جدیدی عرضه می‌شود تا آیتم‌ها را از Stream بگیرد یا بدهد، یا یک Stream با ارزش Null شده هنگام گسترش Java SE APIs بسازد.

تغییرات Process API

با بهبودات  Process API ، جاوا ۹ از نظارت و مدیریت پردازش سیستم‌عامل در حالتی بهتر اطمینان حاصل می‌کند.

حافظه‌ی کش (Cache) مقطعی کدها

به کمک حافظه‌ی Cache مقطعی کدها در JDK 9، حافظه‌ی cacheها می‌تواند به قسمت‌های مختلف تقسیم شود. هر کدام از آن قسمت‌ها می‌توانند مجموعه‌ کدی از نوع خاص را شامل شوند. انتظار می‌رود این ویژگی جاوا ۹ عملکرد را بهبود دهد.

تلفیق‌های فراتر از زمان Ahead of time

در حالی که در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد، انتظار می‌رود که تلفیق AOT زمان اجرای برنامه‌ها را بهبود دهد.

کلاینت جدید برای HTTP 2

لیست قابلیت‌های جاوا ۹ بدون ذکر HTTP client API برای اجرای HTTP/2  و WebSocket ناقص است. این ویژگی زمان بارگذاری، عملکرد صفحات اینترنت را بهبود می‌بخشد و از مصرف منابع می‌کاهد.

API تجزیه کننده برای Nashorn

JDK 9 با یک تجزیه‌کننده‌ی API برای Nashorn عرضه می شود که وظیفه‌اش اجرای سبک عملکردهای سنگین جاوا اسکریپت در جاوا با یک JVM خانگی است. این API از پشتیبانی بهتر پروژه‌ی جاوا اسکریپت Nashorn اطمینان حاصل می‌کند.

دیگر قابلیت‌های کوچک و بزرگ جاوا ۹ عبارت اند از:

پیاده کردن چندگانه‌ی فایل‌های JAR

آپدیت‌های پردازشی Process

بهبود‌های Garbage Collector

داشتن Javadoc بهتر

البته این‌ها همه‌اش نیستند؛ لیست ویژگی‌های جاوا ۹ حتی طولانی‌تر است. می‌توانید آن را در سایت oracle بخوانید و این JDK را دانلود کنید.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید