راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 
راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی

رضا دشتی نژاد
۵ مهر ۱۳۹۶ - 19:40
راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

حریم خصوصی، یکی از مهم ترین نگرانی های افراد مختلف است. با این حال این واژه در کشورهای مختلف معانی گوناگونی دارد و تفاوت های فرهنگی در پدیده حریم خصوصی بسیار تأثیر گذار است. البته به طور معمول بیشتر افراد از حقوق حریم خصوصی خود تا زمانی که به آن نیازی نداشته باشند اطلاعات چندانی ندارند.

البته نظارت همگانی مانند نظارت دولت ها بر فعالیت روزمره مردم بخشی از زندگی اجتماعی جامعه به شمار می رود، که روز به روز درحال افزایش است. برای مثال دولت های پیشین آمریکا قوانین مختلفی را به دلایل مختلف برای تحت نظر قرار دادن مردم تصویب کرده اند و انتظار می رود با روی کار آمدن دولت جدید، این قوانین شرایط سخت تری به خود بگیرند.

با وجود آن که نمی توان به صورت کامل حریم خصوصی خود را حفظ کرد، اما راهکارهای ساده ای وجود دارند که دسترسی سایر افراد به حریم خصوصی را به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد.

داده های بسیار شخصی، مرکز اصلی حریم خصوصی افراد به شمار می رود.

البته داده های شخصی هر فرد با توجه به موقعیت شغلی و اجتماعی وی متفاوت است و افرادی نظیر روزنامه نگاران، فعالین سیاسی و کارمندان دولتی با پیچیدگی های بیشتری روبرو هستند. شرکت های بزرگ فناوری به استفاده از تبلیغات هدفمند روی آورده اند که توسط داده های گرد آوری شده از فعالیت افراد مختلف در فضای مجازی صورت می گیرد، از سوی دیگر دولت ها با برپایی منابع بسیار بزرگ داده، سوابق افراد را نگهداری می کنند.

راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

با این وجود بیشتر نرم افزارهای پرکاربرد امروزی از داده های رمزنگاری شده استفاده می کنند و حتی از فناوری هایی نظیر end-to-end بهره می برند، به عبارت دیگر حتی شرکت های ارائه کننده چنین نرم افزارهایی از پیام های رد و بدل شده میان کاربران خود اطلاعاتی در اختیار ندارند.

به طور معمول برای دستیابی به اطلاعاتی که توسط فناوری end-to-end ارسال می شوند، دسترسی به نقطه نهایی یا endpoint مانند رایانه یا تلفن همراه مخاطب، خط اینترنت وی یا سرورهای شرکت ارائه کننده نرم افزارها، است.

بنابراین چنانچه هر یک از نقاط بالا را ایمن کنید، می توانید از داده های خود مراقبت نمائید.

گوشی هوشمند مهم ترین نقطه endpoint است که شما همواره آن را به همراه دارید و اغلب بیشترین داده های شخصی هر فرد نیز بر روی آن ذخیره شده است.

با وجود آن که تلفن های همراه iPhone به عنوان ایمن ترین گوشی هوشمند دنیا شناخته می شوند و گوشی های اندرویدی جدید نیز به میزان بسیار زیادی ایمن شده اند، اما نمی توان به صورت کامل از امنیت این محصولات اطمینان داشت.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت یا Touch ID قابلیتی برای امنیت بیشتر تلفن همراه است، اما آیا واقعاً این گونه است؟ گزارش های مختلفی از سراسر دنیا منتشر شده است که طی آن پلیس را سایر نیروهای امنیتی کاربران را مجبور کرده اند انگشت خود را بر روی حسگر اثر انگشت قرار دهند و قفل گوشی را باز کنند، از سوی دیگر قوه قضایه بسیاری از کشورها از حقوق فرد در برابر اقدام نیروی های امنیتی دفاع نمی کنند. با این حال رمز عبور شرایط بسیار متفاوتی را دارد و اغلب کشورها، قوانین بسیار سخت گیرانه ای در این خصوص وضع کرده اند.

بهترین و ساده ترین روش برای برطرف کردن این مشکل غیر فعال کردن ویژگی حسگر اثر انگشت است. کاربران iOS می توانند توسط Settings > Touch ID & Passcode > turn off iPhone Unlock و کاربران اندروید نیز می توانند توسط Settings > Security > Lock Screen or Nexus Imprint این ویژگی را غیر فعال کنند.

اطمینان از برنامه های نصب شده

هر برنامه ای که بر روی تلفن های همراه هوشمند نصب می شود نیازمند دسترسی به برخی منابع و ویژگی ها مانند دسترسی به فهرست مخاطبین، دوربین، تصاویر مخاطب و یا حتی امکان برقراری تماس صوتی است. بنابراین باید پیش از نصب هر نرم افزار به دقت مجوزها و دسترسی های آن را بررسی کنید، چرا که یک نرم افزار آلوده نیز می تواند تمام امنیت شما را به خطر اندازد.

برای مثال نرم افزار عکس برداری Meitu که دنیای فناوری را با مشکل امنیتی بسیار بزرگی روبرو کرد، تقریباً به تمام بخش های تلفن همراه دسترسی داشت و اغلب کاربران بدون توجه به نیازمندی های این نرم افزار آن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده بودند. نکته کلیدی در خصوص نرم افزارهای این چنینی آن است که بدانید هیچ نرم افزاری به صورت رایگان طراحی نمی شود، بنابراین چنانچه نرم افزاری به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد، قطعاً هزینه آن را با ارائه اطلاعات خود می پردازید.

استفاده از رمزهای عبور پیچیده

بیشتر افرادی که از آخرین نسخه iOS استفاده می کنند از رمزهای عبور ۶ رقمی استفاده می کنند. اما بد نیست بدانید شرکت اپل هیچ محدودیتی برای طولانی بودن رمز عبور قائل نشده است بنابراین رمز عبوری طولانی و پیچیده را برای خود اتخاذ کنید، شاید در ابتدا به خاطر سپردن آن کمی دشوار باشد، اما به یاد داشته باشید اطلاعات شخصی شما بسیار ارزشمند است. البته نرم افزارهای مختلف و معتبر زیادی با این هدف طراحی شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

افزایش امنیت رایانه شخصی

به روز رسانی مستمر سیستم عامل و نرم افزارهای مختلف، در افزایش امنیت رایانه شخصی نقش بسزایی دارد. البته از آنجایی که هر نرم افزار مشکلات امنیتی خاص خود را دارد، هر چه تعداد نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم افزایش یابد، به همان میزان اطلاعات شخصی کاربر به خطر می افتد. علاوه بر آن هر چه سریع تر نسبت به حذف نرم افزارهایی که به صورت پیش فرض بر روی رایانه شما نصب شده اند اقدام کنید این نرم افزارها شامل افزونه های مرورگرها مانند Flash، Java و QuickTime نیز می شود. نصب افزونه های ad-block نیز می تواند در کاهش خطرها تأثیرگذار باشد. چرا که از نصب بد افزارها و پیگیری فعالیت های کاربر به منظور ارائه تبلیغات هدفمند جلوگیری می کند.

علاوه بر آن رمزگذاری داده ها در رایانه نیز می تواند دیگر گزینه افزایش امنیت باشد. هر دو سیستم عامل ویندوز و مک از رمزگذاری داده ها پشتیبانی می کنند، با این حال فراموش نکنید کلید رمزگذاری را در فضای ذخیره سازی ابری، ذخیره نکنید. البته پیشنهاد می کنیم اگر همچنان از ویندوز ۷ استفاده می کنید، هر چه سریع تر به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنید، چرا که جدیدترین نسخه ویندوز، ایمن ترین آن ها است.

افزایش امنیت پیام رسان ها

حال پس از آن که از امنیت دستگاه خود اطمینان حاصل کردید، باید امنیت مسیرهای ارتباطی را مدنظر قرار دهید.

پیام های SMS و تماس های صوتی از نظر امنیت در سطح بسیار پایینی قرار گرفته اند، علاوه بر آن نیروهای امنیتی و قوه قضایه کشورهای مختلف نیز می توانند به راحتی به پیام ها و مکالمات صوتی افراد مختلف دسترسی داشته باشند.

البته علاوه بر پیام ها، داده ای که از هر پیام ایجاد و با نام ابر داده یا metadata شناخته می شود نیز از نظر امنیتی بسیار ارزشمند هستند. برای مثال هنگام یک مکالمه تلفنی زمان، مکان و شخصی که با آن تماس گرفته اید، ابر داده آن مکالمه خواهند بود. این داده ها اطلاعات شخصی بسیار زیادی را در بر گرفته اند و ابر داده ها هسته مرکزی فعالیت های نظارتی دولت ها به شمار می روند.

با این وجود افزایش امنیت ابر داده ها فرآیندی بسیار پیچیده و زمان بر است وساده ترین و مؤثرترین روش به منظور دست یابی به این هدف استفاده از نرم افزارهایی است که از امنیت بسیار بالایی بهره می برند.

با وجود آن که با ورود نرم افزارهای پیام رسان، استفاده از ابزارهایی نظیر ایمیل ها کاهش چشمگیری داشته است، اما نامه های الکترونیکی همچنان به عنوان رسمی ترین روش ارتباط از طریق اینترنت هستند. البته هیچ روشی نمی تواند صندوق پیام و ایمیل ها را به صورت کامل امن کند. روش هایی نظیر فناوری رمزنگاری PGP کارایی گذشته خود را از دست داده اند و کاربران باید شیوه های متفاوتی را به منظور افزایش امنیت ایمیل های خود در پیش گیرند.

استفاده از نرم افزار پیام رسان سیگنال برای رمزگذاری پیام ها

سیگنال ساده ترین و در عین حال ایمن ترین نرم افزار پیام رسانی است که در دسترس کاربران اندروید و iOS قرار دارد. این پیام رسان که از فناوری رمزنگاری end-to-end بهره می برد، پس از عرضه با واکنش بسیار مثبت مهندسان و متخصصان دنیای فناوری قرار گرفته است.

راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

مدتی پیش نسخه رایانه های شخصی سیگنال نیز منتشر شد، که همانند نسخه تلفن های همراه به صورت منبع باز طراحی شده است. منبع باز بودن این نرم افزار به تمام افراد اجازه می دهد، کد های آن را بررسی کنند و از امنیت این نرم افزار اطمینان حاصل نمایند. مهم ترین ویژگی نرم افزار سیگنال عدم ذخیره ابر داده ها است و چنانچه کاربر فهرست مخاطبان خود را بر روی این نرم افزار انتقال دهد، هیچ سازمانی امکان دسترسی به این مخاطبان را نخواهد داشت.

روش استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است و برای اطمینان از امنیت پیام های رد و بدل شده می بایست برای نخستین بار دو مخاطب در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

از طریق وب سایت شرکت سازنده می توانید به این نرم افزار دسترسی داشته باشید.

نرم افزار WHATSAPP امنیت مناسبی دارد

برخلاف آن چه که پیش تر در فضای مجازی منتشر شده بود، نرم افزار WHATSAPP هیچ مشکل امنیتی ندارد. در حقیقت امنیت این نرم افزار بسیار بالا است و شرکت فیسبوک عنوان کرده است در برابر خبرگزاری هایی که خبرهایی مبنی بر عدم امنیت این نرم افزار منتشر کرده اند، به صورت قانونی واکنش نشان خواهد داد.

تمام نسخه های این نرم افزار حتی نسخه رایانه های شخصی، از فناوری رمزنگاری end-to-end بهره می برد و هسته مرکزی آن مشابه نرم افزار سیگنال است. بنابراین نه فیسبوک، نه WHATSAPP و نه هیچ شخص دیگری نمی تواند به پیام های شما دسترسی داشته باشد.

البته برای استفاده ایمن از آن حتماً گزینه security notifications را فعال کنید، تا چنانچه هر تغییری در امنیت نرم افزار رخ داد، خیلی زود از آن اطلاع پیدا کنید. علاوه بر آن با مراجعه به قسمت Chats > Chat Backup ویژگی Auto Backup را غیر فعال کنید.

راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

علاوه بر آن ویژگی online backups را هم در خود نرم افزار و هم از بخش تنظیمات حساب های اندروید و iCloud غیر فعال کنید.

البته WHATSAPP برخلاف سیگنال، ابر داده ها را ذخیره می کند، بنابراین دولت ها می توانند از فیسبوک این اطلاعات را دریافت کنند. خبرگزاری فوربز نیز اذعان کرده است در صورت اعمال فشار، شرکت فیسبوک اطلاعاتی نظیر آدرس IP، نوع تلفن همراه و همچنین مکان کاربر را در اختیار نیروهای امنیتی قرار می دهد.

iMESSAGE ایمن است، اما مراقب باشید

نرم افزار محبوب iMessage اپل نیز به صورت end-to-end رمزنگاری شده است، اما برخلاف سیگنال نمی توانید کلیدهای رمزگذاری را با مخاطب خود بررسی کنید. عدم وجود این قابلیت به معنای عدم اطمینان کامل به این نرم افزار است. علاوه بر آن بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص شده است iMessage در برابر حملات man-in-the-middle آسیب پذیر است. بنابراین پیام های حساس خود را توسط پیام رسان های دیگری ارسال کنید.

همانند WHATSAPP ویژگی iCloud را برای این نرم افزار نیز غیر فعال کنید. زیرا فناوری end-to-end تنها می تواند پیام هایی که رد و بدل می شوند را رمز گذاری کند و پیام ها ذخیره شده بر روی iCloud رمزگذاری نشده اند.

رمزگذاری ایمیل ها

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، ایمیل ها از مشکلات امنیتی بسیار زیادی رنج می برند، بنابراین بهتر است از خدمات دهنده ای استفاده کنید که به کلید های شخصی نیازی ندارند. ProtonMail که هم اکنون از مرورگر Tor پشتیبانی می کند، نسبت به سایر ارائه دهندگان خدمات ایمیل محیط ایمن تری را برای کاربر فراهم می کند.

استفاده از فناوری PGP نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد و حتی توسعه دهنده این فناوری نیز اذعان کرده است، دیگر به استفاده از آن علاقه ای ندارد. با این حال چنانچه می خواهید این فناوری را امتحان کنید می توانید از راهنمایی های که توسط Electronic Frontier Foundation برای کاربران ویندوز و مک ارائه شده است استفاده کنید.

علاوه بر آن وب سایت Keybase.io نیز ابزارهای مناسبی برای استفاده از فناوری PGP به کاربران خود ارائه کرده است.

افزایش امنیت مرورگر اینترنتی

مرور فضای اینترنت بیشترین زمان کاربران مختلف را به خود اختصاص داده است. اما همانطور که شما از وب سایت های مختلف بازدید می کنید، افرادی هم هستند که از اطلاعات شما بازدید کنند. شبکه های تبلیغاتی تمام فعالیت های شما را پیگیری می کنند و ارائه دهنده خدمات اینترنت یا IPS شما نیز می تواند به تمام صفحاتی که شما از آن ها بازدید کرده اید، دسترسی داشته باشند.

هیچ مرورگری نمی تواند به صورت کامل از شما در برابر حملات مختلف، محافظت کند، اما همچنان می توانید از مرورگرهایی که به صورت نسبی ایمنی را فراهم می کنند، استفاده کنید.

بدون شک ایمن ترین مرورگر کنونی مرورگر Tor است. ظاهر این مرورگر مشابه سایر مرورگرها است با این تفاوت که گزینه های امنیتی بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

این مرورگر از طریق چندین درگاه مختلف به اینترنت متصل می شود، بنابراین رهگیری کاربر بسیار دشوار می شود. علاوه بر آن تاریخچه مرورهای اینترنتی کاربران نیز از دسترس سایر افراد خارج است. علاوه بر آن کاربران می توانند توسط این مرورگر به بخشی از محیط dark web دسترسی پیدا کنند که توسط مرورگرهای عادی دسترسی به آن ها امکان پذیر نیست.

با وجود آن که امنیت این مرورگر بسیار مناسب است اما، سرعت بارگزاری صفحات وب و همچنین بارگزاری ویدیوهای آنلاین در مرورگر Tor چندان مناسب نیست. علاوه بر آن افزونه هایی نظیر Flash که امنیت کاربران را به مخاطره می اندازد به صورت کلی در این مرورگر غیر فعال شده اند.

برای افزایش امنیت سایر مرورگرها می توانید از افزونه HTTPS Everywhere  استفاده کنید که برای بیشتر مرورگرهای محبوب منتشر شده است و موجب می شود وب سایت هایی که از فناوری HTTPS پشتیبانی می کنند، به صورت پیش فرض از آن استفاده کنند.

گفتنی است وب سایت هایی که از این فناوری بهره می برند، داده های کاربران خود را به مخاطره نمی اندازند و هیچ فرد یا سازمانی نمی تواند به صفحه هایی که شما از آن ها بازدید کرده اید دسترسی داشته باشند.

علاوه بر آن نسخه های تلفن همراه مرورگر Tor نیز منتشر شده است و کاربران اندروید می توانند از مرورگر Orbot و کاربران iOS می توانند از مرورگر Onion استفاده کنند. این مرورگرها نیز به صورت منبع باز ارائه شده اند.

هرگز از WI-FI عمومی استفاده نکنید

به یاد داشته باشید، هنگام استفاده از Wi-Fi های عمومی نظیر رستوران ها و فرودگاه اطلاعات حساس خود را ارسال نکنید. اصولی ترین قانون Wi-Fi های عمومی آن است که تمام فعالیت های شما تحت نظر است بنابراین هیچ گاه از طریق آن به وب سایت هایی که نیازمند نام کاربری و رمز عبور خاصی هستند استفاده نکنید.

اینترنت تلفن همراه، همواره ایمن تر است

چنانچه به یک شبکه ایمن نیاز دارید همواره در محیط خارج از خانه از اینترنت تلفن همراه خود استفاده کنید و شبکه اینترنت تلفن همراه شما به مراتب از شبکه Wi-Fi عمومی ایمن تر است. علاوه بر آن چنانچه می خواهید سایر تجهیزات خود را به اینترنت تلفن همراه متصل کنید گزینه hotspot به آسانی در دسترس شما است.

مراقب شبکه های مخابراتی خود باشید

نسل جدید شبکه های مخابراتی مانند ۳G و LTE داده ها را به صورت رمزنگاری شده ارسال می کنند، بنابراین از امنیت خوبی برخوردار هستند، این امر درحالی است که شبکه های نسل دوم یا ۲G فاقد این قابلیت هستند، بنابراین ممکن است در مراسم هایی نظیر راهپیمایی های اعتراضی نیروهای امنیتی با غیر فعال کردن شبکه های نسل سه و چهار، کاربران را مجبور به استفاده از نسل دوم شبکه های مخابراتی کنند. بنابراین همواره به نشان نسل شبکه های مخابراتی که در کنار میزان آنتن دهی تلفن همراه شماست، دقت کنید.

راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

البته کاربران اندروید و iOS می توانند تلفن همراه خود را محدود به شبکه های مخابراتی نسل سه و چهار کنند. کاربران اندروید می توانند با مراجعه به بخش تنظیمات و قسمت شبکه های موبایل به این گزینه دسترسی داشته باشند، کاربران Ios نیز باید به Settings > Cellular > Cellular Data Options > Enable LTE مراجعه کنند و قسمت Voice & Data را انتخاب نمایند.

افزایش امنیت سرورها و فضاهای ابری

شما تاکنون موفق شده اید، تلفن همراه، رایانه شخصی، مسیرهای ارتباطی و همچنین مرورگرهای اینترنتی خود را ایمن کنید، اما فضای ابری شما همچنان از امنیت پایینی رنج می برد. در واقع فضای ابری، محیطی است که بر روی سرورهای سایر شرکت ها قرار گرفته است، بنابراین افزایش امنیت آن دشوارتر خواهد بود.

قوانین پیشگیرانه ای در خصوص حفظ امنیت شهروندان آمریکایی وضع شده است. بنابراین پلیس نمی تواند بدون حکم های قضایی تجهیزات فرد را که جزو حریم خصوصی وی می شوند بازرسی کند. با این حال فضاهای ابری شرایط متفاوتی دارند و قانون خاصی در زمینه مراقبت از فضای ابری شهروندان وضع نشده است. البته در بیشتر حالت ها، نیروهای امنیتی همچنان به حکم های قضایی نیاز دارند، اما آن ها می توانند بدون هشدارهای خاصی سرور شرکت های مختلف ارائه دهنده خدمات ابری را بازرسی و تفتیش کنند.

بهترین و ساده ترین روش به منظور افزایش امنیت فضای ابری، عدم ذخیره سازی اطلاعات حساس بر روی آن ها است، چرا که برخی شرکت ها به کارکنان خود اجازه می دهند، بر روی فضای ذخیره سازی کاربران نظارت داشته باشند.

استفاده از رمز عبور قدرتمند

به یاد داشته باشید برای خدمات مختلف، رمز های عبور یکتا را انتخاب کنید و هیچ گاه از یک رمز عبور برای دو یا چند وب سایت مختلف استفاده نکنید. رمزهای عبور ایمن، رمزهایی طولانی هستند که از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و همچنین حروف و کاراکترهای ویژه تشکیل شده است. نرم افزارهای مدیریت رمز عبور نظیر LastPass، ۱Password و Dashlane می تواند در به کارگیری یک رمز عبور قدرتمند به شما یاری رسانند.

راهکارهایی برای مقابله با هکرها و جاسوسان اینترنتی - تکفارس 

البته بد نیست بدانید پس از به کارگیری یک رمز عبور قدرتمند نیازی نیست دائماً آن را تغییر دهید، چرا که به خاطر سپردن رمزهای عبور طولانی و متفاوت بسیار دشوار است.

حتما از قابلیت احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید

قابلیت احراز هویت دو مرحله ای، لایه امنیتی اضافی را به حساب های کاربری شما اضافه می کند و شما برای ورود به وب سایت مورد نظر پس از وارد کردن رمز عبور باید کد ارسال شده بر روی تلفن همراه را نیز وارد کنید.

پس از ارائه ویژگی احراز هویت دو مرحله ای تعداد مواردی که هکرها توانستند به حساب های کاربری افراد مختلف دسترسی داشته باشند، به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است. البته باید بدانید کدی که بر روی تلفن همراه دریافت می کنید نیز باید به صورت رمزنگاری شده باشد پیش از استفاده از نرم افزارهای مختلف، از اعتبار امنیتی آن ها اطمینان حاصل کنید. هرچند استفاده از SMS برای دریافت کد بر روی تلفن همراه چندان ایمن نیست، اما برای بسیاری از افراد مناسب است.

شما ممکن است از نرم افزارها و خدمات متنوعی استفاده کنید و هر نرم افزار فرآیند احراز هویت دو مرحله ای خاص خود را دارد، اما وب سایت Turn It On راهنمایی های کاملی را در زمینه به کارگیری این قابلیت بر روی وب سایت ها و خدماتی نظیر فیسبوک، گوگل، توئیتر و … ارائه کرده است.

نرم افزارهای Google Authenticator و Duo Mobile از جمله نرم افزارهای بسیار ایمن در زمینه احراز هویت دو مرحله ای به شمار می روند.

حذف حساب های کاربری بدون استفاده

اگر حساب کاربری دارید که مدت ها است از آن استفاده نکرده اید، با وارد شدن به آن یا با استفاده از ابزار forget password چنانچه رمز عبور آن جساب را به یاد نمی آورید، گزینه حذف حساب کاربری را انتخاب کنید. وب سایت JustDeleteMe راهنمایی های خوبی را در خصوص حذف حساب های کاربری وب سایت ها و خدمات پرکاربرد ارائه کرده است.

لازم به ذکر است نگه داشتن این حساب ها یا فراموش کردن آن ها، می تواند شما را در برابر هکرها آسیب پذیر نماید.

کلیدهای رمزنگاری را در فضای ابری ذخیره نکنید

شما باید تا جایی که امکان پذیر است داده های خود را رمزگذاری کنید. البته برخی از وب سایت ها به منظور راحتی بیشتر کاربر امکان ذخیره سازی کلیدهای رمزنگاری را بر روی فضای ابری به آن ها می دهد، تا چنانچه مشکلی برای کلیدها رخ داد، بتوان توسط کلیدهای ذخیره شده بر روی فضای ابری، از داده ها استفاده کرد. با وجود آن که این قابلیت، بسیار کمک کننده است، اما امنیت آن به هیچ عنوان مناسب نیست.

ویندوز به شما اجازه می دهد کلیدهای رمزنگاری BitLocker را بر روی فضای OneDrive ذخیره کنید. برای حذف این کلیدها باید با مراجعه به حساب کاربری مایکروسافت خود، کلیدها را بر روی رایانه شخصی خود کپی کنید، سپس آن ها را از فضای OneDrive حذف نمائید. برای رمزگشایی داده ها می توانید از این راهنمایی استفاده کنید.

مک نیز گزینه مشابهی را در اختیار کاربران خود قرار داده است و پس از رمزگذاری داده ها امکان آپلود کلید آن ها در iCloud وجود دارد. توصیه می شود این گزینه را قبول نکنید و کلیدهای رمزنگاری را نزد خود نگه دارید.

همکاری ها جمعی

تمامی آموزش ها و نکات بالا، تنها برای محیط های نرم افزاری و سخت افزاری است. حال آن که زندگی و امنیت اطلاعات شخصی ما فراتر از نرم افزارها و سخت افزارهایی است که ما روزانه با آن ها سروکار داریم. بنابراین شاید سخت ترین و در عین حال مهم ترین بخش از امنیت اطلاعات، همکاری های جمعی و مشارکت اجتماعی باشد. شما روزانه صدها پیام را با دوستان یا اعضای خانواده خود رد و بدل می کنید، بنابراین بخشی از اطلاعات شخصی شما در دست آن ها خواهد بود. از این رو باید در قبال این اطلاعات مسئولیت پذیر باشیم و اطلاعات شخصی دیگران را همانند اطلاعات شخصی خود حفظ کنیم.

سخن آخر

در کلام آخر باید گفت، حفظ امنیت امروز به معنای داشتن امنیت در فردا نیست و همواره باید رویه های امنیتی خود را به روز کنید. همواره از وب سایت های مشاوه امنیتی بازدید کنید و راهنمایی های به روز شده آن ها را مطالعه کنید. شاید بازدید از این وب سایت ها امری غیر جذاب و زمان گیر باشد، اما بدانید اطلاعات شخصی و حریم خصوصی شما بسیار ارزشمند است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید