Face ID آیفون ایکس برای کودکان کمتر از ۱۳ سال مناسب نیست - تکفارس 
Face ID آیفون ایکس برای کودکان کمتر از ۱۳ سال مناسب نیست - تکفارس 

Face ID آیفون ایکس برای کودکان کمتر از ۱۳ سال مناسب نیست

رضا دشتی نژاد
۶ مهر ۱۳۹۶ - 13:58
Face ID آیفون ایکس برای کودکان کمتر از ۱۳ سال مناسب نیست - تکفارس 

شرکت اپل اذعان کرده است، کودکان کمتر از ۱۳ سال نباید از فناوری تشخیص هویت جدید این شرکت استفاده کنند. این شرکت عنوان کرده است به دلیل شباهت بسیار زیاد کودکان کمتر از ۱۳ سال به یکدیگر فناوری Face ID نمی تواند به خوبی آن ها را تشخیص دهد و این امر امنیت تلفن همراه را در خطر می اندازد.

تلفن همراه iPhone X که در ماه آینده وارد بازار خواهد شد به فناوری تشخیص چهره یا Face ID مجهز شده است و از این فناوری به منظور باز کردن قفل گوشی، سیستم پرداخت همراه و همچنین دسترسی به نرم افزارها بهره خواهد برد. Face ID از مجموعه ای از حسگرها تشکیل شده است که در قسمت بالای تلفن همراه قرار گرفته اند و با اسکن چهره کاربر آن را با مدل سه بعدی ذخیره شده در تلفن همراه مقایسه می کند. لازم به ذکر است این مدل سه بعدی تنها بر روی تلفن همراه کاربر ذخیره می شود و به هیچ یک از سرورهای اپل ارسال نخواهد شد.

شرکت اپل عنوان کرده است، احتمال آن که این فناوری نتواند به درستی چهره فردی را شناسایی کند، یک به ۱ میلیون خواهد بود، که در مقایسه احتمال یک به ۵۰ هزار حسگر اثر انگشت، از امنیت بسیار بیشتری برخوردار است.

هرچند به نظر می رسد به دلیل آن که کودکان کمتر از ۱۳ سال همچنان در حال رشد هستند، این سیستم در تشخیص چهره آن ها به خصوص تمایز چهره این افراد با خواهران و برادران آن ها با مشکلاتی روبرو است.

این شرکت استفاده از کد PIN را برای این دسته از افراد توصیه کرده است و در خصوص امنیت فناوری Face ID توضیحاتی ارائه کرده است: « آمار یک به ۱ میلیون شامل دوقلوهای همسان و همچنین کودکان کمتر از ۱۳ سال نمی شود چرا که اجزای چهره کودکان همچنان درحال رشد است و در طول زمان تغییر زیادی خواهد کرد ».

گوشی هوشمند iPhone X که تنها دو هفته از معرفی آن سپری شده است، حداقل ۹۹۹ دلار قیمت خواهد داشت و با توجه به موضوع بالا، به نظر می رسد خرید آن برای کودکان چندان منطقی نیست.

گفتنی است فناوری Face ID با تابیدن صدها نور نامرئی بر روی چهره فرد، مدل سه بعدی چهره را تشکیل می دهد، بنابراین می تواند تمایز میان چهره واقعی و همچنین عکس مخاطب را به خوبی تشخیص دهد و نمی توان به وسیله عکس مخاطب، قفل تلفن همراه وی را باز کرد.

علاوه بر آن شرکت اپل اذعان کرده است طی همکاری با استودیوهای فیلم سازی هالیوود امنیت فناوری Face ID را در برابر ماسک چهره افراد امتحان کرده است و این فناوری به خوبی توانسته است واقعی نبودن چهره نشان داده شده توسط این ماسک ها را تشخیص دهد.

این فناوری به منظور تشخیص چهره فرد باید توانایی دیدن چشم ها، بینی و همچنین دهان کاربر را داشته باشد، بنابراین افرادی که چهره خود را می پوشانند نمی توانند از آن استفاده کنند، با این حال استفاده از ریش، کلاه و همچنین عینک تأثیری در عملکرد Face ID نخواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.