با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 
با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 

با تبلت کاغذی آشنا شوید!

امین داسنورد
۷ مهر ۱۳۹۶ - 21:35
با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 

ما در حال زندگی در آینده هستیم و آینده حداقل تا آن‌جایی که گجت‌هایش پیش‌ می‌روند کسل کننده است. همه‌ ما ابرکامپیوترهایی در جیب داریم اما تمام پیشرفت آنها طی سال‌های اخیر تنها در باریک‌تر شدن خلاصه می‌شود. واقعیت مجازی در عمل وجود دارد اما گران و بی‌کیفیت است. ماشین‌های پرنده هم هنوز دو سال از زمان جلوتر هستند. تا زمانی که همه‌ی این‌ها واقعاً اتفاق بیفتند، دیگر آن‌قدر ها هم جالب نخواهند بود.

با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 

شاید به همین دلیل است که تبلت reMarkable، هیجان‌انگیزترین گجتی است که ممکن است طی سال‌های اخیر با آن برخورد کرده باشیم.

اساس فرضیه‌ی این دستگاه آن‌قدر واضح است که به نوعی باورنکردنی به نظر می‌آید که چرا قبلاُ وجود نداشته است. در حقیقت همان تبلت کیندل (Kindle) بزرگی است که می‌توان روی آن نوشت. اگر کتابخوان الکترونیکی یک کتابخانه‌ی نامحدود است، تبلت reMarkable انبوهی از یادداشت‌های بی‌پایان است. چه کسی می‌تواند ارزش این را زیر سؤال ببرد؟

دلیلی که این همه طول کشید تا چنین گجتی درست شود بسیار پیچیده و فنی است. صفحه نمایش‌های دوست داشتنی و با کنتراست بالای جوهر الکترونیکی (E Ink)، کُند هستند و به همان نور زیان آور بقیه‌ی صفحه‌نمایش‌ها نیاز دارند تا اطلاعات را در صفحه‌نمایش نشان دهند. این دو فاکتور مهم، دورنمای ایجاد چنین دستگاهی را به صورت واقعی و بدون هیچ‌گونه لگ غیرممکن کرده بودند. برای راه‌اندازی تبلت reMarkable ، مهندسان این پروژه مجبور شدند تا از فوت و فن‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده کنند که سال‌ها طول کشید تا به خوبی همگام‌سازی شوند و توسعه یابند.

نتیجه‌ی این کار را در سال ۲۰۱۷ می‌بینیم که سال اختراعات الهام بخشی بوده است و در واقع گجت جدیدی را داریم که نیازهای مشخصی را برطرف می‌کند. این گجت یک دفترچه یادداشت دیجیتالی است که باتری‌اش روزهای زیادی دوام می‌آورد و صفحه‌نمایشی با کنتراست بالا دارد.  اولین باری که روی آن می‌نویسید، حس اصطکاک نوک قلم و تماشای خط مشکی که به سرعت روی صفحه  نمایان می‌شود، حسی واقعاً جادویی دارد.

با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 

لازم به ذکر است که تبلت reMarkable تنها کارش به عنوان شبیه‌ساز کاغذ را به خوبی انجام می‌دهد. تقریباً لگی در آن وحود ندارد. حس نوک قلم استایلوس روی صفحه‌نمایش مانند خودکار یا مداد روی کاغذ نیست، اما قابل قیاس با آن‌ها و از همه مهم‌تر، خوشایند و لذت‌بخش است.

و قضیه فقط مثل نوشتن روی کاغذ نیست؛ در حقیقت مثل نوشتن روی کاغذ با قابلیت‌های جدیدی است. به طور دقیق‌تر، قابلیت‌هایی که عادت کرده بودیم تا روی کامپیوترها به آن‌ها تکیه کنیم. روی این تبلت می‌توانید متن را تمام و کمال پاک کنید که این کار را می‌توان با کشیدن ابزار پاک‌کن یا با کشیدن دایره‌ها روی قسمتی که می‌خواهید پاک کنید انجام داد. می‌توانید پس‌زمینه‌ی کاغذ را به دلخواه از سبک دانشگاهی به کاغذ ایزومتریک یا دفتر نوت موسیقی تغییر دهید. می‌توانید تغییر پس‌زمینه را درست زیر چیزی که نوشته یا کشیده‌اید انجام دهید! می‌توانید یک شکل یا نوشته را انتخاب کنید و در اطراف صفحه به حرکت درآورید. می‌توانید از قابلیت undo اسفاده کنید. این‌ها فوت و فن‌هایی ساده در ویرایش استاندارد عکس هستند. اما وقتی که بر صفحه‌نمایشی که تقریباً مثل خودکار و کاغذ است انجام می‌شود، حیرت‌آور به نظر می‌آید.

با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 

در حالی که تجربه‌ی نوشتن روی این تبلت تقریباً بی‌نقص است، این تبلت تعدادی مشکل قابل توجه هم دارد. در حالی که مدل reMarkable بسیار سبک و به طرز خارق‌العاده ای ساده است، نمی‌توان عیب‌های آن را پوشاند. برای نمونه، وقتی که تبلت را روی سطح صاف قرار دهید کمی تکان می‌خورد. شاید موقع نوشتن به چشم نیاید اما وقتی که مورد توجه قرار گیرد آزاردهنده می‌شود و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. فضای خالی کمی بین صفحه‌نمایش و قاب تبلت وجود دارد که حتی در همه‌ی نقاط آن‌ هم به چشم نمی‌آید.

نقاشی کشیدن روی reMarkable عالی است اما کار با رابط کاربری‌اش چندان این گونه نیست. شما باید عملاً معنای آیکون‌های روی دکمه‌های صفحه‌نمایش را حفظ باشید. در هنگام انتخاب پاک‌کن، با یک اشتباه می‌توان تمام صفحه را پاک کرد(البته با undo می‌توان جبرانش کرد) یا هنگام ورق زدن در این دفترچه یادداشت دیجیتالی، به اشتباه صفحه‌ی جدیدی ایجاد می شود. هنگام نوشتن با قلم بر روی صفحه‌نمایش هم، تقریباً در نیمی از اوقات لمس دکمه‌های روی صفحه کار نمی‌کنند.

با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید از اشکالات فنی این دستگاه نیست؛ بلکه قیمت ۶۰۰ دلاری آن به همراه قلم و ۸۰ دلار اضافه‌تر برای محل نگه‌داری قلم است. این تبلت گران است و تنها برای یک هدف استفاده می‌شود. صفحه‌نمایش و احساسی که به آدم می‌دهد عالی است، ولی مدل‌های  iPad Pro و Surface Pro هم در کنار تمام ویژگی‌های یک کامپیوتر در خود با قلم عرضه می‌شوند.در همین حین، با این که کار کردن با مدل reMarkable لذت‌بخش است، فقدان امکاناتی  مانند تشخیص دست‌خط در آن حس می‌شود. می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی را باز کنید(و حتی در آن‌ها یادداشت کنید) و از این تبلت به عنوان یک کتابخوان استفاده کنید اما در غیر این صورت، قابلیت‌هایی بیش‌تر از نوشتن ندارد.

با تبلت کاغذی آشنا شوید! - تکفارس 

با وجود همه‌ی این‌ها، مدل reMarkable خرید بدی به حساب نمی‌آید اما خود تبلت به اندازه‌ی تکنولوژی داخلش جالب نیست. در حقیقت همان داستان همیشگی درباره‌ی تمام گجت‌ها است؛ نسخه‌ی اولشان اشکالاتی دارند اما نسخه‌ی  دوم و سومشان یقیناً بهتر خواهند بود.

شما خرید یک کتابخوان کاغذی با چنین قیمتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا تکنولوژی آن می‌تواند پاسخگوی قیمتش باشد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.