طراحی سیستم عامل خودروهای بدون سرنشین QNX توسط BlackBerry - تکفارس 
طراحی سیستم عامل خودروهای بدون سرنشین QNX توسط BlackBerry - تکفارس 

طراحی سیستم عامل خودروهای بدون سرنشین QNX توسط BlackBerry

رضا دشتی نژاد
۶ مهر ۱۳۹۶ - 16:15
طراحی سیستم عامل خودروهای بدون سرنشین QNX توسط BlackBerry - تکفارس 

شرکت BlackBerry عنوان کرده است با همکاری شرکت Delphi که در صنعت خودروسازی فعالیت می کند، در حال طراحی یک سیستم عامل مخصوص خودروهای بدون سرنشین است. این شرکت طی یک کنفرانس خبری در ۲۰ سپتامبر ضمن اعلام این خبر عنوان کرد قصد دارد با کمک شرکت Delphi  مرزهای جدیدی برای هوش مصنوعی خودروهای بدون سرنشین را ترسیم کند.

گفتنی است مهم ترین هدف این همکاری توسعه امنیت سیستم CSLP یا حسگر مرکزی مکان یابی و تصمیم گیری شرکت Delphi خواهد بود که انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ میلادی وارد بازار شود. البته سیستم عامل ایمن ۶۴ بیتی QNX 7.0 به عنوان میزبان اصلی نرم افزار شرکت Delhi Automotive’s Ottomatika و الگوریتم ها و میان افزارهای آن خواهد بود.

با وجود آن که سیستم عامل QNX 7.0 که تمرکز اصلی آن بر روی خودروهای بدون سرنشین است، پس از معرفی در نمایشگاه CES 2017 در ژانویه گذشته به سکوت خبری رفته است، اما تاکنون پشتیبانی این سیستم عامل از پردازنده های ARM v8 و چیپ ست های ۳۲ و ۶۴ بیتی اینتل تأیید شده است. از این رو از این سیستم عامل می توان در مجموعه ای از محصولات مرتبط با صنعت خودرو سازی استفاده کرد. علاوه بر آن QNX 7.0 تاکنون توانسته برخی استانداردهای ایمنی و امنیتی را کسب کند که با توجه به سابقه شرکت BlackBerry چندان دور از ذهن نبود. البته کسب استانداردهای ایمنی ISO 26262 ASIL D و IEC 61508 SIL 3 توسط این سیستم عامل بسیار تأثیر برانگیز است. لازم به ذکر است شرکت BlackBerry به منظور کسب این استانداردها، برخی شیوه های منحصر به فرد را به کار برده است که از میان آن ها می توان به معماری میکرو هسته ای یا microkernel، رمزنگاری فایل ها، adaptive time partitioning، چارچوب high availability، تشخیص آنومالی و کنترل رویه های چند سطحی اشاره کرد. از سوی دیگر این سیستم عامل در برابر بد افزارها، حملات هکرها و همچنین ایجاد اختلال در سیستم خودروی بدون سرنشین ایمن خواهد بود.

در نهایت می توان گفت این سیستم عامل نه تنها باعث سودآوری شرکت های BlackBerry و Delphi می شود، بلکه می تواند کل صنعت اتومبیل های بدون سرنشین را متحول سازد. چرا که مهم ترین مشکل این خودرو ها احتمال آسیب پذیر بودن آن ها در برابر حملات هکرها است و ترس از ایجاد اختلال در سیستم ها آن ها، در فروش و محبوبیت آن تأثیرگذار بوده است. البته دولت آمریکا و سایر کشورهای جهان در حال تدوین قوانینی هستند که ورود خودروهای بدون سرنشین به خیابان های این کشورها را تسهیل خواهد کرد، با این حال ایمنی این خودروها همچنان به عنوان مهم ترین نگرانی، دولتمردان به شمار می رود. سیستم CSLP شرکت Delphi قصد دارد بیشتر این نگرانی ها را از میان بردارد بنابراین همکاری با شرکت BlackBerry می تواند بهترین نتیجه ممکن را ارائه دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.