احتمال استفاده از چیپ ست هوش مصنوعی در تلفن های همراه - تکفارس 
احتمال استفاده از چیپ ست هوش مصنوعی در تلفن های همراه - تکفارس 

احتمال استفاده از چیپ ست هوش مصنوعی در تلفن های همراه

رضا دشتی نژاد
۸ مهر ۱۳۹۶ - 00:02
احتمال استفاده از چیپ ست هوش مصنوعی در تلفن های همراه - تکفارس 

بازار کنونی تلفن های همراه تقریباً به اشباع رسیده است و چنانچه فروش این دستگاه ها را نادیده بگیریم، به نظر می رسد کاربران دیگر آن چنان نسبت به قدرت سخت افزاری بیشتر واکنش خاصی نشان نمی دهند. بنابراین زمان ورود یک فناوری انقلابی به گوشی های هوشمند رسیده است، تا همچون گذشته شاهد هیجان در این بخش از دنیای فناوری باشیم.

شاید هوشمندتر کردن این دستگاه های هوشمند گزینه ای در دسترس باشد و می توان یک چیپ ست هوش مصنوعی را به آن ها اضافه کرد. افزایش هوش گوشی های هوشمند می تواند دلیل خوبی برای گرایش به خرید پرچم داران جدید باشد. آن چنان که شرکت اپل از این فناوری در چیپ ست A11 Bionic گوشی iPhone X و شرکت هواوی نیز در چیپ ست Kirin 970 استفاده کرده اند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت سامسونگ نیز قصد دارد از سال آینده پرچم دارهای خود را به چیپ ست جداگانه هوش مصنوعی مجهز کند. چرا که این شرکت قصد ندارد در رقابت به کارگیری چیپ ست هوش مصنوعی در برابر سایر شرکت های بزرگ فناوری عقب بماند. اگرچه دستیار صوتی Bixby سامسونگ نیز می تواند توسط این چیپ ست بسیار هوشمندتر از گذشته عمل کند.

علاوه بر آن شرکت سامسونگ قصد دارد، در سال های آینده این چیپ ست ها را به صورت جداگانه نیز در اختیار دیگر شرکت های تولید کننده تلفن همراه قرار دهد.

به نظر می رسد این شرکت هم اکنون در اواسط مراحل توسعه چندین چیپ ست می باشد که می توانند داده های بسیار بزرگی از برنامه های هوش مصنوعی را پردازش نمایند. مهم ترین ویژگی چیپ ست های جدید سامسونگ خودمختار بودن آن ها است، به ترتیبی که فناوری طراحی شده توسط این شرکت نیازی به اتصال به سرورهای سامسونگ ندارد و خود می تواند تصمیمات هوشمندانه ای را اتخاذ نماید. این شرکت تاکنون اشاره بسیار کوتاهی به این چیپ ست ها کرده است و برای دریافت اطلاعات بیشتر باید منتظر ماند.

از سوی دیگر شرکت اینتل نیز از مزیت رقابتی بسیار زیاد هوش مصنوعی به خوبی اطلاع دارد و برخی نرم افزارهای این شرکت در زمینه تشخیص صوت و همچنین یادگیری ماشین هم اکنون بر روی تلفن های همراه نصب شده است. با این حال پردازش داده های پیچیده بر روی خود دستگاه بدون نیاز به ارسال این داده ها بر روی سرورها بسیار دشوار است و با قاطعیت می توان گفت پردازنده های کنونی فاقد این قابلیت هستند و به نظر می رسد پرچم داران سال ۲۰۱۸ میلادی که تا ماه های آینده وارد بازار خواهند شد می توانند برخی از ویژگی های چیپ ست هوش مصنوعی را نمایش دهند.

یو هوی-جون، پرفسور مؤسسه فناوری های پیشرو کره جنوبی در خصوص چیپ ست هوش مصنوعی اذعان می کند: « رقابت جهانی بر سر چیپ ست هوش مصنوعی بسیار هیجان انگیز و نزدیک است و ما از هم اکنون می توانیم منتظر حضور این چیپ ست ها در گوشی هایی باشیم که در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی وارد بازار خواهند شد ».

علاوه بر آن، انتظار می رود در سال های آینده قدرت تصمیم گیری هوشمندانه تجهیزات همراه، تا ۵۰ درصد افزایش یابد. بنابراین به نظر می رسد به استفاده از چیپ ست های هوش مصنوعی بسیار نزدیک شده باشیم.

در نهایت، آیا شما نسبت به هوشمندتر شدن دستگاه های هوشمند علاقه دارید؟ تصور می کنید عدم نیاز به ارسال داده ها بر روی سرور شرکت ها چه تأثیری در آینده هوش مصنوعی خواهد گذاشت؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان گذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید