خداحافظی با سرویس محبوب گوگل ریدر و سلام به پنج سرویس جدید - تکفارس 
خداحافظی با سرویس محبوب گوگل ریدر و سلام به پنج سرویس جدید - تکفارس 

خداحافظی با سرویس محبوب گوگل ریدر و سلام به پنج سرویس جدید

علیرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - 10:18
خداحافظی با سرویس محبوب گوگل ریدر و سلام به پنج سرویس جدید - تکفارس 

 

خداحافظی با سرویس محبوب گوگل ریدر و سلام به پنج سرویس جدید

کمپانی گوگل در یک اقدام غافلگیر کننده اعلام کرده است که سرویس گوگل ریدر را در تاریخ اول جولای ۲۰۱۳ مطابق با ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۲ تعطیل خواهد کرد. آنطور که مدیر گوگل می گوید، گوگل با این اقدام تلاش می کند تا سرویس های خود را با هم ترکیب کند و به سمت سرویس های کمتر ولی با قابلیت های بیشتر برود.اولین نتایج این استراتژی را در سال ۲۰۱۱ هنگام جمع شدن چند سرویس از سرویس های گوگل تحت سرویس Google+ دیدیم. (سرویس Reader و Picasa)

در ادامه ی این روند، سرویس های دیگری نیز درسال ۲۰۱۲ تعطیل شد و الان هم که شاهد تعطیلی سرویسهای Reader و iGoogle در سال ۲۰۱۳ هستیم. از آنجا که گوگل به دنبال کم کردن تکیه ی خود بر موتور جستجوی گوگل “که هم اکنون حدود ۹۰% درآمد گوگل را تامین می کند” می باشد، می توان انتظار داشت که روند تجمیع سرویس ها و بسنده کردن به چند سرویس محدود ولی کارآمد همچنان ادامه داشته باشد و با توجه به شواهد، سرویسهای ماندگار چیزی نیستند جز Android ، Chrome و Google+.

اگر مایلید تا اطلاعات و فیدهای قدیمی خود را از گوگل ریدر استخراج نمایید، می  توانید به Takeout گوگل بروید و موارد مربوط به سرویس ریدر را دریافت و در جای مطمئنی ذخیره کنید. گفتنی است Takeout یکی از قابلیت های جانبی گوگل برای ذخیره  سازی اطلاعات کاربران در هر یک از سرویس  های این کمپانی است.

هر چند که گوگل ریدر زیباترین ابزار خبر خوان دنیا نبوده و نیست، اما پشتیبانی های گوگل، کاربری ساده و میلیون ها کاربری که از آن استفاده می  کنند، گوگل ریدر را به یکی از محبوب  ترین نمونه ها بدل ساخته است. حال که این سرویس نیز رو به افول گذارده و تا مدتی بعد منقرض می  شود، لزوم بهره از یک خبر خوان (RSS Reader) بهتر که بتوان در رایانه رومیزی و گجت های شخصی خودمان به آن دسترسی داشته باشیم احساس می شود. البته بعضی از مواردی که در ادامه معرفی کرده ایم تنها در گجت  های اندرویدی و اپلی در دسترس خواهند بود که برای نسل تازه  ی گیک ها و گجت بازهای ایرانی نیز انتخاب خوبی به شمار می روند.

سرویس رایگان Feedly مناسب برای کاربران وب / اندروید / iOS

فیدلی را می توان یک انتخاب خاص در عالم خبرخوان ها دانست؛ چرا که فیدلی نه بصورت بک برنامه مجزا و نه بصورت یک وب سایت است، بلکه بصورت یک افزونه در مرورگرهای اینترنتی فایرفاکس، کروم و سافاری عمل می کند و برای هرکدام از سیستم عاملهای iOS و Android نیز یک اپلیکیشن دارد. فیدلی فیدهای شما را می گیرد و آنها را در قالب صفحات شبیه به روزنامه نمایش می دهد.

یکی از قابلیت های محبوب سرویس Feedly سازگاری خوب آن با خبر خوان گوگل یا همان گوگل ریدر خودمان است. اما با توجه به این نکته که به زودی خبری از گوگل ریدر نخواهد بود، بیایید به دیگر جنبه های آن بپردازیم. که خوشبختانه این دست قابلیت  های سرویس Feedly بسیار زیاد است.

نخستین بار که Feedly را اجرا می نمایید، با منویی مواجه می  شوید که اغلب سایت  های مهم وب را شامل می  شود. این سایت  ها در دسته  بندی های گوناگونی از طراحی گرفته تا اندروید، اپل و تجارت و کسب و کار ارائه می شوند. می توانید هر یک از موارد دلخواه را به طور مجزا عضو شوید یا اینکه تمامی عناوین هر دسته  بندی را تنها با یک کلیک عضو شوید. البته، می توانید نشانی های دلخواه را نیز وارد کنید. عموماً روند کار ثبت سایت ها به صورت مجزا، شباهت زیادی به گوگل ریدر خودمان دارد.

این سرویس چیزی فراتر از یک خبر خوان صرف است، چرا که Feedly مجهز به قابلیت جذاب و جیدی به نام «بعداً بخوانم» است که به شما اجازه می دهد موارد مورد علاقه تان را هر وقت که زمان و حوصله اش را داشتید بخوانید. این سامانه حتی دارای یک تقویم داخلی است که به کاربر اجازه می دهد در بازه های زمانی مورد نظر موارد ثبت شده را مشاهده کند. از این گذشته می توانید فید های مورد علاقه تان را در شبکه های اجتماعی توئیتر، فیس  بوک و یا گوگل پلاس با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

مطلب نگران کننده درباره ی فیدلی این است که فیدلی عملا از سرویس گوگل ریدر بعنوان موتور خود استفاده می کند و خودش تنها ابزارهای جانبی و نمایشی را فراهم کرده است و نمی توان مطمئن بود که بعد از ادغام ریدر در گوگل پلاس، آیا گوگل کماکان به فیدلی سرویس خواهد داد.

در مجموع باید گفت که Feedly یکی از بهترین خبر خوان های موجود است که کارایی بالا و ظاهر زیبایی دارد و کاربران می توانند در گجت های اندرویدی و اپلی (iOS) نیز به خوبی از آن بهره ببرند. اگر هم ترجیح می دهید از رایانه تان به آن دسترسی داشته باشید، افزونه ی مخصوص Feedly برای مرورگرهای معمول همچون روباه آتشین (فایرفاکس) و گوگل کروم کار را بسیار ساده کرده اند.

سرویس رایگان Taptu مناسب برای کاربران وب / اندروید / iOS

سرویس Taptu مجهز به یک رابط بصری قوی است که مرور اخبار و فیدها را جذاب تر از همیشه می کند و شبیه سرویس Pulse است که در پایین معرفی خواهیم کرد. کاربران Taptu می توانند حساب شبکه های اجتماعی خود نظیر فیس بوک و توئیتر را به Taptu متصل نمایند. این سرویس همچنین دارای قابلیت DJ است که می توانید با استفاده  از آن فیدهای خود را همان طور که می خواهید شخصی سازی نمایید.

این برنامه دارای دسته بندی های متنوعی است که کار را برای کاربر ساده می کند. همچنین می توانید با استفاده از موارد موجود، یک بستر قوی برای مطالعه ی فیدهای خبری متنوع داشته باشید. در ضمن قادر خواهید بود تا فیدهای مورد علاقه را در دسته بندی های گوناگون بیابید یا با یک جستجوی ساده تمامی فیدهای مرتبط را یافته و عضو شوید.

در تجربه ای که از کار با سرویس Taptu داشتیم، زمانی که در بین دسته بندی های گوناگون مشغول گشت و گذار بودیم از درون برنامه ای که بر روی گجت نصب کرده ایم قدری اذیت شدیم. به همین خاطر ترجیح می دهیم به نسخه تخت وب آن رجوع کنیم که کارکرد بهتری دارد. به هر روی Taptu سرویسی ایده آل برای مطالعه اخبار و اطلاعات روز است.

سرویس رایگان Pulse مناسب برای کاربران وب / اندروید / iOS

سرویس Pulse ابزاری ایده آل برای مرور فیدهای محبوبمان آن هم بر روی بستری لمسی است. تمامی موارد به صورت عمومی مرتب می شوند به همین خاطر می توانید با حرکت عمودی به سرعت به تازه ترین خبرهای خبرگزاری های گوناگون دسترسی داشته باشید. جالب اینکه اگر به صورت افقی فیدها را مرور کنید، جزئیات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. برای مرور موضوعی اخبار نیز می توانید به منوی برنامه مراجعه کرده یا موارد مورد نظر خود را جستجو کنید. این برنامه از پیش، حاوی وب سایت های متعددی است که می توانید موارد دلخواه خود را نیز به آن اضافه نمایید.

قالب این برنامه بسیار جذاب و کاربردی است که استفاده از آن را برای کاربران ساده تر از همیشه می کند به گونه ای که تازه کارها نیز می توانند از آن به خوبی استفاده کنند. صفحه خانگی سرویس Pulse همچنین کاملاً قابل تغییر است، و می توانید فیدهای تازه تر را در بالای صفحه نمایش مشاهده کنید. پس اگر به دنبال راهکار ساده، زیبا و جذابی برای استفاده از فیدهای خبری هستید، سرویس Pulse می تواند انتخابی ایده آل به شمار آید.

سرویس رایگان Flipboard مناسب برای کاربران اندروید / iOS

سرویس Flipboard یکی از محبوب ترین خبر خوان های حال حاضر است که بر روی بستر اندروید و iOS در اختیار کاربران است اما متأسفانه نسخه رومیزی یا تحت وب ندارد. و کاربرانی که از گجت های روز بازار استفاده می کنند، می توانند با استفاده از Flipboard سرویس بی نظیر خبر خوانی را در اختیار داشته باشند. تمام آنچه که پس از نصب برنامه نیاز دارید، باز کردن یک حساب کاربری در آن است تا از آن طریق بتوانید به برنامه و تنظیم محتوای آن دسترسی داشته باشید. از این گذشته می توانید حساب شبکه های اجتماعی خود را نیز به Flipboard متصل نمایید.

پس از ثبت نام و ورود، Flipboard با آن ظاهر نوآورانه اش مجموعه ای از شبکه های اجتماعی و برخی از دسته بندی های خبری را به شما ارائه می کند. تنها کافی است در بین دسته بندی های موجود بگردید و موارد مورد نظر خود را ثبت کند. پنل موجود در برنامه به شما امکان می دهد هر یک از مواردی که دوست ندارید را حذف کرده و فیدهای دلخواه خود را وارد کنید. دسته بندی های Flipboard عبارتند از اخبار، فناوری، کسب و کار و سرگرمی. Flipboard همچنین ارتباط خیلی خوبی با بنگاه های خبری بی بی سی، گاردین، اکونومیست و سالن دارد.

قدرت Flipboard در ظاهر مجله مانندش و قابلیت ورق زدن موارد خبری است. از این گذشته حجم بالای محتوای موجود در این بستر آنقدر زیاد است که می توانید سال ها به مطالعه مواردی که دوست دارید بپردازید.

سرویس رایگان Google Currents مناسب برای کاربران اندروید / iOS

احتمالاً خیلی از شما تا به حال اسم سرویس Google Currents را نشنیده بودید، درست است؟ بله. این سرویس که به طور رسمی در نوامبر ۲۰۱۱ افتتاح شد، در گجت های اندرویدی و iOS در دسترس است و ظاهر مجله مانندی دارد که تجربه ای نو از خبر خوانی در این بستر به شمار می رود. تنها تعداد بسیار کمی از مردم از این برنامه استفاده می کنند و تاکنون میزان کاربران آن در بستر موبایل قابل توجه نبوده است. بدون توجه به آمار و ارقام مربوط به تعداد استفاده کنندگان، امید می رود با حذف گوگل ریدر مخاطبان بیشتری به این سرویس رجوع کنند.

سرویس Google Currents دارای قالب مجله مانندی است و از این نظر تا حدودی به Flipboard شبیه است. از دیگر خصوصیات این برنامه می توان به تصاویر بزرگ و توضیحات مختصر و مفید آن اشاره کرد. هر چند ممکن است ظاهر این برنامه بهترین در دنیا نباشد، اما سبک و کاربردی است. به کمک این برنامه می توانید فیدهای گوناگون را عضو شده و نسخه مناسب گجتی آن ها را دریافت کنید. کارکرد این برنامه شباهت زیادی به گوگل ریدر خدابیامرز دارد! از این ها گذشته، این برنامه از قابلیت پخش اخبار فوری نیز پشتیبانی می کند که به کمک آن تازه ترین خبرها در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

هر چند سرویس Google Currents محبوب ترین و بزرگ ترین نام در فهرست ما نیست، بی شک پتانسیل های بالایی دارد که در آینده و با حذف خواهرزاده اش، گوگل ریدر، بیشتر از آن خواهیم شنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.