استفاده از انرژی الکتریکی به منظور طراحی دستکش های گرمکن - تکفارس 
استفاده از انرژی الکتریکی به منظور طراحی دستکش های گرمکن - تکفارس 

استفاده از انرژی الکتریکی به منظور طراحی دستکش های گرمکن

رضا دشتی نژاد
۹ مهر ۱۳۹۶ - 15:09
استفاده از انرژی الکتریکی به منظور طراحی دستکش های گرمکن - تکفارس 

یک تیم نحقیقاتی از دانشگاه آمهرست ماساچوست آمریکا، روشی را طراحی کرده اند که از طریق آن می توان لباس هایی را تولید کرد که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می کنند.

تریشا اندرو که در زمینه مهندسی مواد فعالیت می کند، به عنوان سرگروه این تیم تحقیقاتی در مورد اختراع جدید خود توضیحاتی ارائه کرده است. آن ها ابتدا قسمت انگشتان یک جفت دستکش کتانی ساده را توسط روش رسوب بخار به منظور ایجاد یک پوشش نانو درون پلیمری به نام poly (3,4-ethylenedioxythiophene) یا PEDOT فرو کرده اند. سپس یک باتری سکه ای به وزن ۱٫۸ گرم نیز به منظور تأمین انرژی این دستکش ها به آن متصل شده است. گفتنی است انرژی که توسط این باتری تأمین می شود تنها به اندازه ای است که دستکش ها را گرم می کند و مانع آسیب دیدگی های سوختگی در پوست فرد خواهد شد.

خانم اندرو در خصوص این فناوری اذعان کرد: « ما قسمت انگشتان یک دستکش کتانی را با مواد ویژه ای پوشاندیم. جریان الکتریکی بسیار ضعیفی در این مواد ویژه ایجاد می شود که باعث افزایش دمای کلی دستکش ها خواهد شد. این دستکش ها هیچ تفاوتی با لباس های کتانی استاندارد ندارند. علاوه بر آن به دلیل آن که انگشت ها تغییرات دمایی را بیش از سایر اعضای بدن احساس می کنند و گرم کردن آن ها مستلزم گرمای بیشتری است، ما از دستکش به منظور آزمون فناوری خود استفاده کردیم. حال می دانیم که این فناوری برای استفاده در سایر لباس ها نیز از قابلیت انعطاف بسیار مناسبی برخوردار است ».

استفاده از انرژی الکتریکی به منظور طراحی دستکش های گرمکن - تکفارس 

گفتنی است این دستکش برای مدت زمان ۸ ساعت گرما تولید کرده است، با این حال در صورت استفاده از باتری های قابل شارژ این زمان افزایش خواهد یافت. مهم ترین ویژگی این فناوری قابلیت شست و شو و مقاومت آن در برابر آب است به ترتیبی که این دستکش ها حتی در زیر آب نیز به تولید گرمای خود ادامه دادند. علاوه بر آن پاره شدن پارچه دستکش ها نیز تأثیر در کارایی آن نداشته است. مقاومت در برابر آب از آن جهت اهمیت دارد که می دانیم استفاده از این فناوری باعث بروز برق گرفتگی در شرایط آب و هوایی بارانی و برفی نخواهد شد.

در نهایت باید گفت، این تیم پژوهشی علاوه بر دستکش، نخ پنبه ای که در ژاکت ها استفاده می شود را نیز مورد بررسی قرار داده اند و به نتایج مشابهی دست یافته اند. از این رو استفاده از این پوشش می تواند کاربردهایی فراتر از لباس های کوچک داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید