با قلبتان قفل گوشی را باز کنید! - تکفارس 
با قلبتان قفل گوشی را باز کنید! - تکفارس 

با قلبتان قفل گوشی را باز کنید!

علیرضا دهقان
۹ مهر ۱۳۹۶ - 15:55
با قلبتان قفل گوشی را باز کنید! - تکفارس 

پس از معرفی آیفون X و سیستم جدید تشخیص چهره اش، باری دیگر امنیت بیومتریک تبدیل به یکی از داغ ترین موضوعات تکنولوژی شده است. یک تیم در دانشگاه بوفالو سیستم بیومتریکی را توسعه داده اند که ابعاد قلبتان را آنالیز می کند تا گوشی‌تان را آنلاک کند یا قفل کامپیوترتان را باز کند!

به نظر می رسد دیگر پسورد ها جایی در قرن ۲۱ ندارند و در حال حاضر اکثر گوشی ها از سیستم های امنیتی بیومتریک مثل اسکنر اثر انگشت یا اسکنر عنبیه چشم استفاده می کنند، البته این ها تازه شروع کار هستند و در حال حاضر تقریبا هر عضو بدن ما در حال آزمایش شدن برای استفاده در موارد امنیتی است.

شناسایی بوی بدن تا اسکن رگ ها و حتی مغز، بدن ما پر از نشانه های خاص است که می توانند به عنوان یک پسورد اختصاصی به کار روند، در سال ۲۰۱۴ کمپانی Nymi یک سیستم بیومتریک بر پایه قلب را توسعه داد که با استفاده از یک دستبند ریتم ضربان قلبتان را شناسایی می کرد.

حال محققان در دانشگاه بوفالو سیستم های بیومتریک بر پایه قلب را یک قدم پیش‌تر برده اند و سیستمی را توسعه داده اند که با استفاده از رادار داپلر سطح پایین سایز و شکل خاص قلب هر فرد را شناسایی می کند!

Wenyao Xu که محقق اصلی این تحقیق است می گوید: “هیچ وقت قلب دو نفر در هیچ کجای جهان یک شکل نبوده!” وی اضافه کرد که انسان ها تا زمانی که از یک مشکل قلبی جدی رنج نبرند فرم قلبشان تغییر نمی کند.

این سیستم برای ثبت ریتم و ابعاد خاص هر قلب تنها به هشت ثانیه نیاز دارد و پس از آن می تواند به طور مداوم وجود فرد را تایید کند که بدین صورت امکان هرگونه سواستفاده از گوشی‌تان در هنگام نبودتان از بین می رود.

توانایی این سیستم در اینکه می تواند به طور مداوم هویت شخص را تایید کند، آن را بسیار امن تر از سایر سیستم های امنیتی مثل اسکن اثر انگشت می سازد، زیرا آن ها تنها یکبار به تایید نیاز دارند و در صورتی که قفلشان شکسته شود به راحتی اطلاعات درون تلفن همراهتان فاش می شود ولی سیستمی که به طور مداوم به تایید هویت نیاز داشته باشد به این سادگی ها دچار مشکل نمی شود.

این تیم تحقیقاتی اذعان دارند که این سیستم از قدرت بسیار کمی استفاده می کند و ضرری برای بدن انسان نخواهد داشت، آن ها ادعا دارند که قدرت امواج این سیستم حتی از Wifi هم کمتر است!

Xu می گوید: “ما در محیطی زندگی می کنیم که توسط سیستم های WiFi پر شده و سیستم ما هم به اندازه همون سیستم WiFi امنه، حتی امواج سیستم ما کمتر از یک درصد امواجی هست که گوشی ها ساطع می کنن”

در مطالعه ۷۸ مورد، سیستم اسکن قلب درصد دقت ۹۸٫۶۱ درصد را ثبت کرد که درصد خطای آن تنها ۴٫۴۲ درصد بود.

این تیم تحقیقاتی ادامه کارشان را صرف کوچک تر کردن سیستمشان خواهند کرد تا بتوان آن را در گشی ها، لپ تاپ ها و … جای داد. سیستم فعلی توانایی شناسایی افراد را از ۳۰ متری دارد که به نظر محققان این تکنولوژی می تواند بخاطر این ویژگی اش در فرودگاه ها برای شناسایی استفاده شود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا حاضرید به جای اثر انگشتتان، قلبتان اسکن شود؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید