سفر انسان به مریخ تا سال ۲۰۲۴ میلادی - تکفارس 
سفر انسان به مریخ تا سال ۲۰۲۴ میلادی - تکفارس 

سفر انسان به مریخ تا سال ۲۰۲۴ میلادی

رضا دشتی نژاد
۹ مهر ۱۳۹۶ - 17:49
سفر انسان به مریخ تا سال ۲۰۲۴ میلادی - تکفارس 

در آخرین روز همایش فضانوردی آدلاید استرالیا، الون ماسک مدیر عامل شرکت SpaceX آخرین برنامه های این شرکت را شرح داد. وی ضمن معرفی پروژه BFR عنوان کرد فناوری می تواند سفرهای طولانی مدت فضایی را دگرگون سازد. علاوه بر آن وی برنامه های فرا زمینی خود را نیز شرح داد.

گفتنی است، ایده اساسی پروژه BFR طراحی یک موشک و فضاپیما است که جایگزین موشک ها و فضاپیما های Falcon 9، Falcon Heavy و Dragon این شرکت خواهند شد. به این ترتیب به کمک این پروژه شرکت SpaceX ضمن متوقف نمودن منابع اختصاص یافته به این سه محصول تمام تمرکز خود را تنها بر روی طراحی یک فضاپیما خواهد گذاشت.

پس از اتمام این پروژه شرکت SpaceX می تواند ماهواره ها و تلسکوپ های فضایی را به فضا پرتاب کند و البته مدارهای اطراف زمین را نیز از پسماند های فضایی پاکسازی خواهد کرد. علاوه بر آن این شرکت با ایستگاه فضایی بین اللملی یا ISS نیز همکاری خواهد کرد و تجهیزات مورد نیاز این ایستگاه را تأمین می کند. البته مهم ترین بخش صحبت های آقای ماسک بدون شک برنامه های فرا زمینی شرکت SpaceX بود.

پروژه BFR به گونه ای طراحی شده، که می تواند تا ۱۰۰ انسان را به همراه تجهیزات به فضا ارسال کند. البته وی هدف اولیه این پروژه را احداث یک پایگاه فضایی در سطح ماه عنوان کرده است و ادامه داد: « هم اکنون در سال ۲۰۱۷ قرار داریم و باید تاکنون ساخت پایگاه فضایی انسان ها در سطح ماه به پایان رسیده بود. بنابراین من تصور می کنم از برنامه های فضایی خود عقب هستیم ».

البته ناگفته نماند، هدف اصلی این پروژه فتح مریخ است. آقای ماسک اذعان کرده است، پس از طراحی فناوری های مورد نیاز بدون شک در راه مریخ قدم برخواهد داشت و وی از هم اکنون ایده یک شهر در سطح مریخ را در ذهن دارد.

انتظار می رود در ۹ ماه آینده پروژه ساخت فضاپیما به مقصد مریخ آغاز شود و آقای ماسک اظهار کرد امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ نخستین فضاپیمای حامل تجهیزات اولیه را به سطح مریخ ارسال کنند. البته وی نیز این هدف را بسیار بلندپروازانه توصیف کرده است.

دو سال پس از ارسال این تجهیزات نیز نخستین فضانوردان در دو فضاپیمای BFR به سطح سیاره سرخ اعزام خواهند شد. نخستین ساکنین مریخ ضمن ایجاد اتاقک های قابل زیست اولیه، مسیرهای فرود فضاپیماها را نیز توسعه خواهند داد، سپس با گذشت زمان آن ها یک جامعه شهری را در سطح مریخ ایجاد خواهند کرد که پذیرای انسان های زیادی خواهد بود.

اگرچه هدف های آقای ماسک هم اکنون بسیار بلندپروازانه و تا حدودی اغراق آمیز به نظر می رسد، اما بدون شک زندگی بر روی سطح مریخ دروازه های کاملاً جدیدی را به روی انسان ها باز خواهد کرد، از این رو تلاش های وی به منظور دست یابی به این هدف قابل ستایش است.

در نهایت، می توانید نظرات خود را در مورد پروژه BFR شرکت SpaceX بیان کنید. آیا شما نیز همانند آقای ماسک از تلاش به منظور فتح فضا هیجان زده می شود یا تصور می کند خطرهای این سفرهای فضایی ممکن است جان انسان ها را به مخاطره اندازد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.