نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 
نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵

قربان اسرافیلی
۹ مهر ۱۳۹۶ - 17:48
نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

نکات مثبت زیادی در گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۸ هستند که شما را مجاب به خرید آن می کند. این گوشی، بزرگ، مجلل و قدرتمند است  همچنین از قلم S Pen  بهره می برد و دوربین دوگانه ای که دارد قادر به زوم ۲x است. اما یک مورد وجود دارد که ممکن است قبل از اینکه کارت اعتباری تان را برای خرید آن از جیب تان بیرون بیاورید مجبور بشوید درباره اش فکر کنیدـ  و آن قیمت ۱۰۰۰ دلاری این گوشی است

گوشی های وان پلاس ۵ جذابیت بصری نوت ۸ را ندارد و قلم آن مانند نوت ۸ لوکس نیست. وان پلاس ۵ از لحاظ دوربین و مشخصات سخت افزاری رقیب جدی برای نوت ۸ محسوب می شود. قیمت وان پلاس ۵ نصف قیمت گلکسی نوت ۸ است. آیا شما این نصف قیمت بودن وان پلاس ۵ را به نوت ۸ ترجیح می دهید؟ آیا واقعا کارایی فبلت سامسونگ(نوت۸) دو برابر وان پلاس ۵ است؟

طراحی

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 
نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

ابتدا می خواستم این پاراگراف را با یک جوک درباره ی بزرگی نوت ۸ شروع کنم که تصمیم گرفتم این کار را نکنم. این گوشی به اندازه ای بزرگ است که شما را به خود مجذوب می کند. این گوشی فضای کاری بیشتری را برای کاربران فراهم می کند. نوت ۸ با فضای وسیعی که در صفحه نمایش دارد به خوبی نیازهای مشتریان را برآورده کرده است. این فضا به طوری است که تمام بخش جلویی گوشی را صفحه نمایش تشکیل می دهد. ابعاد نسبی نمایشگر این گوشی ۱۸.۵ تا ۹ است که صفحه نمایش بزرگی در اختیار شما قرار می دهد.

وان پلاس ۵ در مقایسه با گلکسی نوت ۸ که پیشرفته و آینده گرایانه طراحی شده است، قدیمی به نظر می رسد، اما طراحی سنتی اش نقطه قوت خود را دارد. برای استارترها کار با یک دست آسان تر است و نبود صفحه نمایش خمیده، احتمال  ضربه به لبه ها را کاهش می دهد. همچنین حسگر اثر انگشت در پنل پشتی این گوشی تعبیه شده است. نکته ی قابل توجه دیگر این است که قسمت پشتی نوت ۸ شیشه ای است در حالیکه وان پلاس ۵ فلزی است و بنابرین وان پلاس ۵ دوام بیشتری دارد. صحبت از دوام شد، گلکسی نوت ۸ ضد آب است – البته همه ی گوشی های رده بالای امروزی باید چنین باشد – و به قلم S Pen مجهز شده است. متاسفانه وان پلاس ۵ ضد آب نیست اما مزایای خودش را دارد. یکی از این مزایا این است که در لبه ی گوشی دکمه ای  دارد که با لمس آن به سرعت می توانید گوشی را در حالت سایلنت قرار دهید.

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

نمایشگر

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

نمایشگر هر دو  گوشی AMOLED است – به طور پیش فرض درخشان و اشباع شده است- اما اگر شما به رنگ پروفایل حسایت دارید، می توانید به رنگ نمایشگر را به رنگ دیگری تغییر دهید.

تشابهات ظاهری این دو گوشی در اینجا به پایان می رسد. در اینجا نیازی به وارد شدن جزییات نیست. چیزی که نیاز است بدانید این است که نمایشگر وان پلاس ۵ خوب است اما نمایشگر نوت ۸ از بسیاری  جهت ها برتری دارد و جزییات محیط بیرونی در تصویر را به آسانی نشان می دهد،  همچنین می تواند ویدیوهای HDR رانمایش دهد و از قابلیت نمایشگر همیشه روشن برخوردار است، که این قابلیت باعث می شود حتی زمانی که گوشی در حالت standby است، راحت ساعت و اعلانات را مشاهده کنید. هیچ یک از افکت ژله ای که احتمالا موقع بالا پایین کشیده صفحه نمایش گوشی وان پلاس ۵ وجود دارد، در این نوت ۸ نیست.

رابط و کارایی

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

سامسونگ گوشی گلکسی نوت ۸ را برای مشتریان معمولی تولید نکرده است. این گوشی پاوریوزر ها را هدف قرار داده است. پاوریوزرها به کسانی گفته می شود که به طور پیشرفته با گوشی های هوشمند کار می کنند. وان پلاس ۵ نیز درست مثل هر پرچمدار قبلی وان پلاس، مناسب علاقه مندان گوشی است.

از نظر بصری، گلکسی نوت ۸ یک قدم جلوتر است، انیمیشن های روان و زیبا، گزینه های بهتر تغییر فونت نمایشگر و والپیپر ها المان های رابط کاربری منسجم موجود در تم همه و همگی از نکات مثبت نوت ۸ است. در مقابل، وان پلاس ۵ ظاهری ساده و بی روح دارد، همچنین رنگ سیاه و سفیدش رابط کاربری  آن را تشکیل می دهد، گرچه ناب گراها ظاهر نسبتا کلیشه ای را تحسین می کنند.

بهره وری یکی دیگر از نقطه قوت گوشی های گلکسی نوت ۸ محسوب می شود. صفحه  بزرگ این گوشی به شما امکان کار  در فضای بیشتر را می دهد و مثلا موقع کار در اینترنت، محتویات و نوشته های زیادی در صفحه نمایش جای می گیرد. همچنین در نمایشگر بسیار بزرگ می توان چندین برنامه را در کنار هم به طور همزمان مورد استفاده قرار داد؛ برای مثال می توانید همزمان در یوتیوب ویدیو تماشا کنید، با اپلیکیشن های پیام رسان فوری (instant massaging) کار کنید و از کیبورد که همزمان در صفحه نمایش نشان داده می شود استفاده کنید. یکی از قابلیت های نوت ۸ قلم S Pen است، با این قلم به شما اجازه می دهد یادداشت برداری کنید، نقاشی بکشید و کارهای دیگری نیز انجام دهید.

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

وان پلاس ۵ به اندازه ی نوت ۸ زرق و برق نیست و نمی تواند کاملا ویژگی بهره وری نوت ۸ را داشته باشد، اما تعدادی گزینه دارد که ممکن است برای پاوریوزرها جالب باشد. یکی از این گزینه ها مجموعه دکمه های هدایتی( ناویگیشن) سفارشی در قسمت پایین صفحه نمایش است. شما می توانید از دکمه های فیزیکی یا از دکمه های روی صفحه استفاده کنید. همچنین می توانید آن دکمه ها را به سلیقه ی خودتان مرتب کنید و یا می توانید میانبر های مختلفی را اساین کنید – مثلا فشردن طولانی ذکمه ی پشتی، اعلانات را نشان دهد. من همچنین تم تاریک پیش فرض را اعمال کرده ام. این باعث می شود ساده و خشک به نظر برسد ولی همین تم تاریک صرفه جویی باتری را در پی دارد.

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

 

پردازشگر و حافظه

 

این بخش از قسمت هایی است که وان پلاس ۵ در آن می درخشد. این گوشی با دارا بودن آخرین و بهترین چیپ سیستم ۸۳۵ اسنپدراگون شرکت  کوالکام و شش یا هشت گیگابایت رم، مناسب زمان حال و آینده است. در واقع حتی وان پلاس ۵ پایه هم مشخصات سخت افزاری نوت ۸ را دارد؛ و بله این گوشی اگر نگوییم سریع تر، به دلیل رابط کاربری سبک ترش سریع عمل می کند. هر دو گوشی مناسب گیمینگ هستند و می توانند عناوین بزرگ را بدون مشکل اجرا کنند.

یک موردی که بایستی به آن اشاره کرد این است که گلکسی نوت ۸ دارای حافظه جانبی است ولی وان پلاس ۵ از این حافظه بهره مند نیست. اما نمی شود به خاطر این موضوع حافظه ی ۱۲۸ گیگابایتی وان پلاس ۵ با قیمت ۵۳۹ دلار را نادیده گرفت و نبود حافظه جانبی در وان پلاس ۵ را نفظه ضعف قلمداد کرد.

اتصال و جستجو در اینترنت

سامسونگ، نوت ۸ را به جستجوگر خودش مجهز کرده است، اما وان پلاس ۵ از گوگل کروم استفاده می کند. گرچه هر دوی این گوشی ها در این زمینه کارکرد خوبی دارند و تمام نیازها را برطرف می سازند ولی صفحه نمایش بزرگ گلکسی نوت۸  محتویات زیادی را می تواند در خود جای دهد، بنابراین اینترنت گردی را تسهیل می کند. مهم تر از همه، رابط کاربری سامسونگ به شما این اجازه را می دهد همزمان دو جستجوگر را در کنار هم باز و استفاده کنید.

 

دوربین

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

در ظاهر، گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ هر دو در بخش دوربین قدرتمند ظاهر شده اند. هر دو به دوربین های دوگانه مجهز هستند، هر دو از زوم بصری بهره مندند، همچنین هر دو می توانند حالت تاری پس زمینه را به عکس هایتان اضافه کنند. ولی با همه ی این ها، نوت ۸ ثبات تصویر را در هر دو دوربین خود داراست و بزرگنمایی آن ۲x و وان پلاس ۱٫۶x است. همین باعث شده است که از نظر ویژگی دوربین، نوت ۸ دست برتر را داشته باشد.

کیفیت تصویر

گرچه وان پلاس ۵ دارای دوربین ۱۶  مگاپیکسلی است و نوت ۸ دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارد اما در نمایش جزییات وان پلاس ۵ از حریف خود عقب مانده است. فبلت سامسونگ تصاویر شفاف تری را می گیرد. حتی زمانی که از دوربین دوم استفاده می شود باز هم جزییات تصاویر نوت ۸ بیشتر است.  حتی در محیط های کم نور هم تفاوت میان کیفیت دوربین این دو دستگاه بارز است.

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

گلکسی نوت ۸ قصد دارد  با افزایش میزان اشباع تصاویر، آن ها را براق تر از واقعیت جلوه دهد. به نظر می رسد وان پلاس ۵ از لحاظ جزییات رنگ پایدارتر است و تصویری طبیعی و واقع گرایانه ارایه می دهد.

هر دو گوشی تصاویر پرتره با افکت تاری پس زمینه معروف به بوکه ارایه می دهد. اما نتایج کمی متناقض است؛ گلکسی نوت ۸ به راحتی تصاویر شفاف تر می دهد و اشیا ها را از پس زمینه بهتر جدا می کند. به اضافه، در صورتی که مایل باشید می توانید میزان افکت را حتی اگر تصویر را از قبل گرفته باشید تنظیم کنید.  اما نکته ی جالب اینجاست که بوکه (افکت مات ) وان پلاس ۵ واقع گرایانه است با این وجود، تصاویر گرفته شده در نوت ۸ بدلیل کیفیت بالایش بهتر جلوه می کند.

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

 

سرعت دوربین

 

گرفتن تصویر(ثانیه)

 

گرفتن تصویرHDR(ثانیه)

 

نمره ی سرعت دوربین

 

نمره سرعت دوربین با فلش

 

سامسونگ گلکسی نوت ۸

 

 

۱.۷

 

۱.۹۶

 

۹۹۶

 

۷۶۵

 

وان پلاس ۵

 

 

۱.۱

 

۱.۵

 

۶۸۲

 

۶۸۲

 

کیفیت ویدیو

هر دوی این گوشی ها می تواندد ویدیوهای ۴K را اجرا کنند ولی باز در اینجا گلکسی نوت ۸ است که دست بر تر را دارد. یکی از تفاوت های کلیدی که مشاهده می شود این است که زمانی که با نوت ۸ زوم می کنید، جزییات فیلم بالاتر است، ولی در وان پلاس ۵ گویی موقع پخش ویدیو از دوربین دوم استفاده نمی شود.

مالتی مدیا

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

وجه مشترکی که هر دو تلفن دارند وجود یک  جک هدفون است. با این حال،  گلکسی نوت ۸ از یک جفت هدفون در جعبه ی گوشی بهره مند است. اگر شما از جمله کسانی هستید که از گوشیتان فیلم و نمایش های تلویزیونی زیاد تماشا می کنید، گلکسی نوت ۸ گزینه ی مناسبی برای شما محسوب می شود زیرا صفحه نمایش نوت ۸ بزرگ تر است و از HDR پشتیبانی می کند. اما در مورد ویدیوهای یوتیوب، هر دو هندست ها عملکرد خوبی دارند و فواید فنی نوت ۸ در اینجا تفاوت آنچنانی ایجاد نمی کند.

کیفیت مکالمه

در مورد کیفیت مکالمه ها حرف زیادی برای گفتن نیست زیرا هم  گلکسی نوت ۸ و هم  وان پلاس ۵ در طول مکالمه صدای بلند و خوبی پخش میکنند، صداها شفاف به گوش می رسد و مشکلی در رسیدن صدای شما به طرف مقابل هم دیده نشده است.

طول عمر باتری

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

هم وان پلاس ۵ و هم نوت ۸ از یک باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برند. با این وجود، مطابق آزمایشی که انجام دادیم، وان پلاس ۵ عملکرد بهتری داشت که علت آن هم احتمالا به صفحه نمایش کوچک تر وان پلاس ۵ بر می گردد که برای حفظ پیکسل ها نیروی کمتری احتیاج دارد. اما در حقیقت، باتری هر دو دستگاه یک روز کامل را تضمین می کند البته اگر گوشی کمتر مورد استفاده قرار گیرد چه بسا باتری روز دوم را هم تضمین کند.

قابلیت شارژ سریع در هر دو گوشی وجود دارد، از این رو شما می توانید به آسانی در عرض نیم ساعت باطری در حال اتمام تان را پر کنید. وان پلاس ۵ جهت استفاده از قابلیت شارژ سریع، به شارژ و کابل معمولی نیاز دارد اما نوت ۸ برای این کار نیاز به شارژ وایرلس دارد.

نتیجه گیری

نقد و بررسی گلکسی نوت ۸ و وان پلاس ۵ - تکفارس 

اگر از آن دسته از آدمهایی هستید که پول برایتان اولویت است، خرید وان پلاس ۵ یکی از بهترین گوشی در این زمینه است. این گوشی در ابتدای عرضه نقص هایی داشت ولی با آپدیت هایی که منتشر شدند، ایراداتش برطرف شده است و در حال حاضر قیمت اولیه زیر ۵۰۰ دلاری این گوشی ارزش امتحان کردن را دارد. بدلیل وجود سخت افزار درجه یک، سرعت یکی از بزرگ ترین نقطه قوت وان پلاس ۵ محسوب می شود.

اما آیا وان پلاس ۵ گزینه ی با ارزش تری نسبت به گلکسی نوت ۸ است؟ باید بگوییم جواب این سوال خیر است. هر کسی که نوت ۸ را ترجیح می دهد به هیچ وجه حاضر نیست آن را عوض کند. بله شما می توانید با قیمت گلکسی نوت۸ ، دو عدد وان پلاس ۵ بخرید، اما نوت ۸ بدلیل داشتن طراحی مدرن و کارآمد، دوربین بهتر، رابط غنی از قابلیت و دارابودن قلم S Pen قطعا در حال حاضر گزینه ی خوبی برای شماست. در زیر خلاصه ای از ویژگی های دو گوشی نوشته شده است.

 

گلکسی نوت ۸ :

  • ارایه ی تصاویر شفاف تر
  • ضد آب
  • صفحه نمایش بزرگ
  • نسبت ابعاد بزرگ تر و انجام همزمان چندین کار
  • دارا بودن قلم S Pen
  • موجود بودن در هر شرکت بزرگ آمریکایی

 

وان پلاس ۵ :

  • نصف قیمت
  • عملکرد سریع
  • طول عمر بهتر باتری

نظر شما چیست؟ شما کدام یک از این دو گوشی را می پسندید؟

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید