برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 
برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 
برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

برگزاری جشن تولد گوگل

قربان اسرافیلی
۱۳ مهر ۱۳۹۶ - 16:33
برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

گوگل در روز ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) نوزدهمین سالگرد تاسیس خود را با لوگوی متحرگ گوگل جشن گرفت.

این غول اینترنتی به مناسبت جشن تولدشان، از کاربران گوگل دعوت کرده بود تا با کلیک بر روی لوگو، ۱۹ شگفتی که در طول ۱۹ سال گذشته کشف شده بود را مشاهده کنند.

برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ توسط لری پیج و سرگئی برین تاسیس شد و به طور سنتی تولدش را در تاریخ ۲۷ سپتامبر در صفحه اصلی خود گرامی می دارد.

 با این حال حتی خود گوگل هم تاریخ دقیق تاسیس اش را نمی داند!  از سال ۲۰۰۶، گوگل تولدش را در تاریخ ۲۷ سپتامبر جشن گرفته است ولی در سال ۲۰۰۵، این رویداد در ۲۶ سپتامبر صورت گرفت.

برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۳ نیز به ترتیب در تاریخ های ۷ و ۸ سپتامبر گرامیداشت تاسیس این شرکت برگزار شد.

در واقع، هیچ یک از این تاریخ ها ارتباط خاصی به هم دیگر ندارند و فقط به شکل تصادفی در این تاریخ ها جشن گرفته شد. در لیست این شرکت، تاریخ تاسیس ۴ سپتامبر نوشته شده است.

ایده ی تشکیل گوگل به سال های قبل از ۱۹۶۶ بر میگردد. در آن زمان لری پیج و سرگئی برین در دانشگاه استنفورد و در یک پروژه ی تحقیقی به فکر ایجاد یک موتور جستجوگر افتادند که بر اساس آن، با جستجوی موضوعی، صفحات مربوطه با تعداد لینک های بیشتر در صفحات نخستین قرار می گرفتند.

 شرکت گوگل در جشن تولد سال ۲۰۱۳ به سردرگمی های درمورد تاریخ تاسیس شرکت اشاره کرد و اعتراف کرد که در سالیان اخیر جشن تولد این شرکت در چهار تاریخ متفاوت صورت گرفته است. به نظر می رسید تاریخ ۲۷ سپتامبر در چند سال اخیر برای برگزار تولد گوگل تثبیت شده است. احتمالا دلیل انتخاب ۲۷ سپتامبر در این چند سال گذشته این بوده است که اولین باری که از لوگول گوگل یا همان دودل(Doodle) برای تولد گوگل استفاده شد تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۲ بوده است.

برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

گوگل از سال ۲۰۰۲ به بعد هر ساله تولد خود را با لوگو جشن گرفته است. با این وجود لوگوی گوگل اولین بار در سال ۱۹۹۸ در فستیوال Burning Man استفاده شد و در آن زمان شرکت گوگل رسما تاسیس نشده بود.

دو سال پیش، گوگل به زیر مجموعه ی شرکت آلفابت (Alphabet) پیوست.

 گوگل پس از ۱۹ سال در حال حاضر به یکی از قدرتمندترین شرکت ها در جهان تبدل شده است. گوگل با ارزش بازاری ۵۴۱ میلیارد دلار، پس از شرکت اپل در رده ی دوم قرار دارد. پیج و برین درلیست ثروتمندترین افراد جهان مجله فوربس، در رده های دوازدهم و سیزدهم جهان قرار دارند و دارایی خالص  آنها به ترتیب۳۵.۲ و ۳۴.۴ میلیارد دلار است.

در پایین به تاریخچه ی لوگوی گوگل یا همان گوگل دودل (Google Doodle) نگاهی کوتاه می اندازیم.

لوگوی گوگل به یک رویداد عادی تبدیل شده است. موتور جستجوگر گوگل، برای گرامیداشت رویدادهای مهم و مفاخر جهان در صفحه ی اصلی خود از لوگو استفاده می کند.

در ۳۰ آگوست ۱۹۹۸، اولین لوگوی گوگل پدید آمد و موقعی که پیج و برین جهت شرکت در فستیوال Burning Man راهی بیابان نوادا شدند، این لوگو مورد استفاده قرار گرفت.

برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

در سال ۲۰۰۹ تیم لوگو تشکیل شد.

برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

این تیم شامل ۱۰ طراح لوگو، ۴ مهندس، و دو تولید کننده به ریاست رایان گرمیک بودند. این تیم که در مرکز گوگل در کالیفرنیا مستقر است سالانه حدود ۴۰۰ لوگو تولید می کند که ۱۲ تا از آنها، لوگوهای تعاملی هستند.

در تاریخ ۴ ژانویه ی ۲۰۱۰، اولین لوگوی متحرک گوگل در بزرگداشت ایزاک نیوتون مورد استفاده واقع شد.

گوگل با نمایش اولین لوگوی متحرک خود در تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۰، سالگرد ۳۰ سالگی بازی مشهور پک من را جشن گرفت.

پرطرفدارترین لوگوی تاریخ گوگل مربوط به یکی از طراحی گیتار الکتریک است که در روز نهم ژوئن ۲۰۱۱ در بزرگداشت لس پاول، موسیقی دان و مخترع آمریکایی، نمایش داده شد.

برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه در در هفتادمین سالگرد روز D Day (روز مهمی در جنگ جهانی دوم که عملیات بزرگ حمله آغاز می شود)، لوگوی گوگل به اشتباه یکی از بازی های ژاپنی به نام Go را گرامی داشت، شرکت گوگل رسما از این رویداد عذرخواهی کرد.

برگزاری جشن تولد گوگل - تکفارس 

آن لوگو بعد از آن برداشته شد و لوگوی یادبود روز D Day بدون عکس، جایگزین آن شد.

پیتز برون، رئیس ارتباطات موتور جستجوگر گوگل، گفت: “متاسفانه اشتباه فنی روی داد و امروز صبح به مدت کوتاهی لوگوی دیگری در موتور جستجوگر ظاهر شد. ما از این اشتباه معذرت خواهی می کنیم و به کسانی که در یادبود روز D Day مشارکت داشتند افتخار می کنیم.”

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید