شارژ باطری خودروهای برقی در ۶ دقیقه - تکفارس 
شارژ باطری خودروهای برقی در ۶ دقیقه - تکفارس 

شارژ باطری خودروهای برقی در ۶ دقیقه

قربان اسرافیلی
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 14:38
شارژ باطری خودروهای برقی در ۶ دقیقه - تکفارس 

شرکت ژاپنی توشیبا به تازگی اعلام کرده است که باطری های شارژی SCiB نسل جدید در راه هستند. طبق گفته ی این شرکت، این باطری ها می توانند در عرض شش دقیقه خودروها را شارژ کنند و مسافت ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) را طی کنند.

کارخانه های بزرگ خودروسازی در حال حاضر در خودرو های برقی سرمایه گذاری بیشتری می کنند، و یکی از اقداماتی که برای آنها اولویت دارد، توسعه ی باطری های شارژ سریع خودروهای برقی است. در حال حاضر باطریهای لیتیوم یونی گزینه مناسبی برای خودروهای برقی محسوب می شود، اما ظرفیت شارژ و میزان نیرویی که فراهم می کنند زیاد خوشایند نیست.

شارژ باطری خودروهای برقی در ۶ دقیقه - تکفارس 

در سال ۲۰۰۸، شرکت توشیبا در تولید باطری های SCiB پیشگام شد، و حالا ادعا می کند که باطری های SCiB بهتری تولید کرده اند که تنها پس از ۶ دقیقه شارژ، خودروهای برقی می توانند مسافت ۳۲۰ کیلومتری را بپیمایند.

علت شارژ سریع و حفاظت از استحکام باطری، مواد استفاده شده در آنود باتری است. آنود بخشی از باتری است که الکترون ها از آن عبور می کنند.

توشیبا در SCiB های سال ۲۰۰۸ آنود هایی را به کار برده بود که متشکل از اکسید لیتیوم تیتانیوم بودند. اما آنودهای نسل جدید SCiB ها اکسید تیتانیوم نیوبیوم هستند که بنا به اعلام توشیبا، پس از ۵۰۰ بار شارژ، ۹۰ درصد انرژی اولیه باطری را حفظ می کند.

باطری های جدید SCiB توشیبا قطعا باعث بهبود عملکرد و طول عمر باتری خودروهای برقی می شود، با این حال، این شرکت اعلام نکرده است که جهت شارژ این باطری ها به چه نوع شارژری نیاز است. سوپرشارژرهای تسلا می توانند ۱۳۵ کیلوات نبرو را تامین کنند و مدل S تسلا، باتری ۸۵ کیلوات ساعتی با پیمایش ۴۲۶ کیلومتری را دارد. سوال اینجاست که آیا باطری توشیبا به شارژری قوی تر احتیاج دارد که بتواند در عرض ۶ دقیقه  باطری را کامل شارژ کند؟

البته مسافت ۳۲۰ کیلومتری که توشیبا اشاره کرده است بالاترین مسافت نیست زیرا شرکت سامسونگ باطری هایی برای خودرو های برقی تولید کرده است که می تواند تا مسافت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری را طی کند. ضمن اینکه میانگین پیمایش خودروهای گازی حدود ۶۶۳ کیلومتر است.

گرچه قدرت خودروهای برقی امروزی به طور ثابت در حال افزایش است و حتی در برخی موارد می توانند از خودروهایی که از موتور درونسوز استفاده می کنند عملکرد بهتری از خود نشان دهند، اما جا برای بهبود عملکرد و طول عمر باطری خودروهای برقی وجود دارد. شرکت توشیبا معتقد است SCiB های جدیدشان در زمینه عملکرد و طول عمر باطری پیشرفت کرده است.

اسامو هوری، رییس مرکز تحقیق و توسعه ی شرکت توشیبا، در یک خبری اعلام کرد : “ما از پتانسیل آنود اکسید تیتانیوم نیوبیوم و SCiB های نسل بعدی بسیار هیجان زده هستیم. این یک پیشرفت قابل توجهی است که تفاوت چشمگیری در مسافت و عملکرد خودروهای برقی ایجاد می کند. ما به تلاش های خود در بهبود عملکرد باطری ادامه می دهیم و قصد داریم SCiB نسل بعد را در سال مالی ۲۰۱۹ در دسترس قرار دهیم.”

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید