قدم بعدی برای وایرلس چیست؟ - تکفارس 
قدم بعدی برای وایرلس چیست؟ - تکفارس 

قدم بعدی برای وایرلس چیست؟

قربان اسرافیلی
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - 00:30
قدم بعدی برای وایرلس چیست؟ - تکفارس 

افزایش پهنای باند و تعداد کل دستگاه های وایرلس انقلابی در اینترنت اشیا (IoT) و نحوه زندگی مان ایجاد کرده است. تکنولوژی وایرلس در حال حاضر در اوج خود قرار دارد. از چیپ های کم قدرت در موبایل های ساده گرفته تا چیپ های پر قدرت همگی مورد استفادۀ عموم قرار گرفته است.

روند روبه افزایش استفاده از وایرلس، خبر خوبی برای اینترنت اشیا محسوب می شود زیرا که  ساخت دستگاه هایی که با وایرلس کار کنند آسان تر و ارزان تر است. در نتیجۀ همین موضوع است که موسسه پژوهشی و تحقیقاتی گارتنر پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۱۷ چیزی بالغ بر ۸.۴ میلیارد دستگاه برای برقراری اینترنت مورد استفاده واقع خواهد شد، این رقم افزایش ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ را نشان می دهد.

علاوه بر این، هزینه های تجاری IoT امسال به تنهایی به ۹۶۴ میلیارد دلار می رسد. رشد سریع و روبه افزون دستگاه های وایرلس این پیش بینی را بوجود آورده است که تا سال ۲۰۲۰ تعداد این دستگاه ها به ۲۰.۴ میلیارد برسد.

بدلیل اطلاعات اضافی که این دستگاه ها فراهم می کنند، فرایندهای کاری می توانند سرو سامان پیدا کنند و بنابرین باعث پویایی و کارآمدی هر چه بیشتر شرکت ها شوند.

یکی ازمزایای IoT، این است که می توان با آن اپلیکیشنی ساخت که تجهیزات را از راه دور نظارت و کنترل کند. تمام دستگاه هایی که به حسگرها و چیپ های وایرلس مجهزند، می توانند به طور اتوماتیک گزارشات را به پایگاه انتقال دهند و از اینرو باعث صرفه جویی سالانه هزاران ساعت کاری شود. ما قبل از این با عرضه کنتورهای هوشمند نیز شاهد چنین تاثیری در دنیا بوده ایم. به جای اینکه شرکت های آب و برق مجبور شوند جهت بررسی کنتور، کسی را به خانۀ مشتریان بفرستند، تمام داده ها به طور اتوماتیک از کنتور مشتریان استخراج می شوند. می توان این وضعیت را وضعیت برد برد تلقی کرد. مصرف کنندگان خدمات بهتری مانند قبض های دقیق و به روز دریافت می کنند و شرکت های آب و برق هم کنتور ها را دقیق و با جزییات تمام با هزینه کمتر بررسی می کنند.

گرچه کنتورهای هوشمند کاربرد معینی برای تکنولوژی IoT محسوب می شوند ولی همه نوع تجهیزات با تکنولوژی مشابه می توانند ساخته شوند و ایرادات و اشکالات هم اتوماتیک گزارش می شوند. برای بسیاری از سازمان ها این یک  نقطۀ عطف محسوب می شود زیرا ابزارهای اتوماتیک جایگزین بررسی های فیزیکی کنتورها می شوند.

نظارت و کنترل  IoT علاوه بر صرفه جویی در زمان می تواند کارها را کنشگر کند، قبل از اینکه مشکل حاد شود سریع به آن پاسخ دهد، نه اینکه دیگر منتظر مشتری ماند تا زنگ بزند و مشکل بوجود آمده را بگوید.

موضوع دیگر در مورد IoT کلان داده است. همانطور که می دانید، هر چه اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید، اطلاعات باارزشی می توانید بدست آورید. بدلیل اینکه همۀ دستگاه های IoT حجم عظیمی از داده هایی که قابل انتقال به دیتابیس هستند را جمع آوری می کنند، پرتال غنی از داده و اطلاعات را جهت استخراج در اختیار خواهید داشت.

برای مثال، شرکت های آب و برق می توانند به طور دقیق الگوهای مصرف را با داده های کنتور هوشمند پیش بینی کنند. برای هر سازمانی، اطلاعاتی که توسط دستگاه های IoT جمع آوری شده اند می توانند جهت تشخیص الگوها و درک صحیح طرز فکر مشتریان مورد استفاده قرار گیرند. این یک تکنولوژی قدرتمندی است و می تواند مزیت رقابتی  برای شرکت هایی که در حوزۀ IoT سرمایه گذاری می کنند داشته باشد. کلان داده می تواند قدرتمندتر از یادگیری ماشینی باشند، امکان دارد در آینده شاهد آن باشیم که بسیاری از تصمیمات بر اساس داده های آنالیز و گردآوری شده به طور اتوماتیک گرفته شوند. بنابرین تعجبی ندارد که شرکت ها به این شدت در IoT سرمایه گذاری می کنند. طبق نظر سنجی سال ۲۰۱۶ شرکت IDC، پنجاه و پنج درصد اعتقاد داشتند IoT استراتژیک و راهی برای رقابت موثر است.

بهبود بهره وری، کاهش هزینه ها و اتوماتیک کردن فرایندهای داخلی از مزایای اصلی IoT محسوب می شوند. این کار، تمرکز عملیاتی و داخلی سازمان ها را در کوتاه مدت برجسته می کند. افزایش فزاینده دستگاه های IoT به معنای تقاضای بیشتر برای پهنای وایرلس است. بدلیل اینکه دستگاه های IoT پیچیده تر می شوند و توانایی گردآوری اطلاعات جزیی را نیز دارند، تقاضا برای شبکه های وایرلسی که بتوانند این حجم از داده را به سرعت انتقال دهد وجود دارد.

ورود ۵G باسرعت بالایی که دارد و قرار است جایگزین ۴G شوند ممکن است تاثیر ژرفی در پی داشته باشد. طبق گزارش اریکسون، IoT قرار است از سرعت اضافی ۵G و تعداد زیادی از دستگاه هایی که ۵G از آن ها پشتیبانی می کند بهره مند شود. انتظار می رود کاهش هزینه های امروزی، دگرگون سازی کارکرد LTE و قابلیت های ۵G همگی دامنۀ استقرار IoT  را گسترده کنند. اگر شرکت ها می خواهند کارمدتر باشند، باید قابلیت های گردآوری اطلاعات و نظارت و کنترل IoT را مورد توجه خود قرار دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید