با بانداژهای هوشمند آشنا شوید - تکفارس 
با بانداژهای هوشمند آشنا شوید - تکفارس 
با بانداژهای هوشمند آشنا شوید - تکفارس 

با بانداژهای هوشمند آشنا شوید

امین داسنورد
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - 14:00
با بانداژهای هوشمند آشنا شوید - تکفارس 

 

گروهی از محققان دانشگاه‌های نبراسکا، لینکلن، دانشگاه پزشکی هاروارد و دانشگاه MIT بانداژی هوشمند را تهیه کرده‌اند که از طریق یک گوشی موبایل، داروها را به زخم تزریق می‌کنند.

محل ذخیره‌ی دارو

تکنولوژی بانداژها مسیر زیادی را از صد سال اخیر با معرفی اولین باندهای کمکی طی نموده است. حالا، محققان دانشگاه‌های نبراسکا، لینکلن، دانشگاه پزشکی هاروارد و دانشگاه MIT آماده‌اند تا پیشوای قرن جدیدی از نوارهای زخم‌بندی با بانداژهای هوشمند باشند که فیبرهای مستقلش داروهای لازم را در خود ذخیره می‌کند تا از طریق گوشی هوشمند یا هر دستگاه قابل حمل دیگری بتوانند استفاده شوند.

این بانداژ از جنس فیبرهای رسانای برقی است که پوشیده در ژلی هستند که داروهای خانگی نظیر آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها در هر شیوه‌ی قابل‌استفاده‌ای در خود دارد. سپس این فیبرهای مستقل می‌توانند از طریق ولتاژی متصل به یک میکروکنترلر فعال شوند که به اندازه‌ی یک تمبر پستی است و به گوشی موبایل وصل می شود.
آقای علی تمایل، استادیار مهندسی مواد و مکانیک در دانشگاه نبراسکا اظهار داشت که این اولین بانداژی است که قادر به پخش داروهای وابسته به دوز است و می‌توانید داروهای چندگانه را تزریق کنید. او هم‌چنین ادامه داد که این یک مزیت بزرگ در برابر سیستم‌های دیگر است. کاری که این‌جا انجام دادند در حقیقت به وجود آوردن یک استراتژی برای ساخت یک بانداژ از صفر بود.

همراه داشتن تکنولوژی زیستی(بیوتک)

همان‌طور که آقای تمایل در مطبوعات اشاره کرد این پلتفرم می‌تواند شامل زمینه‌های مختلفی از مهندسی و پزشکی شود. این تکنولوژی نه‌تنها برای مواجهه با مصدومیت جنگی مؤثر است، بلکه می‌تواند کمک به درمان زخم‌های شدید و مزمن کند که در بیماران دیابتی شایع است.

حدود ۲۵ میلیون آمریکایی می‌توانند در حال حاضر چنین آسیب‌دیدگی‌های داشته باشند و همان‌طور که تمایل اظهار داشت هزینه‌ی پزشکی مرتبط با این آسیب‌دیدگی‌ها هزینه‌ی گزافی است. پس نیاز بزرگی برای راه‌حال آن‌ها حس می‌شد.

این تنها بانداژ نسل بعدی در دست ساخت نیست؛ گروهی متشکل از بخش علوم زیستی دانشگاه Swansea ، بانداژهایی را درست کرده‌اند که دارای حسگرهایی در اندازه‌های نانو است که به سرعت می‌توانند اطلاعات سلامت را به دست حرفه‌ای‌ها با استفاده از اینترنت بی‌سیم ۵G برساند. بانداژهای حساس به گرما هم که باعث می‌شوند زخم‌ها سریع‌تر درمان شوند در دست ساخت هستند.

فناوری دارد برای ما راه‌های جالب‌توجهی فراهم می‌آورد تا فرایندهای طبیعی زیستی خود را بهبود ببخشیم، و این زمینه‌ی نوظهور راه‌های جدیدی رابرای در نظر گرفتن پیش‌روی درمان برای حرفه‌‌ای‌های پزشکی می‌گذارد. بعضی‌ها حتی در حال استفاده‌ی فناوری برای برگرداندن افراد مرگ مغزی هستند.
با این حال، بیش‌تر این تکنولوژی‌ها در ابتدای راه خود هستند و برای استفاده‌ی گسترده تأیید شوند و توسعه یابند زمان نیاز است. در این مدت، می‌توانیم چشم به راه زمانی باشیم که تکنولوژی و زندگی انسان با همدیگر برای ساخت جهانی سالم‌تر همکاری کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید