آموزش فناوری هوش مصنوعی با کمک ابزار Teachable Machine - تکفارس 
آموزش فناوری هوش مصنوعی با کمک ابزار Teachable Machine - تکفارس 

آموزش فناوری هوش مصنوعی با کمک ابزار Teachable Machine

رضا دشتی نژاد
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - 12:22
آموزش فناوری هوش مصنوعی با کمک ابزار Teachable Machine - تکفارس 

ممکن است شما ایده هایی در مورد نحوه عملکرد یادگیری ماشین داشته باشید، اما بدون شک بهترین روش یادگیری این فناوری، تجربه شخصی و عملی خواهد بود. شرکت گوگل نیز با تمرکز بر روی این نکته، ابزاری جدید به نام Teachable Machine را ارائه کرده است، که به زبان ساده در مدت ۲ دقیقه، فعالیت هوش مصنوعی امروزی را توضیح می دهد. البته مهم ترین ویژگی این ابزار آموزشی، معرفی مزیت ها و محدودیت های هوش مصنوعی است.

Teachable Machine با استفاده از وب کم، یک برنامه به شدت ساده هوش مصنوعی را اجرا می کند. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یکی از گزینه های train green/purple/orange را انتخاب کنید، پس از آن این ابزار توسط وب کم شروع به ذخیره تصاویر می کند. سپس در مدت کوتاهی با توجه به فعالیت هایی که در فیلم ذخیره شده انجام داده اید، این ابزار یک تصویر GIF، یک صدا یا یک جمله را به شما نشان می دهد که بیانگر آموزش هایی است که شما به آن داده اید.

نکته حائز اهمیت در خصوص این ابزار، قدرت تحلیل و یادگیری فوق العاده با وجود رابط کاربری ساده آن است. همانطور که در فیلم زیر می بینید، این ابزار فرآیند رشد یک گیاه آپارتمانی را تشخیص می دهد. علاوه بر آن برخی کاربران فعالیت های جذاب دیگری را توسط آن تجربه کرده اند، که می توانید فیلم های آن را در فضای مجازی دنبال کنید.

با وجود آن که Teachable Machine در ابتدا سرگرم کننده به نظر می رسد، اما برخی ویژگی های اساسی فناوری یادگیری ماشین را بیان می کند، که در ادامه به آن می پردازیم.

فناوری یادگیری ماشین، همانند این ابزار از نمونه آزمایشی و فرآیند آزمون و خطا استفاده می کند. این فناوری با نظارت دقیق الگوهایی را ترسیم می کند و این الگوها را به خاطر می سپارد. البته به منظور افزایش کارایی یادگیری ماشین، به نمونه های بسیار زیادی نیاز است. با این حال درک آن ها از محیط اطراف خود، درکی بسیار سطحی است که می تواند با یک نمونه دیگر نقض شود.

بهتر است بار دیگر به فرآیند تشخیص گیاه بازگردیم. با نگاهی دقیق تر متوجه می شویم، فناوری یادگیری ماشین، گیاه را نه بلکه یک حجم سبز رنگ نامتقارن را به صورت چندین پیکسل نشان می دهد. عدم تمایز میان گیاه و یک حجم پیکسلی در دنیای واقعی تفاوت های زیادی را ایجاد خواهد کرد. برای مثال این فناوری نمی تواند، از گیاه مراقبت کند و برای آن نور خورشید و آب فراهم کند. علاوه بر آن یادگیری ماشین نمی تواند دلیل قرار گرفتن یک گیاه در گلدان را درک کند. جالب است بدانید افزایش درک یادگیری ماشین برای فهم هر یک از اطلاعات بسیار ساده بالا، به زمان و منابع بسیار زیادی نیاز دارد.

در نهایت، این ابزار و اطلاعات بالا به شما کمک خواهد کرد، در آینده درک بهتری از فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی داشته باشید. با وجود آن که این بخش از دنیای فناوری بسیار جذاب است و در سال های اخیر پیشرفت خیره کننده ای داشته است، اما همچنان در ابتدای راه خود قرار دارد و هنوز از هوشمندی زیادی برخوردار نیست. با این حال همانطور که می دانید یادگیری ماشین همچنان درحال یاد گرفتن است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید