آیا اپل از سیستم FaceID اپل برای نظارت گسترده استفاده می‌کند؟ - تکفارس 
آیا اپل از سیستم FaceID اپل برای نظارت گسترده استفاده می‌کند؟ - تکفارس 

آیا اپل از سیستم FaceID اپل برای نظارت گسترده استفاده می‌کند؟

قربان اسرافیلی
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - 01:11
آیا اپل از سیستم FaceID اپل برای نظارت گسترده استفاده می‌کند؟ - تکفارس 

شرکت اپل اخیرا از چند گوشی خود رونمایی کرده است، اما قابلیت حسگر تشخیص چهره FaceID سریعا توجه همگان را به خود جلب کرد.

حسگر تشخیص چهره FaceID ابزاری است که کاربر با نگه داشتن گوشی در مقابل چهره خود، می تواند قفل آن را باز کند. از اینرو همین قابلیت نگرانی هایی را در مورد حریم خصوصی کاربران را ایجاد کرده است. از جمله نگرانی هایی که وجو دارد این است که ممکن است این قابلیت FaceID مورد سو استفاده قرار گیرد. همچنین این احتمال وجود دارد که پلیس بدون رضایت مالک گوشی، آن را مقابل چهره ی فرد قرار دهد و به راحتی قفل گوشی فرد را باز کند.

اما نگرانی اصلی  FaceID مربوط به نظارت گسترده دولت است، به عبارت دیگر اسکن گسترده جهت شناسایی افراد بر اساس پروفایل چهره. مراجع قانونی بیش از هر زمان دیگری به کارگیری تشخیص چهره را افزایش داده است. گفته می شود از هر چهار اداره پلیس آمریکا، یکی از آن ها به سیستم جستجو افراد از روی چهره دسترسی دارد. گرچه فیسبوک تکنولوژی تشخیص چهره قدرتمندی دارد، اما متکی به سیستم های عاملی که دوربین های گوشی، تبلت و لپ تاپ را کنترل کند نیست. سیستم جدید اپل متفاوت است. برای اولین بار، یک شرکت پیدا شده است که سیستم تشخیص چهره واحدی در پرطرفدارترین دستگاه یعنی اندروید داشته باشد و سخت افزار لازم جهت اسکن و شناسایی چهره ها در سرتاسر جهان را داشته باشد.

اپل در حال حاضر به داده های حسگر تشخیص صورت که در آیفون ها ذخیره می شود  دسترسی ندارد. اما اگر که دولت آمریکا تصمیم بگیرد اپل را را مجبور کند به دستور دولت سیستم عاملش را تغییر دهد، ممکن است به آن داده ها دسترسی داشته باشد ـ این همان تاکتیکی است که اف بی آی قبلا در باز کردن قفل سید رضوان فاروق، عامل حمله ی سن برناردینو، از آن استفاده کرد. البته این کار ممکن است از نظر تئوری شرکت اپل را به هدف عالی برای نوع جدیدی از فرمان نظارت همگانی تبدیل کند. دولت امکان دارد تعدادی کارها را به اپل بسپارد و دستور العمل اسکن آیفون ها، آیپدها و مک ها به منظور یافتن  افراد خاص از طریق FaceID فراهم کند و سپس اپل محل استقرار اهداف و افراد مظنون را بر اساس داده های GPS گوشی ها در اختیار دولت قرار دهد. شرکت اپل سابقه خوبی در تلاش برای حفظ حریم خصوصی کاربران دارد، اما میزان مقاومت این شرکت حدی دارد زیرا احتما دارد مخالفت اپل با دستورات دولت، از سوی دادگاه های عالی رد شود. فرانکن سناتور مینسوتا  در نامه ای به تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، از نحوه ذخیره سازی تصاویر افراد و اطلاعات خصوصی آنها سوال پرسیده است.

در دهه گذشته، دولت آمریکا به شدت نظارت گسترده را افزایش است. افشاگری های ادوارد اسنودن وجود برنامه آپستریم(Upstream) را در این مورد آشکار کرد. آپستریم یکی از برنامه های بند ۷۰۲ آژانس امنیت اطلاعات خارجی آمریکا برای جاسوسی از افراد محسوب می شود. سال پیش نیز خبرگزاری رویترز فاش کرد که یاهو طبق دستور دولت آمریکا، یک نرم افزار سفارشی برای جاسوسی از ایمیل صدهای میلیون کاربر تهیه کرده است. حال باید دید اپل در آینده چه اقداماتی جهت ممانعت از صدور فرمان نظارت گسترده می تواند انجام دهد.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.