دسترسی به الگوی خواب کاربران توسط پیام رسان WhatsApp - تکفارس 
دسترسی به الگوی خواب کاربران توسط پیام رسان WhatsApp - تکفارس 

دسترسی به الگوی خواب کاربران توسط پیام رسان WhatsApp

رضا دشتی نژاد
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - 19:59
دسترسی به الگوی خواب کاربران توسط پیام رسان WhatsApp - تکفارس 

روش هایی برای ارزیابی ساعت های خواب کاربران وجود دارد که از میان آن ها می توان به نرم افزارهای سنجش خواب و دست بندهای سلامتی اشاره کرد. البته به تازگی یک مهندس نرم افزار با هوشمندی خاصی توانسته است، توسط پیام رسان WhatsApp الگوی خواب کاربران را رهگیری کند. بر این اساس توسط این پیام رسان می توان به اطلاعاتی نظیر ساعت خواب، ساعت بیداری و حتی تعداد خواب ها در روز دسترسی داشت.

نکته حائز اهمیت در این خصوص عدم نیاز به دانش امنیتی خاصی به منظور دست یابی به این اطلاعات است و جالب است بدانید این اطلاعات را نرم افزار WhatsApp در اختیار سایرین قرار می دهد و از هیچ حفره امنیتی استفاده نمی شود. این پیام رسان می تواند آخرین فعالیت های هر کاربر را با عنوان های last seen status و online status نمایش دهد و توسط زمان هایی که این دو قابلیت ارائه می کنند می توان بر فعالیت های هر کاربر نظارت داشت.

اگرچه می توان قابلیت last seen status را از طریق بخش privacy settings این نرم افزار، از دید سایر کاربران مخفی کرد، اما هیچ راهی برای عدم نشان دادن قابلیت online status وجود ندارد و علاوه بر نرم افزار WhatsApp سایر نرم افزارهای پیام رسان مانند Telegram نیز بر این ویژگی تمرکز زیادی دارند و به کاربران اجازه نمی دهند آن را مخفی کنند.

راب هیتون، که در رشته مهندسی نرم افزار فعالیت می کند، به تازگی یک افزونه خاص را برای مرورگر کروم گوگل طراحی کرده است که طی آن فعالیت های آنلاین مخاطبان از طریق نرم افزار تحت وب WhatsApp نشان داده می شود.

دسترسی به الگوی خواب کاربران توسط پیام رسان WhatsApp - تکفارس 

این افزونه که شیوه های نوین نظارتی را ارائه می کند، با بررسی و تطبیق الگوی فعالیت هر کاربر، ارتباط احتمالی میان آن ها را از طریق نرم افزار WhatsApp نشان می دهد.

شیوه رهگیری ارتباط میان دو کاربر به این صورت است که چنانچه یکی از آن ها یک پیام ارسال کند و کاربر دیگر اندکی بعد وارد محیط نرم افزار شود و این فرآیند برای مدتی به طول بیانجامد، می توان نتیجه گرفت آن دو با یکدیگر در ارتباط هستند.

دسترسی به الگوی خواب کاربران توسط پیام رسان WhatsApp - تکفارس  دسترسی به الگوی خواب کاربران توسط پیام رسان WhatsApp - تکفارس 

اگر با نگاهی گسترده تر به این پدیده بنگریم، می توانیم به اطلاعات بسیار ارزشمندی از الگوی زندگی افراد مختلف دست یافت که برای سازمان های تبلیغاتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. چرا که این سازمان ها می توانند با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر ساعت خواب کاربران به صورت هدفمندتری آگهی های تبلیغاتی خود را ارسال کنند. در شرایط بحرانی تر حتی می توان شرکت هایی را ایجاد کرد، که از اطلاعات WhatsApp کاربران سوء استفاده می کند و این اطلاعات را در اختیار سایر شرکت ها قرار می دهد.

البته سایر پیام رسان ها نیز از ویژگی های مشابهی برخوردار هستند که اطلاعات زندگی کاربران را در دسترس سایرین قرار می دهد و پیش از WhatsApp موارد مشابهی نیز برای پیام رسان های Facebook Messenger و Tinder رخ داده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.