Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار - تکفارس 
Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار - تکفارس 

Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار

رضا دشتی نژاد
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 13:18
Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار - تکفارس 

به عنوان یک خبرنگار فعال در حوزه فناوری اطلاعات، کیفیت و پایداری اتصال روتر ( router ) از اهمیت زیادی برای من برخوردار هستند. البته بیشتر ISP های موجود در ارائه یک اتصال پایدار و با کیفیت ناتوان هستند، با این حال پس از آن که چندین سال پیش پس از تحقیق زیاد نخستین روتر خود را خریداری کردم تا سال ها از به روز رسانی آن بی نیاز بودم، البته پس از تغییر محل سکونت و زندگی در یک خانه بزرگ تر باز هم اتصال اینترنت من دچار مشکل شد.

Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار - تکفارس 

خانه بزرگ تر به معنای ایجاد محدودیت بیشتر برای مودم Linksys من بود و متأسفانه این مودم در پوشش کل فضای خانه ناتوان بود. متأسفانه در اتاق های من مکان های dead zone که هیچ سیگنالی از روتر دریافت نمی شد زیاد بود. مطمئن هستم چنانچه شما نیز در خانه ای بزرگ زندگی می کنید در صورت استفاده از Wi-Fi با dead zone ها آشنایی دارید.

مشکلات من تا زمان ارائه راه حلی از سوی گوگل ادامه داشت و خوشبختانه سه عدد Google WiFi به خوبی توانست مشکلات dead zone خانه من را برطرف کند.

طراحی ظاهری

زیباست؟

بد نیست به طراحی ظاهری این روتر اشاره کنیم که در مقایسه با سایر محصولات مشابه موجود در بازار بسیار زیباتر است و به گونه ای طراحی شده که در بسیاری از موارد شناسایی آن در میان سایر وسایل منزل دشوار است. روتر قبلی من شش آنتن داشت که بیشتر از آن که شبیه یک روتر باشد شبیه یک فرستنده فضایی بود. البته به لطف استفاده از شش آنتن نمی توانستم ظاهر نه چندان جذاب آن را در گوشه ای پنهان کنم و متأسفانه بایستی هر روز با آن ملاقات می کردم.

محصول ارائه شده توسط گوگل نه تنها ظاهر بسیار زیبایی دارد بلکه به آرامی در گوشه ای از اتاق هدفی را که برای آن طراحی شده است را به بهترین حالت ممکن ارائه می کند. اندازه این روتر تقریباً به اندازه دو Echo Dots شرکت آمازون است که بر روی هم قرار گرفته اند.

 Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار - تکفارس 

دیگر ویژگی حائز اهمیت Google WiFi مخفی شدن سیم ها در زیر دستگاه است. هر دو سیم برق و شبکه Ethernet از طریق یک خروجی کوچک از زیر دستگاه به بیرون هدایت می شوند که در بسیاری از مواقع دیده نمی شوند و این ویژگی برای افرادی که قصد ندارند سیم های زیادی در اطراف اتاق های آن ها دیده شود، بسیار ارزشمند خواهد بود.

 Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار - تکفارس 

ویژگی های ارتباطی

از آنجایی که من اعتماد زیادی به WiFi نداشتم، بازهم به استفاده روتر شرکت ISP روی آوردم که عملکرد چندان بدی نداشت و از Linksys بسیار بهتر بود. البته این روتر هم ارتباط چندان پایداری ارائه نمی کرد، اما برای استفاده از Google WiFi مجبور بودم از Ethernet آن استفاده کنم، هر چند این امر به این معنا بود که محصول گوگل صرفاً نقش یک مودم را ایفا می کرد.

پس از آن که سیم Ethernet را به نخستین Google WiFi متصل کردم، برای تکمیل فرآیند نصب نرم افزار گوشی هوشمند آن را باز کردم. به لطف طراحی کاربری بی نظیر این نرم افزار فکر می کنم که فرآیند نصب من تنها ۹۰ ثانیه طول کشید و برای فعال کردن شبکه تنها باید اعداد نوشته شده بر روی زیر Google WiFi را وارد می کردم و در صورت نیاز نام SSID را تغییر می دادم و در نهایت یک رمز عبور برای شبکه خود تعیین می کردم.

فعال کردن دو Google WiFi دیگر به زمان کمتری نیاز داشت چرا که تنها باید آن ها را به برق متصل و توسط نرم افزار تلفن همراه را شناسایی می کردم. یکی دیگر از ویژگی های جذاب این روترها امکان قرار دادن آن ها بر روی یکدیگر به منظور افزایش قدرت سیگنال دهی در یک بخش مشخص در خانه است، که این امر در صورتی که در یکی از اتاق ها تجهیزات الکترونیکی زیادی قرار داشته باشند که از WiFi استفاده می کنند بسیار کاربرد خواهد داشت.

هنگامی که گوگل تمام روترهای شما را شناسایی کرد، ایجاد اتصال میان آن ها چند دقیقه زمان می برد و پس از تکمیل فرآیند یک notification بر روی تلفن همراه خود دریافت می کنید. پس از سال ها فعالیت در بخش فناوری اطلاعات، هیچ گاه نتوانسته بودم یک شبکه را که از روتر تشکیل شده است را با این سرعت ایجاد کنم و باید عنوان کنم، محصول گوگل شگفت انگیز است.

Google WiFi همچنان بهترین انتخاب موجود در بازار - تکفارس 

کارایی

طراحی ظاهری و ویژگی های ارتباطی در صورتی که یک سیستم کارایی مناسبی نداشته باشد، ارزش زیادی ندارند. خوشبختانه Google WiFi در این بخش نیز بهترین عملکرد ممکن را از خود به جای می گذارد. این محصول نه تنها کارایی مناسبی دارد بلکه به شیوه ای بسیار هوشمندانه تمام محیط خانه را پوشش می دهد.

محصول گوگل به بهترین شکل ممکن از فناوری Mesh networks استفاده می کند. استفاده از این فناوری به این معناست روترها به یک شبکه متصل هستند و با یکدیگر به صورت پیوسته ارتباط دارند و در صورتی که از محدوده پوشش یک روتر خارج شدید، تلفن همراه یا لپ تاپ یا هر وسیله الکترونیکی دیگری که به این شبکه WiFi متصل است، به صورت خودکار به روتری متصل می شود که در آن مکان پوشش مناسبی دارد. این ویژگی نه تنها در اتاق های درون خانه، بلکه در محیط های اطراف خارج از خانه نیز به خوبی پاسخ گو است. این روترها هیچ گاه خاموش نمی شوند و اتصال شما به اینترنت بسیار پایدار و پیوسته است.

البته پس از اندکی استفاده متوجه شدم روتر سوم فعالیت زیادی در خانه انجام نمی دهد و با وجود آن که مساحت خانه من حدود ۲۶۰ متر مربع است، دو Google WiFi نیز به خوبی امکان پوشش کل خانه را فراهم می کنند، بنابراین روتر سوم را به حیاط پشتی خانه بردم، تا در فضای حیاط نیز پوشش اینترنت مناسبی داشته باشم.

با وجود آن که سخت افزار Google WiFi بسیار شگفت انگیز است اما من بیشتر جذب نرم افزار آن شدم. در حالی که این نرم افزار امکان مدیریت برخی ویژگی ها پیشرفته شبکه نظیر ایجاد یک VPN را فراهم نمی کند اما توجه گوگل بیشتر به کاربران مبتدی بوده است و تا جایی که امکان داشته است محصول خود را به صورت plug-and-play طراحی کرده است، تا نصب و راه اندازی آن بسیار آسان و سریع انجام شود.

علاوه بر نصب آسان، بیشتر فعالیت های مدیریت و بررسی روزانه شبکه نیز به صورت خودکار انجام می شود، با این حال شما می توانید سرعت سیگنال ورودی و سرعت mesh network را آزمایش کنید، یک شبکه میهمان یا guest راه اندازی کنید، یا استفاده از اینترنت را تنها به ساعات خاصی از روز محدود کنید. علاوه بر آن پهنای باند اختصاص یافته به هر دستگاه متصل به شبکه را نیز می توانید مدیریت کنید.

در نهایت می توانم بگویم سیستم ارائه شده توسط گوگل برای بسیاری از خانه ها بهترین راه حل را ارائه می دهد. نصب و راه اندازی آن آسان است، طراحی ظاهری بسیار زیبایی دارد و به بهترین شیوه ممکن به هدفی که برای آن طراحی شده است دست می یابد. در واقع کار خود را بهتر از هر روتر موجود در بازار انجام می دهد.

شرکت گوگل یک دستگاه Google WiFi را با قیمت ۱۲۴ دلار و مجموعه سه عددی آن ها را با قیمت ۲۷۹ دلار به بازار عرضه کرده است و چنانچه شما نیز مانند من با مشکل ارتباط با WiFi روبرو بودید، بهتر است به استفاده از آن فکر کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید