پایان دادخواهی حقوقی شرکت Blackberry از شرکت Blu - تکفارس 
پایان دادخواهی حقوقی شرکت Blackberry از شرکت Blu - تکفارس 

پایان دادخواهی حقوقی شرکت Blackberry از شرکت Blu

رضا دشتی نژاد
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - 00:38
پایان دادخواهی حقوقی شرکت Blackberry از شرکت Blu - تکفارس 

روابط دو شرکت Blackberry و Blu از اکتبر ۲۰۱۶ و پس از دادخواهی حقوقی شرکت Blackberry از شرکت Blu به دلیل عدم توجه به حقوق ثبت اختراع به تیرگی گراییده بود. با این حال به نظر می رسد روابط این دو شرکت رفته رفته رو به بهبودی است و طی توافق نامه ای که در ۱۲ اکتبر انعقاد شده است، دو شرکت از این پس با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

شرکت Blu توافق کرده است حقوق استفاده از اختراع شرکت Blackberry را به صورت کامل پرداخت کند و از سوی دیگر شرکت Blackberry نیز پیگیری تمام دادخواست های حقوقی خود را متوقف خواهد کرد.

Jerald Gnuschke مدیر ارشد بخش مراقبت از محصولات و حق امتیاز شرکت Blackberry در خصوص این توافق نامه اظهار کرد: « ما از این توافق با شرکت Blu به منظور حفظ حقوق شرکت Blackberry بسیار خرسند هستیم. علاوه بر آن به کمک این توافق نامه ما می توانیم بر روی دیگر فرصت های حق امتیاز در صنعت تلفن های همراه تمرکز کنیم ».

گفتنی است شرکت Blackberry اعتقاد داشت شرکت Blu که به عرضه تلفن های همراه ارزان قیمت در آمریکا شهرت دارد، ۱۵ اختراع متعلق به این شرکت را بدون توجه به حق ثبت اختراع آن ها در محصولات خود به کار گرفته بود. این اختراع ها شامل پردازنده، مدیریت مصرف انرژی، نرم افزارهای سازمانی، سیستم عامل و تجهیزات تلفن همراه بود که در فناوری هایی نظیر سیستم قطع اتصال باتری، پیام های time-stamped و روش انتقال سیگنال به کار رفته است.

با توجه به آن که شرکت Blu بدون اجازه شرکت Blackberry از این اختراع ها استفاده کرده بود و به سود مالی قابل توجهی در زمینه فروش تلفن های همراه ۲G، ۳G و LTE دست یافته بود، شرکت Blackberry از شرکت Blu درخواست کرد مقداری از سود دریافتی را به این شرکت پرداخت کند، با این حال این درخواست توسط شرکت Blu رد شد.

در یکی از دادخواست های حقوقی شرکت Blackberry عنوان شده است: « با وجود تلاش هایی که توسط شرکت Blackberry برای مذاکره انجام شده است، اما شرکت Blu بدون توجه به این درخواست ها، همچنان محصولات خود را که به صورت بدون اجازه از فناوری های متعلق به شرکت Blackberry استفاده می کنند را به بازار عرضه می کند و این محصولات فروش قابل توجهی داشته اند ».

البته توجه ویژه شرکت Blackberry به حق ثبت اختراع در آگوست ۲۰۱۶ و با شکایت از شرکت Avaya آغاز شد و این شرکت توانست از این طریق به منابع مالی قابل توجهی دست پیدا کند. پس از آن موفقیت جان چن مدیر عامل شرکت Blackberry عنوان کرد، از این پس این شرکت از حقوق ثبت اختراع خود دفاع خواهد کرد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا سپتامبر ۲۰۱۶، گمان می رود شرکت Blackberry بیش از ۴۴ هزار اختراع مختلف را ثبت کرده باشد که ارزش آن ها حدود ۲ الی ۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید