هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 
هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید!

علی اکبر اکبرزاده
۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 09:30
هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

بیشتر اسمارتفون‌ها دارای چیپست‌های یکپارچه‌ای هستند که تکنولوژی‌های وایرلس یا همان بدون سیم مختلفی، مانند وای‌فای، بلوتوث و رادیو اف‌ام را به کاربر هدیه می‌کنند؛ اما طی چند‌ سال گذشته برخی از کمپانی‌ها قابلیت رادیو اف‌ام را از روی اسمارتفون‌های خود حذف کردند که اصلی‌ترین دلیل آن سوق دادن کاربران به سمت سرویس‌های اشتراک موسیقی و یا استفاده بیشتر از اینترنت است. برای دریافت اطلاعات و گوش دادن به موسیقی رادیو یک جایگزین مناسب و رایگان است.

البته در کشور ما که می‌توانیم در سریعترین زمان به هر نوع موسیقی دسترسی پیدا کنیم و اغلب در رادیو نیز آهنگ‌های مورد نظر‌ ما پخش نمی‌شود؛ پس حذف رادیو تاثیر چندانی روی زندگی ما نخواهد گذاشت.

پس چه چیزی باعث می‌شود رادیو اف‌ام مهم شود؟ جواب ساده است: اطلاع‌رسانی در مواقع خطر! شاید به همین دلیل هم است که در سال گذشته بعضی از سازنده‌های بزرگ تلفن‌همراه دوباره این ویژگی را در چیپست‌های محصولات خودشان فعال کردند. سامسونگ، الجی، موتورولا و اچ‌تی‌سی از پیشگامان این عرصه هستند که اعتقاد دارند رادیو تاثیر کوچک و نا چیزی بر روی استفاده از اینترنت خواهد گذاشت.

همانطور که قبل‌تر اشاره شد دسترسی به رادیو فقط به دلیل تفریح و یا سرگرم‌شدن نیست. در چند ماه گذشته طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌های متعدد بر روی زندگی میلیون‌ها آمریکایی تاثیر گذاشته است. این حوادث به ما نشان دادند که سیگنال‌های مربوط به اینترنت و تلفن‌های همراه چقدر آسیب‌پذیر و به درد نخور در مواقع حادثه هستند. اگر خدایی نکرده چنین اتفاقاتی برای ما بیفتد؛ متوجه می‌شویم که می‌شود با اسمارتفونمان کار‌های مهم‌تری از چت‌کردن و گشتن در اینستاگرام انجام داد. امواج رادیویی طول موج بلند و سرعت بسیار بالایی دارند و می‌توانند از فاصله‌های دورتر از حادثه نیز مخابره شوند؛ پس شاید بهترین راه رساندن اطلاعات حیاتی در زمان حادثه همین امواج رادیویی هستند.

هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمریکا به اپل هشدار و به نوعی درخواست داده است که این قابلیت را در تلفن‌های هوشمند خود فعال کند. اپل یکی از آخرین شرکت‌های فعال در این زمینه است که محصولاتش از قابلیت رادیو اف‌ام برخورددار نیستند. کمپانی اپل در جواب این درخواست پاسخ داد که دوست دارد این‌ کار را انجام دهد؛ اما نمی‌تواند!

حال در ادامه به چند سوال پر‌تکرار در مورد رادیو اف‌ام پاسخ خواهیم داد.

هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

من نمی‌توانم از رادیو در تلفن خودم استفاده کنم. چه کاری باید انجام بدهم؟

اگر اسمارتفون شما چیپست مربوط رادیو را دارد؛ به راحتی می‌توانید آن را به رادیو تبدیل کنید. اگر اپلیکیشن مخصوص رادیو را در گوشی خود پیدا نکردید به راحتی نرم‌افزار NextRadio را دانلود کنید. علاوه بر این نرم‌افزار نیاز به چیزی به عنوان آنتن مانند هندزفری و یا هدفون‌های دارای سیم دارید؛ این دو در کنار هم به شما یک رادیوی جیبی با کیفیت را هدیه خواهند کرد.

هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

الان که دهه شصت نیست! اصلا به چه دلیل باید از رادیو استفاده کنم؟ 

حوادث طبیعی!

حادثه هیچ‌وقت خبر نمی‌کند؛ اما بعد از حادثه نیاز به گرفتن اخبار دست اول شدیدا احساس می‌شود. قطعا گرفتن اخبار از طریق اینترنت و یا فرستادن پیام به افراد خانواده در این مواقع بسیار سریع‌تر و بهتر است؛ اما یک خبر بد! در طوفان و زلزله همه تلفن‌ها از دسترس خارج شده و اینترنتی نیز وجود نخواهد داشت و در بهترین حالت شبکه آنقدر شلوغ است که دستتان به هیچ کجا بند نخواهد بود.

به عنوان مثال با اینکه هفته‌ها از طوفان ماریا در پورتوریکو می‌گذرد؛ اما هنوز ۷۶ درصد سیم‌کارت‌ها درست کار نمی‌کنند و این موضوع جان بسیاری از افراد را به خطر خواهد انداخت. شاید به همین دلیل باشد که مقامات محلی به فکر استفاده از ایستگاه‌های رادیویی و مخابره اطلاعات از این طریق افتادند.

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، که زیر نظر سازمان ملل کار می‌کند، در ماه مارچ سال جاری به تمام سازندگان اسمارتفون در سراسر جهان اصرار کرد که از رادیو اف‌ام در محصولات خودشان استفاده کنند.

هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

چه دیوایس‌هایی امواج اف‌ام را دریافت می‌کنند؟

بسیاری از شرکت‌های حوزه تکنولوژی، مثل موتورولا، الجی و… ویژگی رادیو اف‌ام را در تلفن‌های هوشمند خود فعال کرده‌اند. شما می‌توانید اپلیکیشن NextRadio را از این لینک دانلود کرده و بعد از نصب، خود نرم‌افزار متوجه وجود این چیپست در گوشی شما خواهد شد. اپل بزرگترین و معروف‌ترین نامی است که در لیست دیوایس‌های NextRadio موجود نیست.

سازمان‌های متعددی از اپل درخواست می‌کنند که رادیو اف‌ام را فعال کند. آیا این کار ساده است؟

متاسفانه باید اعلام کنیم که خیر! اپل می‌گوید که آیفون ۷، که در سال گذشته و آیفون ۸ و ۸ پلاس و ایکس که در سال جاری منتشر شده‌اند، از چیپست مخصوص رادیو استفاده نمی‌کنند! در واقع اپل سخت‌افزار مورد نیاز برای این‌کار را ندارد و یک عمل نرم‌افزاری ساده آن را حل نمی‌کند. ماجرا جایی جالب می‌شود که برخی از افرادی که کمی کنجکاو‌تر از ما بودند با باز کردن آیفون ۷ متوجه شدند چنین چیپستی در این اسمارتفون وجود دارد! اپل در این مورد هیچ پاسخی نداده است.

طبق گفته خود اپل محصولات قدیمی‌ترش مثل آیفون ۴ و یا همین آیفون ۶ منتشر شده در سال ۲۰۱۵ دارای سخت‌افزار مناسب رادیو بوده‌اند؛ ولی اپل آن را فعال نکرده است! اگر همین الان هم اپل بخواهد با آپدیت نرم‌افزاری کاری برای کاربرانش انجام دهد، به دلیل نبود دیوایس مناسب برای آنتن، این قضیه منتفی است.

هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

چرا اپل در مورد نبود رادیو در اسمارتفون‌هایش جدی است؟!

اپل اعتقاد دارد که به امنیت کاربرانش به خصوص در زمان بحران شدیدا اهمیت می‌دهد. ویژگی‌های مختلف مثل امکان برقراری تماس ضروری یا نکات پزشکی روی صفحه نوتیفیکشن‌ها و بسیاری از امکانات دیگر که از حوصله این مقاله خارج است. نکته مهم در اینجاست که همه این امکانات در صورت از دست رفتن آنتن و یا سیم‌کارت از بین می‌روند! شاید بتوان مهم‌ترین دلیل این‌کار اپل را “آیتونز” دانست! بله این سرویس اشتراک موسیقی برای اپل اهمیت بسیار زیادی دارد که تصمیم میگیرد رادیو را حذف کند تا شاید رقیبی رایگان برای آیتونز عزیزش پیدا نشود!

در آخر نیز باید گفت شاید رادیو رونق قدیم خودش را ندارد؛ اما هنوز هم می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین سرگرمی‌های نسل گذشته یاد کرد. شاید رادیو هنوز هم محبوب پدر و مادر بزرگ‌های خیلی از ما باشد؛ اما رسالت اصلی آن در زمان خطر خیلی بهتر مشخص خواهد شد!

هر آنچه باید در مورد رادیوی موبایل خود بدانید! - تکفارس 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید