تلاش اینتل در زمینه پردازش کوانتومی با چیپ ست آزمایشی - تکفارس 
تلاش اینتل در زمینه پردازش کوانتومی با چیپ ست آزمایشی - تکفارس 

تلاش اینتل در زمینه پردازش کوانتومی با چیپ ست آزمایشی

رضا دشتی نژاد
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - 14:42
تلاش اینتل در زمینه پردازش کوانتومی با چیپ ست آزمایشی - تکفارس 

با وجود آن که فناوری پردازش کوانتومی همچنان به عنوان یک فناوری آینده شناخته می شود، اما این امر باعث نمی شود شرکت های بزرگ دنیای فناوری به این توسعه آن توجه نکنند. البته با وجود آن که شرکت IBM برنامه universal quantum computer را ارائه کرده است و از سوی دیگر شرکت مایکروسافت، در حال طراحی زبان های برنامه نویسی برای رایانه های کوانتومی است و روند گسترش این فناوری سرعت بیشتری پیدا کرده است، اما هنوز راه زیادی تا تکمیل آن باقی مانده است.

شرکت اینتل نیز به منظور گسترش این فناوری، یک چیپ ست ابر رسانای با قدرت ۱۷ qubit طراحی کرده است و قصد دارد از این محصول در آزمایش های اولیه پردازش کوانتومی بهره برد.

البته برای استفاده از پردازنده های کوانتومی باید شرایط بسیار ویژه ای را فراهم کرد که از میان آن ها می توان به دمای بسیار پایین ۲۰ millikelvins اشاره کرد که ۲۵۰ بار سرد تر از دمای هوا در فضای خارج از زمین است. از سوی دیگر حمل و نقل این پردازنده ها نیز شرایط بسیار پیچیده ای دارد و نمی توان به آسانی آن ها را جابجا کرد.

با این حال اندازه این چیپ ابر رسانا یا superconducting که توسط شرکت اینتل طراحی شده است، کم تر از یک سکه ۵۰ سنتی است و در دمای بالاتر از ۲۰ millikelvins نیز به خوبی پاسخگو است. این چیپ ست از معماری جدیدی بهره می برد که فرکانس رادیویی یا RF مزاحم بین qubit ها را کاهش می دهد.

علاوه بر آن ارسال و دریافت سیگنال های این چیپ ست نسبت به چیپ ست های استاندارد wire-bonded حدود ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر است. طراحی پیشرفته این محصول استفاده از آن را در مدارهای کوانتومی که نسبت به مدارهای سیلیکونی از اندازه بسیار بزرگ تری بهره می برد، امکان پذیر خواهد کرد.

در نهایت باید گفت شرکت اینتل این چیپ ست را در اختیار شرکت QuTech هلند قرار داده است که در راستای گسترس فناوری پردازش کوانتومی با شرکت اینتل همکاری بسیار نزدیکی دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید