هوش مصنوعی گوگل بهتر از توسعه دهندگان آن است - تکفارس 
هوش مصنوعی گوگل بهتر از توسعه دهندگان آن است - تکفارس 

هوش مصنوعی گوگل بهتر از توسعه دهندگان آن است

رضا دشتی نژاد
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 13:31
هوش مصنوعی گوگل بهتر از توسعه دهندگان آن است - تکفارس 

سیستم AutoML گوگل که در ماه می گذشته معرفی شد، به تازگی کدهای یادگیری ماشین طراحی کرده است، که کارایی آن بهتر از کدهایی است که توسط متخصصان انسانی گوگل طراحی شده بود. شرکت گوگل این سیستم را ارائه کرده است تا به انسان ها در طراحی سایر سیستم های مجهز به هوش مصنوعی کمک کند.

البته دلیل اصلی طراحی AutoML کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه طراحی سیستم های هوش مصنوعی بسیار پیچیده بوده است. از این رو این سیستم می تواند به صورت هوشمندانه کدهای خودآموز یا self-learning را طراحی کند و به این ترتیب در طول زمان گسترش می یابد.

با این حال شرکت گوگل عنوان کرده بود به منظور افزایش کارایی در برخی فعالیت های خاص، این سیستم توانایی یادگیری از انسان را نیز خواهد داشت. البته بازخورد یکی از مهم ترین ابعاد این سیستم است، چرا که مهم ترین وسیله یادگیری و توسعه آن فرآیند آزمون و خطا خواهد بود. سیستم AutoML می تواند صدها آزمون شبیه سازی مختلف را به منظور دست یابی به هدف خود اجرا کند، پس از آن این سیستم یک ساختار کاملاً جدید را طراحی خواهد کرد و دوباره بازخوردهای این ساختار را دریافت می کند.

جذاب ترین ویژگی AutoML تا کنون کارایی ۸۲ درصدی آن برای گروه بندی تصاویر بر اساس مضامین آن ها بوده است. علاوه بر آن از این سیستم خواسته شد، کدی بنویسد که بتوان توسط آن موقعیت مکانی چندین جسم مختلف را در یک تصویر پیدا کرد. در نهایت کارایی کد نوشته شده توسط این سیستم ۴۳ درصد و کارایی کد نوشته شده توسط متخصصان انسانی تنها ۳۹ درصد بود.

هوش مصنوعی گوگل بهتر از توسعه دهندگان آن است - تکفارس 

سوندار پیچای در کنفرانس خبری که در ۴ اکتبر برگزار شد در خصوص این سیستم اذعان کرد: « سیستم AutoML ماشینی است که می تواند مدل های یادگیری ماشین را طراحی کند. هم اکنون تعداد متخصصانی که بتوانند با کارایی مناسبی این کدها را طراحی کنند، لایه های مختلف را ایجاد کنند و به آن ها وزن دهند و در نهایت شبکه های عصبی را به یکدیگر متصل کنند، بسیار اندک هستند. این فرآیند بسیار پیچیده و دشوار است و ما قصد داریم از تمام فعالیت های خود اسنادی را ایجاد کنیم، تا سایر افراد علاقمند به دانش هوش مصنوعی نیز بتوانند از محصولات ما استفاده کنند ».

بد نیست بدانید، این سیستم به جای طراحی یک شبکه عصبی کاملاً جدید، می تواند با تغییر سیستم های هوش مصنوعی کنونی، آن ها را برای اهداف گوناگون بهینه سازد. با وجود آن که متخصصان انسانی نیز در این فرآیند، حضور دارند اما نقش آن ها بیشتر شامل نظارت بر کل فرآیند می شود و بیشتر فعالیت ها توسط سیستم AutoML انجام می شود.

در نهایت می توانید نظرات خود را در مورد این سیستم با ما درمیان گذارید. آیا به نظر شما AutoML می تواند به معنای واقعی یک فناوری هوشمند باشد که در آینده بتواند به جای انسان ها تصمیم گیری های حیاتی را انجام دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.