تلاش مایکروسافت، گوگل و موزیلا برای دسترسی راحت تر به web API - تکفارس 
تلاش مایکروسافت، گوگل و موزیلا برای دسترسی راحت تر به web API - تکفارس 

تلاش مایکروسافت، گوگل و موزیلا برای دسترسی راحت تر به web API

رضا دشتی نژاد
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 15:16
تلاش مایکروسافت، گوگل و موزیلا برای دسترسی راحت تر به web API - تکفارس 

سه شرکت بزرگ دنیای فناوری که محبوب ترین مرورگرهای اینترنتی را در اختیار دارند، اسناد مرتبط با برنامه نویسی های مشترک مرورگرها را در راهنمای شبکه توسعه دهندگان موزیلا موسوم به MDN منتشر کرده اند.

کتابخانه مجازی MDN موزیلا هم اکنون میزبان اسناد API وب ها و سایر اطلاعات مربوط به مرورگرهای Chrome، Edge و Firefox است و از این پس محدود به مرورگر Firefox موزیلا نخواهد بود. توسعه دهندگان وب می توانند با استفاده از این کتابخانه مجازی به اطلاعات بسیار جامعی در زمینه کد نویسی های JavaScript، CSS ، HTML و سایر API های پر کاربرد وب دسترسی داشته باشند.

تلاش این سه شرکت بزرگ دنیای اینترنت به منظور تسهیل دسترسی توسعه دهندگان به این اطلاعات مشترک، قابل تقدیر است.

متخصصانی از شرکت های موزیلا، گوگل، W3C و سامسونگ در این کتابخانه مجازی به صورت پیوسته حضور دارند، تا از صحت و دقت اطلاعات قرار گرفته بر روی آن اطمینان حاصل نمایند.

شرکت مایکروسافت نیز اذعان کرده است به زودی تمام اطلاعات موجود بر روی کتابخانه مجازی مخصوص به خود موسوم به Microsoft Developer Network (MSDN) را به MDN منتقل خواهد کرد. البته فرآیند ایجاد فایل های پشتیبان از این کتابخانه که شامل اطلاعاتی در خصوص مرورگرEdge و سازگاری این اطلاعات با سایر مرورگرها است، برای تسهیل فرآیند انتقال، از هم اکنون آغاز شده است. تمام web API های مرورگر Edge نیز هم اکنون از طریق MDN قابل دسترسی است.

شرکت موزیلا به منظور آن که پایگاه اطلاعات خود را به عنوان پایگاه مرجع وب معرفی کند، در ماه جولای گذشته نام کتابخانه مجازی خود را از MDN به MDN Web Docs تغییر داد و این شرکت عنوان کرد این پایگاه اطلاعات بسیار فراتر از محصولات منحصر به موزیلا مانند Firefox، Gecko و سایر افزونه ها خواهد بود. این شرکت همچنین تلاش کرد تا محیط کاربری این کتابخانه برای کاربران تمام مرورگرها، قابل درک باشد و به این ترتیب اسناد مرتبط با محصولات خود را از اسناد مرتبط به web API ها به صورت کامل جدا کرد.

با وجود آن که شرکت گوگل از سال ها پیش API های خود را در MDN ارائه می کرد، اما حضور این شرکت در آینده گسترده تر خواهد شد و در آزمون های مشترک وب سرمایه گذاری خواهد کرد. به این ترتیب این شرکت نیز به توسعه دهندگان وب کمک می کند، اشکالات و خطاهای API برنامه های خود را راحت تر از گذشته پیدا کنند.

به نظر می رسد تصور موزیلا از MDN در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل شود و این کتابخانه دیجیتال به عنوان جامع ترین و کامل ترین و البته قابل اعتماد ترین کتابخانه مجازی در زمینه web API ها تبدیل خواهد شد و اسناد بسیار ارزشمندی از ابعاد مختلف مرورگرهای امروزی و استانداردهای کلی وب در این کتابخانه نگه داری خواهند شد.

با وجود آن که گروهی از متخصصان بر استراتژی کلی و همچنین ویژگی های این کتابخانه نظارت می کنند، اما مدیریت کلی آن همچنان به دست شرکت موزیلا خواهد بود.

این شرکت اذعان کرده است، اطلاعات ذخیره شده در این کتابخانه روز به روز در حال افزایش است و هم اکنون ۸۰۲۱ کاربر مختلف، ۷۶۲۰۳ مطلب متفاوت را در سال ۲۰۱۷ تا کنون ارائه کرده اند و انتظار می رود شرکت مایکروسافت نیز در آینده نزدیک ۵۰۰۰ مطلب دیگر را از نویسندگان خود به این کتابخانه اضافه نماید.

البته عدم حضور شرکت اپل در این جامعه مشترک اندکی عجیب به نظر می رسد، با این حال شرکت موزیلا عنوان کرده است، سایر شرکت ها نیز می توانند در این پروژه به آن ها ملحق شوند و ممکن است در آینده شرکت اپل نیز وارد جامعه MDN موزیلا شود.

در نهایت باید گفت با وجود آن که شرکت مایکروسافت تمام اطلاعات MSDN را در MDN نیز ارائه خواهد کرد، با این حال کتابخانه دیجیتالی اختصاصی آن شرکت همچنان در دسترس توسعه دهندگان ویندوز و سایر محصولات مایکرسافت خواهد بود. تغییرات آینده مرورگر Edge و همچنین شرایط کلی این مرورگر نیز در وب سایت توسعه دهندگان این مرورگر ارائه خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید