توسعه هوش مصنوعی انسان محور - تکفارس 
توسعه هوش مصنوعی انسان محور - تکفارس 

توسعه هوش مصنوعی انسان محور

قربان اسرافیلی
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 19:31
توسعه هوش مصنوعی انسان محور - تکفارس 

شاید شما ها گوگل را با موتور جستجوگرش بیشتر بشناسید ، اما باید گفت که گوگل یکی از بزرگترین شرکت هایی است که بر هوش مصنوعی تمرکز دارد. این شرکت از سالیان دراز بر توسعه هوش مصنوعی تمرکز داشته است که می توان استفاده از هوش مصنوعی را در محصولات خود مانند دستیار گوگل، موتورجستجوگر و اسپیکر هوشمند گوگل هوم دید. به اعتقاد فی فی لی، شاید در حال حاضر هوش مصنوعی به اندازه یک دانش آموز اول ابتدایی نیست، اما پتانسیل رسیدن به نکته ای را دارد که از یک فرد عادی هم باهوش تر عمل کند.

با این حال برای رسیدن به آن نکته هوش مصنوعی باید بیشتر بر انسان محور متمرکز شود.با این کار، هوش مصنوعی قادر خواهد بود زندگی ما را بهبود ببخشد و آرامش مغز به ارمغنا بیاورد.

لی در مصاحبه باویراستار ارشد مجله MIT Technology Review اعلام کرد که تفکر درباره تاثیر هوش مصنوعی بر جهان یکی از مهمترین فاکتور در رابطه با تکنولوژی است. او همینطور اعلام کرد که کار او با هوش مصنوعی یک چیز را آشکار کرده است و آن این است : پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی در آینده باید انسان محور باشد.

خانم لی گفت، ” اگر نگاه کنید در عرصه هوش مصنوعی در چه وضعیتی قرار داریم خواهید دید که آن پیروزی بزرگی در حوزه شناسایی الگو در هوش مصنوعی کسب کرده ایم. این هوش مصنوعی بیشتر بر انجام کار تمرکز دارد و فاقد آگاهی محیطی و نوع یادگیری که انسان ها دارند است. ما همچنین می خواهیم فناوری را ایجاد کنیم که زندگی انسان ها را بهتر، جهان ما را امن تر و زندگی ما را بهره وتر سازد.”

علایم اولیه این نوع فناوری را می توان مشاهد کرد، گرچه تاثیر واقعی این علایم هنوز دیده نشده است. برای مثال در ماه ژولای شرکت DeepMind اعلام کرد که شروع به توسعه نوعی هوش مصنوعی کرده اند که قادر به تفکر کردن است و می تواند بدون دخالت انسان  تصمیم گیری کند و برای آینده برنامه ریزی کند.

توسعه هوش مصنوعی انسان محور - تکفارس 

اوایل این ماه DeepMind اعلام کرد که هوش مصنوعی جدید آن ها در آستانه تقلید سخنان انسان ها قرار دارد، در حالیکه دروبین گوگل کلیپس که جدیدا رونمایی شده است و مبتنی بر هوش مصنوعی است می تواند به صورت خودکار لحظات ناب را برای شما به تصویر بکشد.

محققان شرکت DeepMind در مورد مجهز کردن هوش مصنوعی به تفکر گفت،” اگر که قرار است الگوریتم های ما رفتارهای پیشرفته ای را توسعه دهند، آن ها هم باید قادر به تفکر باشند. فراتر از آن، آن ها باید بتوانند با استفاده از این دانش برنامه ای برای خود طرح کنند.”

افکار لی تقریبا افکار شرکتDeepMind را منعکس می کند زیر ا او هم اعتقاد دارد که هوش مصنوعی باید بتواند تفکر کند و برای خود عمل کنند. برای این منظور، او گفت که تحقیقات آینده باید مبتنی بر درک متنی و همچنین استدلال و انتزاع دانش باشند.

با این وجود، تنها ویژگی ها و قابلیت های جدید، برای پیشرفت واقعی هوش مصنوعی کافی نیستند. تنوع هم نقش کلیدی باید داشته باشد. همانطوری که لی توضیح می دهد، مطالعات نشان داده است که یک تیم متنوع  پیشرو راه حل های خلاقانه و مبتکرانه است. هوش مصنوعی همچنین نباید  به انحراف کشیده شود و یا تحت تاثیر بخش خاصی قرار گیرد.

لی می گوید، ” زمانیکه یک فناوری را برای بشر با اهمیت و فراگیر می کنید، شما انتظار دارید که این فناوری ارزش کل بشریت را داشته باشد. اگر توسعه دهندگان این نوع تکنولوژی تمام مسیرها و قدم های زندگی را در هوش مصنوعی اعمال نکنند، احتمال آن زیاد است که این تکنولوژی یک تکنولوژی منحرف ویکطرفه از آب دربیاید. من این حرف ها را به خاطر تجربه ای که در عرصه فناوری دارم و همچنین در مقام یک محقق  می زنم. از اینرو باید در مورد این موضوع شفاف و با صدای بلند سخن گفت.”

انتظار می رود هوش مصنوعی جهان را با تغییرات زیادی روبرو سازد، وبنابرین قطعا به نفع ماست که همگی از مزیت آن بهره مند شویم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید