خودروهای هوشمند سخنگوی تویوتا در ۲۰۲۰ - تکفارس 
خودروهای هوشمند سخنگوی تویوتا در ۲۰۲۰ - تکفارس 

خودروهای هوشمند سخنگوی تویوتا در ۲۰۲۰

رضا دشتی نژاد
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 20:55
خودروهای هوشمند سخنگوی تویوتا در ۲۰۲۰ - تکفارس 

شرکت تویوتا اعلام کرد آزمون های عملی خودروهای خودمختار خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد. این خودروها توسط صحبت با راننده، تجربه رانندگی بهتری را ارائه می کنند. این خودروها می توانند احساسات سرنشینان خود را درک کنند، از علاقمندی های آن ها آگاهی داشته باشند و ارتباط بسیار عمیقی را با راننده و دیگر سرنشینان ایجاد خواهند کرد.

مهم ترین تفاوت این خودروها که در سال ۲۰۲۰ ارائه می شوند با سایر خودروهای هوشمند بازار، استفاده از چیپ ست مخصوص هوش مصنوعی است که به آن توانایی مکالمه با سرنشینان خودرو را می دهد.

شرکت تویوتا ایده طراحی چنین خودرویی را در ابتدای سال ۲۰۱۷ و در نمایشگاه CES لاس وگاس با رسانه های مختلف به اشتراک گذاشت. خودروی مفهومی Concept-i که در این نمایشگاه معرفی شد، از هوش مصنوعی موسوم به Yui در هسته فعالیت های خود بهره می برد. این هوش مصنوعی ویژگی های زیادی را ارائه می کند که نظارت بر الگوی رانندگی راننده، توجه به جاده و برنامه ریزی سفر تنها برخی از این ویژگی ها به شمار می روند.

شرکت تویوتا در یک بیانیه رسمی در آن نمایشگاه عنوان کرد: « ارتباط با معرفی بصری Yui آغاز می شود و این هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده است که بتواند با تمام فرهنگ های مختلف ساکنان زمین ارتباط برقرار کند. Yui در مرکز داشبورد این خودرو قرار گرفته است. با این حال تجهیزات داخلی خودروی Concept-i به گونه ای طراحی شده است که دسترسی به Yui از تمام صندلی های جلو و عقب امکان پذیر است و sweeping line های این فناوری از داشبورد جلو آغاز می شود و سپس به قسمت عقب خودرو می رسد. صندلی ها نیز به شیوه ای قرار گرفته اند که توانایی Yui برای استفاده از نور، صدا و حتی لمس سرنشینان برای ارتباط مؤثرتر با آن ها را بهینه می کند.

خبرگزاری Reuters، عنوان کرده است، شرکت تویوتا تمرکز زیادی بر ایجاد این رابطه میان هوش مصنوعی و راننده داشته است و قصد دارد این ویژگی را به عنوان یکی از مزیت های رقابتی خودروی خود در مقایسه با سایر خودروهای هوشمند بازار مطرح کند. این شرکت بودجه ای ۱ میلیارد دلاری را برای دست یابی به این هدف تعیین کرده است و انتظار دارد تا سال ۲۰۲۰ محصول نهایی آماده شود.

ماکوتو اوکابه، مدیر کل بخش برنامه ریزی کسب و کار شرکت تویوتا در خصوص این برنامه اعلام کرد: « با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ما قصد داریم تجربه رانندگی را توسعه و بهبود دهیم. به این ترتیب خودروها دوباره می توانند مورد محبت قرار گیرند ».

البته شرکت تویوتا نخستین شرکتی نیست که قصد دارد توسط هوش مصنوعی تجربه رانندگی را بهبود بخشد. شرکت هوندا نیز در ماه جولای گذشته اعلام کرد، با مشارکت شرکت Softbank قصد دارد امنیت رانندگی خودروها را افزایش دهد. سپس این شرکت در ماه دسامبر Emotion Engine را معرفی کرد، که مجموعه ای از فناوری های هوش مصنوعی است  که با بررسی شرایط روحی راننده به وی در رانندگی کمک می کند و با صدایی خوشحال کننده شرایط آب و هوا و ترافیک شهری را به اطلاع راننده می رساند.

از سوی دیگر شرکت فورد، فوریه گذشته در فناوری هوش مصنوعی Argo AI سرمایه گذاری کرد و قصد دارد توسط فناوری های هوش مصنوعی، نخستین خودروی خودمختار خود را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند. شرکت جنرال موتورز یا GM نیز در شرکت های نوپای هوش مصنوعی مانند Nauto سرمایه گذاری کرده است. لازم به ذکر است شرکت BMW نیز یکی از سرمایه گذاران آن شرکت به شمار می رود.

استفان هک، مدیر عامل شرکت Nauto در جولای گذشته اعلام کرد: « با توجه به آن که فناوری خودروهای خودمختار می توانند تحول عمیقی در جامعه و تجارت ایجاد کنند، ما اکنون می توانیم با سرعت بیشتری پروژه های خود را تأمین مالی کنیم و به این ترتیب می توانیم داده های بیشتری از تجربه رانندگی های واقعی را گردآوری نمائیم که در نهایت به ما چگونگی الگوی رفتاری بهترین راننده های دنیا را ارائه خواهد داد ».

بدون شک شرکت تویوتا پس از تکمیل این پروژه می تواند نقش مهم تری در بازارهای بین المللی اتومبیل ایفا کند. پس از طراحی خودروهای الکتریکی، بیشتر تمرکز شرکت های خودرو سازی معطوف به خودروهای خودمختار شده است و بازار رقابتی این صنعت در نهایت باعث پیشرفت این فناوری خواهد شد. ایجاد ارتبا عمیق میان هوش مصنوعی و راننده، یکی از شیوه های نوینی است که از رقابت بسیار شدید شرکت های خودرو سازی ایجاد شده است. حال باید دید این رقابت چه ایده های دیگری را ارائه خواهد کرد. می توان با اطمینان گفت صنعت خودرو سازی جهان، اکنون از نظر طراحی فناوری های نوآورانه در بهترین شرایط خود قرار دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.