معرفی پردازنده های هوش مصنوعی Nervana از سوی اینتل - تکفارس 
معرفی پردازنده های هوش مصنوعی Nervana از سوی اینتل - تکفارس 

معرفی پردازنده های هوش مصنوعی Nervana از سوی اینتل

رضا دشتی نژاد
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 00:41
معرفی پردازنده های هوش مصنوعی Nervana از سوی اینتل - تکفارس 

شرکت اینتل به صورت رسمی از خانواده پردازنده های عصبی Nervana موسوم به NNP در کنفرانس فناوری جهانی WSJDLive رونمایی کرد و انتظار می رود این پردازنده ها تا انتهای سال ۲۰۱۷ میلادی وارد بازار شوند. البته پردازنده های NNP برای مصارف خانگی طراحی نشده است و مهم ترین هدف آن توسعه فناوری هوش مصنوعی خواهد بود.

توجه شرکت های بزرگ دنیای فناوری نظیر گوگل، فیسبوک و اپل به فناوری یادگیری ماشین جلب شده است و این شرکت ها نمی خواهند از رقابت در زمینه فناوری هوش مصنوعی عقب بمانند. شرکت اینتل نیز برنامه های مشترکی را به همراه شرکت انویدیا دنبال می کند. بریان کرزانیچ، مدیر عامل شرکت اینتل عنوان کرد: « ما از همکاری بسیار نزدیک با شرکت فیسبوک بسیار خرسند هستیم و این شرکت تمام جزئیات فنی، فناوری هوش مصنوعی خود را با ما به اشتراک می گذارد، بنابراین ما می توانیم نسل جدیدی از سخت افزارهای هوش مصنوعی را به بازار عرضه کنیم ».

این شرکت اذعان کرده است، استفاده از پردازنده های NNP از حافظه های با ظرفیت بالا، بسیار سریع و با پهنای باند گسترده استفاده می کند که بالاترین سطح از فضای ذخیره سازی on-chip را فراهم می کنند و به صورت فوق سریع به حافظه دسترسی خواهند داشت. Nervana از لینک های با پهنای باند گسترده دو طرفه بهره می برد، از این رو ارتباط میان ASIC ها دو طرفه خواهد بود. سخت افزار آن همچنین به خطوط جداگانه برای پردازش و مدیریت داده ها مجهز شده است، بنابراین داده ها به محض ورود به سیستم برای پردازش آماده خواهند بود.

اینتل با حذف معماری cache و مدیریت تمام حافظه on-chip به صورت نرم افزاری از زیر سیستم حافظه متفاوتی استفاده کرده است. این نرم افزار نحوه اختصاص حافظه به داده های مختلف را تعیین خواهد کرد. معرفی پردازنده های NNP تغییر بنیادی در موازی کردن شبکه های عصبی ایجاد خواهد کرد، از سوی دیگر انرژی مورد نیاز پردازش ها را نیز به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد.

ناوین رائو مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت Nervana که در آگوست ۲۰۱۶ به یکی از شرکت های زیر مجموعه اینتل تبدیل شده است، در خصوص این پردازنده ها عنوان کرد: « ما نسل های متفاوتی از محصولات Intel Nervana NNP طراحی کرده ایم که به خطوطی مجهز شده اند که کارایی بالاتری ارائه می کنند و اجازه طراحی مدل های هوش مصنوعی با مقیاس گسترده تری را به ما می دهند. هنگامی که ما ۱۰ سال دیگر به گذشته نگاه کنیم، به واقع این رخداد را به عنوان نقطه محوری در تاریخ محاسبات قلمداد خواهیم کرد، چرا که این پردازنده ها به صورت ویژه بر روی فناوری شبکه عصبی تمرکز کرده اند ».

همانطور که در تک فارس نیز عنوان کردیم، شرکت اینتل هفته گذشته پردازنده ابر رسانی آزمایشی ۱۷ Qubit  خود را برای پردازش کوانتومی معرفی کرد و انتظار می رود تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ نیز پردازنده دیگری با قدرت ۴۹-qubit را ارائه کند.

در نهایت می توانید، نظرات خود را در مورد برنامه های هوش مصنوعی و پردازش کوانتومی شرکت اینتل با ما درمیان گذارید. به نظر شما آیا این فناوری می تواند انتظارات را برآورده سازد، چگونه می توانیم خود را برای ورود به عصر شبکه های عصبی آماده سازیم؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید