رشد ۴ درصدی بازار فناوری در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 
رشد ۴ درصدی بازار فناوری در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 

رشد ۴ درصدی بازار فناوری در سال ۲۰۱۸

رضا دشتی نژاد
۱ آبان ۱۳۹۶ - 00:48
رشد ۴ درصدی بازار فناوری در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 

مؤسسه مالی Forrester سند چشم انداز خود از بازارهای فناوری در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را منتشر کرده است. در صورتی که نرخ ارزها ثابت فرض شود، میزان سفارش جهانی بازار فناوری که شامل نرم افزار، سخت افزار و خدمات فناورانه می شود توسط دولت ها و شرکت های بزرگ در سال ۲۰۱۷ رشدی معادل ۳٫۴ درصد داشته است و انتظار می رود این میزان در سال ۲۰۱۸ به ۴ درصد افزایش پیدا کند.

فروش نرم افزارها و خدمات فناورانه رشد قابل ملاحظه ای داشته اند و رشد بازارهای این دو بخش در سال ۲۰۱۷ حدود ۴٫۳ درصد بوده است و انتظار می رود در سال ۲۰۱۸ این روند به ۶ درصد افزایش پیدا کند. فروش سخت افزارها نیز پس از عدم موفقیت در نهایت توانسته روندی صعودی را تجربه کند و فروش سخت افزارها در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۲٫۶ درصدی همراه بوده است و انتظار می رود این بخش از بازار نیز در سال ۲۰۱۸ افزایش ۳ درصدی خواهد داشت. البته انتظار می رود رشد فروش تجهیزات ارتباطی در سال ۲۰۱۸ روندی نزولی طی کند و از ۳٫۱ درصد از سال ۲۰۱۷ به ۱٫۵ درصد به سال ۲۰۱۸ کاهش خواهد یافت. البته این مؤسسه شرایط برون سپاری و خدمات اپراتورهای مخابراتی، را بحرانی ارزیابی کرده است چرا که فروش آن از ۲٫۲ درصد در ۲۰۱۷ به ۲- درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش می باید.

البته گزارش ارائه شده از سوی مؤسسه Forrester علاوه بر داده های آماری شامل تحلیل های تخصصی نیز می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. اقتصادهای درحال رشد، توسعه بازار جهانی فناوری را هدایت می کنند. به نظر می رسد با توجه به بهبود رشد اقتصادی رفته رفته شرایط بازار پس از بحران های سیاسی و اقتصادی سال ۲۰۱۶ به سوی تعادل و آرامش در حال حرکت است. این پایداری نسبی باعث تشویق شرکت ها و دولت ها برای گسترش سرمایه گذاری در بازارهای جهانی فناوری در سال ۲۰۱۸ خواهد شد.
  2. فناوری ابری رشد شدیدی خواهد داشت، اما کاهش هزینه های در محل یا on-premises فناوری، در کاهش روند رشد کلی تأثیر گذار خواهد بود. سرمایه گذاری بر روی برنامه های ابری و خدمات ارائه کننده پلتفرم فناوری ابری رشدی دو رقمی را تجربه خواهند کرد. با وجود آن که این رشد روندی فزاینده ندارد، اما به خوبی توانسته سهمی بیشتر از بخش های نرم افزار، سخت افزار و خدمات فناورانه را ایجاد کند. در بخش هایی نظیر نرم افزارهای سازمانی درآمد اشتراک خدمات ابری از درآمد فروش مجوزها و license ها پیشه گرفته است و انتظار می رود این بخش در سال ۲۰۱۸ با رشدی ۱۰ درصدی همراه شود. اما در سایر بخش ها نظیر میان افزارها، خدمات ادغام سیستم ها یا برون سپاری فناوری، فناوری ابری بخش بزرگی از سرمایه گذاری ها را تشکیل نمی دهد و نرخ رشد آن تک رقمی خواهد بود.
  3. بازارهای فناوری آمریکا و شش کشور دیگر رشدی بیش از ۴ درصد را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرده اند. چین، هند، اندونزی، کره جنوبی، سوئد و دانمارک کشورهایی هستند که در کنار آمریکا بیشترین نرخ رشد را در بازارهای فناوری تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ میلادی خواهند داشت. کشورهای روسیه و برزیل جایگاه های خود را در این فهرست از دست داده اند چرا که هر دو کشور با رکود اقتصادی شدیدی روبرو شده بودند.
  4. فناوری های پشتیبان سازمان یا back-office فاصله خود با فناوری های سازمانی را کاهش خواهند داد. سرمایه گذاری در فناوری هایی نظیر CRM یا مدیریت ارتباط با مشتریان، eCommerce یا تجارت الکترونیک، تحلیل رفتار مشتریان و سایر فناوری های این چنینی که به موفقیت سازمان کمک می کنند و باعث حفظ مشتریان می شوند و مؤسسه Forrester از آن ها با نام “business technology” (BT) یاد کرده است، با رشدی ۲۸ درصدی روبرو خواهد شد و بیش از نیمی از پروژه های فناورانه سازمان های مختلف را به خود اختصاص خواهد داد. با این حال سرمایه گذاری جدید در فناوری سیستم های اصلی سازمان front-office منجر به تغییر نگرش در سیستم های پشتیبان خواهد شد. چرا که سیستم های پشتیبان باید از فناوری جدید سیستم های اصلی سازمان پشتیبانی کند و این امر موجب رشد سرمایه گذاری ها در دو بخش back-office و front-office می شود.

البته توسعه اقتصادی همچنان در بسیاری از کشورها با خطرهای زیادی روبرو است، بنابراین بسیاری از شرکت ها در زمینه تعیین بودجه های فناوری و برنامه های سرمایه گذاری در این بازارها احتیاط بیشتری را در نظر می گیرند. با این حال شرایط بازار در ابتدای سال ۲۰۱۸ بسیار بهتر از آغاز سال ۲۰۱۷ است و این امر خوش بینی به ماه های آینده را افزایش داده است.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید