ورود شرکت های فناوری به بخش تأمین انرژی شهری - تکفارس 
ورود شرکت های فناوری به بخش تأمین انرژی شهری - تکفارس 

ورود شرکت های فناوری به بخش تأمین انرژی شهری

رضا دشتی نژاد
۱ آبان ۱۳۹۶ - 12:29
ورود شرکت های فناوری به بخش تأمین انرژی شهری - تکفارس 

افزایش بهای انرژی برق در استرالیا، شهروندان این کشور را به استفاده از منابع انرژی جایگزین ترغیب کرده است.

البته انرژی ها و سایر خدمات شهری در این کشور نه از سوی دولت بلکه از سوی سازمان های خصوصی ارائه می شود و برخی از این سازمان ها محصولات خود را به صورت یک مجموعه با قیمت پایین تر ارائه می دهند، بنابراین در صورتی که انرژی برق و گاز خود را از یک شرکت تأمین کنید، مجموع هزینه های شما کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از شرکت ها علاوه بر این خدمات، خطوط تلفن و اینترنت را نیز ارائه می کنند.

حال به نظر می رسد شرکت های بزرگ دنیای فناوری نیز به این بازار بسیار جذاب استرالیا جذب شده اند و شرکت هایی نظیر گوگل و اپل برای ورود به صنعت برق و گاز ابراز علاقه کرده اند.

البته بیشتر این فروشندگان خدمات تأمین انرژی، فاقد نیروگاه و تجهیزات شبکه انتقال نیرو هستند و صرفاً به عنوان واسطه ای میان این تأسیسات و مشتریان نهایی که شهروندان استرالیا هستند، ایفای نقش می کنند.

شرکت های بزرگ دنیای فناوری نظیر گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون برای کسب ارزش افزوده بسیار مناسب این بخش از بازار استرالیا برنامه ریزی کرده اند و از آن جایی که این شرکت ها از تجربه بسیار خوبی از ارتباط با مشتریان بین المللی برخوردار هستند بنابراین ورود آن ها به این صنعت می تواند با موفقیت همراه شود.

این شرکت ها از جزئیات بسیار خصوصی کاربران خود اطلاع دارند، آن ها به الگوی زندگی هر فرد بر اساس جست و جو های اینترنتی، سفارش های آنلاین، فعالیت های آن ها در شبکه های اجتماعی دسترسی دارند بنابراین می توانند قراردادهای بسیار شخصی و البته سودمندتری را پیش روی شهروندان قرار دهند.

این پدیده چندان دور از ذهن نیست، چرا که این شرکت ها از ابزارهای تحلیل داده های بسیار دقیق و قدرتمندی بهره می برند و فعالیت هایی نظیر داده کاوی در اطلاعات خصوصی شهروندان برای دست یابی به سود بیشتر چندان غیر منطقی نیست.

این شرکت ها برخلاف شرکت های سنتی تأمین انرژی می توانند به بازارهای بین المللی دسترسی داشته باشند و صرفاً محدود به یک ناحیه، یک شهر، یک ایالت یا یک کشور نخواهند بود، چرا که کاربران آن ها از تمام کشورها هستند و اطلاعات همه آن ها نیز در دسترس شرکت های بزرگ است. از سوی دیگر شرکت هایی نظیر گوگل و اپل از قدرت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند بنابراین به صورت همزمان می توانند به میلیون ها شهروند مختلف خدمت رسانی کنند.

البته مهم ترین نکته در این زمینه امکان دسترسی و استفاده از ابر داده ها یا big data های مشتریان یا کاربران است. این امر به آن ها اجازه می دهد تا ساختارهای تعرفه ای نوآورانه طراحی کنند و محصولات خود را با تسهیلات مختلفی نظیر تخفیف های گسترده ارائه کنند.

دیگر مزیت های این روش عبارتند از:

  • استفاده از تحلیل داده الگوی تقاضای مشتریان برای ارائه بهترین مجموعه ممکن از خدمات
  • کاهش تقاضای حداکثر و تعادل قیمت ها با گذر زمان با استفاده از بازخوردها و کنترل فعالیت ها
  • ارائه خدمات جدید با کارایی بالاتر مانند صفحه های خورشیدی، انبارهای باتری، مخزن های باران و …. .

از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز می توانند تمام خدمات مورد نیاز خود را از یک فروشنده تأمین کننده از این رو مدیریت مصرف آن ها تسهیل می شود و می توانند هزینه تمام این خدمات را به صورت یکجا پرداخت نمایند.

آن ها می توانند به صورت real-time به تمام داده های خود دسترسی داشته باشند، بنابراین استفاده از خدمات شرکت های فناوری، کنترل بیشتری را در اختیار آن ها خواهد گذاشت. علاوه بر آن این شرکت ها می توانند گزارش های مصرف مشتری را به صورت ساعتی، روزانه، ماهیانه و فصلی و با جزئیات کامل ارائه کنند. در نهایت آن مشتری به دلیل مدیریت بهتر مصرف انرژی، هزینه کم تری را پرداخت خواهد کرد.

در حالی که ظهور شرکت های ارائه دهنده خدمات چندگانه پدیده ای امکان پذیر است اما برخی موانع می توانند روند آن را آهسته کنند.

مهم ترین مانع برای ورود این شرکت ها به این بخش از بازار مقاومت سایر شرکت های سنتی است. از آن جایی که بیشتر این شرکت ها توسط دولت اداره می شوند، ساختار اداری و عملیاتی قدیمی و فرسوده آن ها توسط دولت محافظت می شود و قوانین محدود کننده زیادی پیش روی شرکت های خصوصی است.

البته خوشبختانه با توجه به تلاش هایی که از سوی سازمان های متولی امر خصوصی سازی انجام شده است، رفته رفته دولت از صحنه عملیاتی خارج می شود و بیشتر نقشی نظارت کننده را بر عهده خواهد داشت، از این رو انتظار می رود در آینده نزدیک زمینه برای ورود شرکت های خصوصی به صنعت تأمین انرژی استرالیا فراهم شود. از سوی دیگر دولت می تواند با ایجاد شرایط رقابت سالم میان شرکت های سنتی و شرکت های جدید، به شهروندان خود در ارائه خدمات با کیفیت تر یاری رساند.

البته وجود برخی قوانین و مقررات پیش گیرانه برای ایجاد یک ساختار استاندارد الزامی است، چرا که وظیفه اصلی دولت جلوگیری از انحصار و حفظ شرایط رقابتی خواهد بود.

علاوه بر این چالش های ساختاری، نگرانی های دیگری نیز در زمینه ورود شرکت های ارائه دهنده خدمات چندگانه وجود دارد که مهم ترین آن ها حفظ حریم خصوصی شهروندان است. این شرکت ها می توانند با بررسی الگوی زندگی کاربران به اطلاعات بسیار زیادی دسترسی پیدا کنند که صرفاً به نحوه مصرف انرژی آن ها ختم نمی شود.

مشتریان باید از تعهد اخلاقی این شرکت ها و همچنین امنیت حفظ اطلاعات خصوصی خود اطمینان داشته باشند. البته بسیاری از صاحب نظران، مشاوره های بسیار خوبی در این زمینه ارائه کرده اند که می تواند به تسهیل ایجاد رابطه کمک کند.

روز به روز هزینه استفاده از فناوری نظارت مجازی و سیستم های اطلاعاتی کاهش می یابد و از سوی دیگر اعتماد به این روش ها رو به افزایش است. با این حال این سیستم ها نیز با محدودیت های فنی نظیر پایداری شبکه های ارتباطی بسیار گسترده روبرو هستند که تاکنون استفاده گسترده از آن ها را امکان پذیر نکرده است. با این حال متخصصان دنیای فناوری در حال کار بر روی این مشکلات هستند و انتظار می رود در آینده این موانع نیز برطرف شوند.

شرکت های بزرگ دنیای فناوری می توانند از شرکت های سنتی دولتی پیشه گیرند و با توجه به قوانین و مقررات با استفاده از ابزارهای نوین خود و طراحی نرم افزارها و سخت افزارهای مناسب، مشتریان را به سوی خود جلب نمایند. علاوه بر آن این شرکت ها از انگیزه قوی تری نسبت به سازمان های سنتی برخوردار هستند، بنابراین محصولات و خدمات بسیار جذاب تری را ارائه خواهند کرد.

در نهایت باید گفت چنانچه در دهه آینده، مشاهده کردید که قبض برق و گاز شما توسط شرکت گوگل صادر شده است، نگران نشوید، چرا که این شرکت ها به خوبی می توانند نیازهای روزمره شما را تأمین کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید