هوش مصنوعی گوگل، نشانه‌ای جدید برای اتحاد انسان و ماشین - تکفارس 
هوش مصنوعی گوگل، نشانه‌ای جدید برای اتحاد انسان و ماشین - تکفارس 

هوش مصنوعی گوگل، نشانه‌ای جدید برای اتحاد انسان و ماشین

امین داسنورد
۱۲ آبان ۱۳۹۶ - 21:57
تفسیر هوش مصنوعی در قالب یک جسم

در کنفرانسی تلفنی مدیر عامل شرکت Alphabet، اقای ساندر پیچای(Sunder Pichai) بر مزایای هوش مصنوعی تأکید کرد. گوگل از اولین‌های این عرصه بود و پس از آن از فناوری هوش مصنوعی گوگل برای مجهز کردن دستیار گوگل و بهبود سازی خدمات عکس و نقشه‌ی گوگل استفاده کرده است.

سرمایه‌‌گذاری هوش مصنوعی گوگل

گوگل کاملاً از پتانسیل هوش مصنوعی آگاهی دارد و سیستم هوش مصنوعی AlphaGo از مجموعه‌ی DeepMind یکی از شواهد شناخته‌ شده‌ی قابلیت‌های این فناوری است و این هفته در کنفرانسی تلفنی، این شرکت مشخص کرد که باور دارد آینده‌ی تکنولوژی در دستان هوش مصنوعی است.

در طی این تماس آقای ساندر پیچای، مدیر عامل Alphabet (شرکت مادر گوگل)، از تصمیم این شرکت برای سرمایه‌گذاری زودهنگام در عرصه‌ی هوش مصنوعی تمجید نمود و بر مفهوم  «پروژه‌ای تحقیقاتی که می‌تواند مشکلات روزانه‌ی یک میلیارد نفر را حل کند» تأکید کرد.

هم‌چنین پیچای اشاره کرد که چگونه تحقیقات هوش مصنوعی گوگل از قبل در حال تولید محصولاتی است که از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند، مانند دوربین گوگل کلیپس که اوایل این ماه عرضه شد.

آقای پیچای اظهار داشت:

با این که هوش مصنوعی در روزهای اولیه‌ی خود است، ما از همین حالا به فکر تجدیدنظر در ساخت محصولاتی حول محور یادگیری ماشینی هستیم. این نشانه‌ای جدید در مقایسه با اولین نرم‌افزار موبایل است و هیجان‌زده‌ام که گوگل پرچمدار این مسیر است.

پیچای در ادامه به کارایی دستیار گوگل از زمان آغاز به کارش اشاره کرد. با این‌که هوش مصنوعی تحت آن شاید در حد یک کودک کلاس پنجمی باهوش باشد، اما همچنان به یادگیری ادامه می‌دهد و به مردم کمک می‌کند کارهایشان را در دنیای واقعی پیش ببرند. امسال کارهایی توسط DeepMind برای اضافه کردن قدرت تخیل و آموزش به فناوری  هوش مصنوعی برای اداره‌ی کارهای دنیای واقعی انجام شد که تقریباً فاکتوری مهم در موفقیت دستیار گوگل بوده است.

ماه گذشته دانشمند ارشد سیستم ابری گوگل، آقای Fei-Fei Li، اظهار داشت که هوش مصنوعی باید بیش‌تر حول محور انسان‌ها باشد در ضمن این‌ که این حرکت منجر به ارتباط و همکاری بیش‌تری میان انسان‌ها وهوش مصنوعی می‌شود. حرف‌های او شاید متأثر از نحوه‌ی استفاده از دستیار گوگل برای بهبود سرویس‌های نطیر عکس‌های گوگل و نقشه‌های گوگل باشد.

آقای پیچای اضافه کرد:

پانصد میلیون نفر در حال استفاده از خدمات هوشمند ماشین‌های یادگیری نظیر عکس های گوگل برای مدیریت و به اشتراک گذاری لحظه‌هایشان هستند. بیش از یک میلیارد نفر حالا با استفاده از نقشه‌های گوگل می‌توانند اطلاعات مبتنی برای کارهایی نظیر پیدا کردن جای پارک برای رفتن به مقصد را پیدا کنند

آینده‌ی هوش مصنوعی

مشتریان تنها کسانی نیستند که از هوش مصنوعی سود می‌برند. بنا به گفته‌ پیچای، کسب و کارها هم‌چنین در حال یادگیری نحوه‌ی استفاده از هوش مصوعی و ماشین‌های یادگیری برای رشد و همرنگ شدن با دنیایی هستند که در حال فرو رفتن در یک فناوری قدرتمندتر است.

شرکت گوگل هم از این قضیه مستثنی نیست؛ هوش مصنوعی ساخته شده توسط این شرکت از مهندسان انسانی در ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کند. این یقیناً پیشرفتی هیجان‌انگیز است، با این‌حال هوش مصنوعی گولگ و AlphaGo Zero که دارای قابلیت‌های خود یادگیری هستند ممکن است باعث ایجاد تگرانی‌هایی شوند؛ درست مانند همان‌هایی که نزد مدیرعامل شرکت تسلا، آقای الان ماسک(Elon Musk)، هستند.

هوش مصنوعی قرار است ماندنی باشد و نظرات آقای پیچای بر قابلیت‌های فعلی این فناوری تأکید دارد و آینده‌ی آن را قطعی می‌داند. تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و مبانی تکنولوژی هنوز وابسته به توجه است؛ اما ظاهراً این فناوری قابل کنترل توسط ما و  وظیفه‌اش بردن بشریت به سمت قله‌های جدید و تغییر بنیادین دنیا برای بهتر شدن است.

منبع: futurism

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید