کاربرد VR در شبیه سازی سوانح - تکفارس 
کاربرد VR در شبیه سازی سوانح - تکفارس 
کاربرد VR در شبیه سازی سوانح - تکفارس 

کاربرد VR در شبیه سازی سوانح

محراب کرامتی
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - 00:56
VR

واقعیت مجازی یا VR امروزه در بسیاری از بخش ها و صنایع استفاده می شود تا باعث بهبود تجارت و افزایش امنیت محل کار افراد شود. پیشرفت این تکنولوژی در برخی صنایع مانند هوافضا، تبلیغات،خودروسازی، عمران، انرژی و بخش های دفاعی چشمگیر تر بوده است. چندی است که این تکنولوژی راه خود را به بخش های پزشکی و معدن هم رسانده و می خواهد به ایده آلی در دنیای امروزی تبدیل شود.

این صنایع از واقعیت مجازی برای شبیه سازی سوانح و موقیعیت های بحرانی استفاد می کنند تا کارمند های خود را نسبت به بسیاری از شرایط آماده کنند.

شبیه سازی فجایع

زمانی که موقعیت بحرانی ناگهان به وجود می آید اینکه افراد با آن شناخت داشته باشند و بصورت تئوری بدانند که چه کار کنند مناسب است اما از آن بهتر و کارآمد تر این است که این افراد را در تجربه ای مشابه قرار دهیم و آن ها را با این حوادث از قبیل زلزله و آتش سوزی مواجه کنیم تا در شرایط واقعی بتوانند موقعیت را به خوبی کنترل کنند.

با استفاده از تکنولوژی VR و شبیه سازی این شرایط می توان به این هدف دست یافت. برنامه نویسان VR در شبیه سازی این شرابط به همه ی ریزه کاری ها دقت می کنند و آن ها را ضروری می دانند. صداهای پس زمینه و نحوه ی تعامل کاربر با این شرایط بحرانی نقش کلیدی را در القای آن حس به فرد دارد.

کاربرد VR در شبیه سازی سوانح - تکفارس 

تمرین و تکرار با VR

دانش و مهارت تنها وسایل لازم برای پاسخ دهی به فجایع نیستند. شرایط روحی و روانی شما تاثیر بسیاری را بر رفتار و کردار شما دارد و بر تصمیم گیری های شما اثر می گذارد. هرچقدر که شما با سناریو یک فاجعه آشنا باشید احتمال اینکه شما بتوانید شرایط پیرامون خود را کنترل کنید افزایش می یابد. همین حس آشنایی باعث شده تا شما در دنیای واقعی بتوانید جان خود را نجات دهید.

شبیه سازی برای ویروس ابولا

بین سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ جهان شاهد انتشار ویروس ابولا در مقیاس بزرگ بود و بسیاری از کشور های افریقای غربی این ویروس مرگبار را تجربه کردند. یکی از زیرشاخه های سازمان سلامت جهانی بر روی پروژه ای سرمایه گذاری کردند که طی آن از یک نوع بازی شبیه سازی ۳D بیمارستان های ابولا انجام می شد. در این مدل شبیه سازی کاربر نحوه کار در این بیمارستان های مخصوص را تجربه می کرد و همچنین به مداوای افراد مریض  می پرداختند. آن ها در شرایط بارانی و مه به این مدل سازی ادامه می دادند.

کاربرد VR در شبیه سازی سوانح - تکفارس 

خاموش کردن آتش

در سال های اخیر مهندسان بخش امنیت تمرکز خود را بر بخش سوانح مربوط به آتش سوزی ها گذاشته اند و به همین خاطر تعداد سوانح جانی در کشور های پیشرفته به شدت پایین آمده است. در بسیاری از کشور ها آتش نشانان و پرسنل ایستگاه های آتش نشانی دوره های VR را پشت سر می گذرانند و تجربه کافی را به این  صورت بدست می آورند.

کاربرد VR در شبیه سازی سوانح - تکفارس 

تکنولوژی VR به شدت در حال پیشرفت و توسعه است و می توان گفت تاکنون به مقدار کوچکی از ظرفیت های موجود در آن دست پیدا شده است. شاید در آینده نه چندان دوری حضور آن را در تمامی بخش های زندگی خود مشاهده کنیم.

منبع: iecetech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید