هوش مصنوعی نسل بشر را از بین خواهد برد! - تکفارس 
هوش مصنوعی نسل بشر را از بین خواهد برد! - تکفارس 

هوش مصنوعی نسل بشر را از بین خواهد برد!

علی اکبر اکبرزاده
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - 21:27
هاوکینگ و هوش مصنوعی

استفان هاوکینگ عقیده دارد که دیر یا زود نسل بشر مجبور به ترک کره زمین شده و به دنبال زندگی در جای دیگری از جهان خواهد گشت. این فیزیکدان معروف مدت‌ها پیش نیز عقیده داشت که انسان تنها در صورتی نجات می‌یابد که بتواند گستره زندگی خودش را به سیارات دیگر نیز بکشاند و بتواند به جز زمین در سیارات دیگر نیز زندگی کند.

هاوکینگ در اظهارات اخیرش گفته که اهمیت پیدا کردن سیاره دوم برای زندگی بسیار بیشتر شده است. از نظر وی افزایش جمعیت و پیشرفت‌های بسیار زیاد و خارق‌العاده در زمینه هوش‌مصنوعی نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. هاوکینگ هشدار می‌دهد که به زودی هوش‌مصنوعی به یک سوپر‌آگاهی رسیده و جایگزین انسان خواهد شد!

این اولین بار نیست که استفان هاوکینگ در مورد هوش‌مصنوعی و خطرات احتمالی‌اش هشدار می‌دهد. ماه مارچ گذشته در یک مصاحبه با روزنامه تایمز تاکید داشت که آخر‌الزمان هوش‌مصنوعی در حال شکل‌گیری است و یک اجماع جهانی و تشکل سازمانی نیاز است که بر روی این تکنولوژی نظارت کند. وی همچنین معتقد است که هوش‌مصنوعی شغل‌های درجه متوسط را نابود کرده و درخواست کرده است که استفاده از این تکنولوژی در صنایع جنگی و دفاعی متوقف شود.

به نظر می‌رسد هر دوی این هشدار‌های آقای هاوکینگ نادیده گرفته شده است و در حال حاضر هوش‌مصنوعی شغل‌ها را به تصرف خودش درآورده و کشور‌هایی از جمله ایالات متحده آمریکا و روسیه در حال کار بر روی سلاح‌های دارای هوش‌مصنوعی هستند.

در چند وقت اخیر بحث‌های راجع به هوش‌مصنوعی شدیدا بالا گرفته و مردم را در دو جبهه مختلف قرار داده است. برخی از متخصصان مانند بیل گیتس و الون ماسک دقیقا مانند هاوکینگ فکر می‌کنند و پیشرفت بدون کنترل هوش‌مصنوعی را پایانی بر بشریت می‌دانند و برخی دیگر نیز این اظهارات را تنها ترس‌های بی مورد خطاب کرده‌اند.

هاوکینگ می‌گوید:

اگر مردم هم اکنون می‌توانند ویروس بسازند و آن را منتشر کنند؛ در آینده نیز یک نفر پیدا می‌شود که هوش مصنوعی را ارتقا داده و برای اهداف خودش استفاد کند.

چیزی که به نظر می‌رسد هاوکینگ قصد دارد به آن اشاره کند همین موضوع توانایی فکر کردن هوش‌مصنوعی است. هوش‌مصنوعی می‌تواند فکر کند و حتی انسان باشد! این فیزیکدان هیچ بازه زمانی را برای چنین رخداد‌هایی تعین نکرده است؛ اما شاید ۱۰۰ و یا ۱۰ سال دیگر به نتیجه برسیم و ببینیم که آیا حرف‌های او درست بوده‌اند یا خیر.

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند تکنولوژی‌های هوش‌مصنوعی را به بالاترین حد خودشان برسانند؛ اما دیر یا زود متوجه خواهیم شد که این موضوع به نفع بشریت است و یا به ضررش و شاید در آینده مجبور شویم با ماشین‌ها همکاری کنیم تا بتوانیم زنده بمانیم!

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید